וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכה פרס נובל - ומתנגד לגלובליזציה

מיכל רמתי

24.8.2010 / 6:47



>> פרופ' ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2001, הוא אחד המתנגדים הידועים ביותר לגלובליזציה. כמי שכיהן בתפקידים שונים בממסד המערבי - ב-1992 הוא מונה לחבר בוועדת היועצים הכלכליים של נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, ב-1995 מונה לעמוד בראש הוועדה, וב-1997 התמנה לכלכלן הראשי של הבנק העולמי ולסגן נשיא לנושאי מדיניות פיתוח - הוא מסוגל להעביר ביקורת מבפנים.

לטענת שטיגליץ, העולם המערבי העשיר - בהובלת ארה"ב ובאמצעות ארגונים בינלאומיים כמו קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי - המיט אסונות כלכליים על מדינות חלשות יותר בעולם. עמדותיו אלה הובילו בסופו של דבר להתפטרותו מהבנק העולמי, לאחר עימותים תכופים בינו לבין שר האוצר האמריקאי באותם ימים וכיום יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית של הנשיא ברק אובמה, לארי סאמרס.



שטיגליץ נולד בעיירה התעשייתית גארי שבאינדיאנה ב-1943. את התואר הראשון שלו עשה במכללת אמהרסט בניו אנגלנד, שהיתה באותם ימים מכללה קטנה לגברים עם כאלף סטודנטים. לאחר שהשלים שלוש מתוך ארבע שנות לימוד, עבר ללימודי תואר מתקדם בכלכלה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (mit). כעבור שנתיים זכה במלגת פולברייט, ונסע לשנתיים נוספות לקיימברידג' בבריטניה.



עוד בימיו כסטודנט היה שטיגליץ פעיל פוליטית, והתנגד למוסדות המגבירים את אי השיוויון החברתי (למשל לאפליה נגד אזרחי ארה"ב האפרו-אמריקאים). הוא השתתף בצעדה המפורסמת לוושינגטון, שבה נשא מרטין לותר קינג את נאומו המפורסם "i have a dream", ובשנתו האחרונה באמהרסט מונה ליו"ר אגודת הסטודנטים במכללה.



לאחר שהשלים את לימודיו האקדמיים שימש שטיגליץ מרצה זוטר ב-mit, ולאחר מכן בייל. כיום הוא מכהן כפרופ' באוניברסיטת קולומביה, וכן משמש יו"ר מכון העוני העולמי ברוקס באוניברסיטת מנצ'סטר. הוא ייעץ לנשיא אובמה כמה פעמים, אך ביקר בחריפות את תוכנית החילוץ של הממשל למגזר הפיננסי.



בשנה שעברה עמד שטיגליץ בראש ועדת המומחים לרפורמה במערכת הפיננסית והמוניטרית העולמית, שכונתה "ועדת שטיגליץ". הוועדה הוקמה על ידי נשיא מליאת האו"ם, לצורך בחינת הרפורמה הדרושה בעקבות המשבר הפיננסי העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully