וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד לארגון המורים: רפורמת אופק חדש תונהג בכל חטיבות הביניים

מאת ליאור דטל

24.8.2010 / 6:47

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי המדינה רשאית להחיל את הרפורמה על החברים בארגון המורים - למרות התנגדות הארגון



>> הפסד לארגון המורים וניצחון למדינה במאבקה להחלת רפורמת אופק חדש בחטיבת הביניים. בית הדין הארצי לעבודה קיבל אתמול את עתירתה של המדינה נגד שיבושי העבודה שמנהיג ארגון המורים, בראשות רן ארז, בבתי הספר. בין הדין הוציא צווים האוסרים על הארגון לנקוט עם תחילת הלימודים בשיבושים בבתי הספר הקשורים להתנגדותם לאופק חדש.



בנוסף, בית הדין קבע כי המדינה רשאית לחייב את מורי חטיבות הביניים שעליהם תוחל הרפורמה להיכנס לעבוד במסגרתה - ובכך להצטרף להסכם הקיבוצי שנחתם עם הסתדרות המורים - גם אם הם חברים בארגון המורים. זאת, בניגוד לעמדתו של ארז.

פסיקת בין הדין מצטרפת לפסיקה קודמת שלו, שקבעה כי יש להחיל את הרפורמה בחטיבת הביניים, ולפסיקת בג"ץ, שדחה את ערעור ארגון המורים בנושא.



בפסק הדין, שניתן על ידי נשיא בית הדין לעבודה, השופט סטיב אדלר, נכתב כי התנהלותו של ארגון המורים, שבמאי האחרון הכריז על סכסוך עבודה ופתח בשיבושים בבתי הספר, "עלולה לפגוע בעובדי הוראה רבים הצפויים לעבוד בתנאי רפורמת אופק חדש, כך שאי מתן הצו המבוקש עלול לגרום נזק שאינו בר תיקון לציבור גדול של מורים. ארגון המורים אינו רשאי להורות לחבריו שלא להצטרף לרפורמת אופק חדש, לפגוע ביישומה של הרפורמה בחטיבות הביניים או לנקוט צעדים ארגוניים בשל החלת הרפורמה בחטיבות הביניים".



מארגון המורים נמסר בתגובה לפסק הדין כי סכסוך העבודה שעליו הכריז הארגון נבע מפקיעת ההסכם הקיבוצי עמם ודרישתם לחתום על הסכם קיבוצי חדש, כך שהעיצומים שעליהם הכריזו עדיין עומדים בעינם. מהארגון נמסר כי אף שנמנע ממנו לנקוט צעדים נגד הרפורמה, חבריו יכולים לסרב באופן אישי להכללתם בה ולזכות להגנת הארגון.



ממשרד החינוך נמסר כי הם מקווים כי "ארגון המורים יכבד את פסיקת בית הדין".



ליישום הרפורמה הוקצו 5 מיליארד שקל עד 2013



רפורמת אופק חדש, שעיקרה הוא שיפור תנאי העסקת המורים ומעמדם בתמורה לתוספת שעות עבודה שבועיות, המיועדות ללימודים בקבוצות קטנות ולשהייה בבית הספר, יצאה לדרך ב-2008. לצורך יישומה הקצתה המדינה סכום של 5 מיליארד שקל עד 2013. הרפורמה שנחתמה עם הסתדרות המורים מיושמת כיום בגנים ובבתי הספר היסודיים שבהם מועסקים מורי ההסתדרות. הרפורמה מיושמת גם בחטיבות הביניים, אך נתקלת בהתנגדות מצד ארגון המורים, המייצג כמחצית ממורי החטיבות.



בחטיבות הביניים, שבוע ההוראה הוארך מ-21 ל-23 שעות, בתוספת 13 שעות לחיזוק תלמידים ושהייה בבית הספר. בנוסף, מורים לא אקדמאים התחייבו להשלים את השכלתם, הורחבו סמכויות המנהל, וגם הגמישות בפיטורי המורים עלתה.



לפי oecd, ששיבח את הרפורמה בדו"ח שבו סקר את מערכת החינוך בישראל, עלה שכר המורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות בעקבות הרפורמה ב-26% למורים ותיקים ועד 43% למורים חדשים.



ארגון המורים בראשות ארז, המייצג חלק ממורי חטיבות הביניים ואת המורים בתיכונים, התנגד לרפורמה מתחילתה וניסה לטרפד את כניסתה לחטיבות הביניים, בטענה שלא ניתן להחיל על מורי החטיבות שהוא מייצג את הרפורמה שעליה חתמה הסתדרות המורים. הארגון סירב להשתייך לרפורמה בטענה כי תוספת העבודה של המורים במסגרתה לא שווה לתוספת השכר שניתנת להם.



הארגון פתח באחרונה קמפיין בשם "מורים באזיקים" בטענה כי המדינה כופה על המורים כניסה לרפורמה, ואף פתח בעצומה נגד כניסה לרפורמה שעליה, לפי אתר האינטרנט של הארגון, חתמו יותר מ-9,500 מורים.



במאי הכריז ארגון המורים על סכסוך עבודה והחל לשבש את הלימודים בבתי הספר. הארגון טוען כי פתח בשיבושים משום שהמדינה עדיין לא חתמה עמו על הסכם קיבוצי חדש, במקום זה שהסתיים בדצמבר 2009. זאת, לאחר שהמשא ומתן בין הארגון למשרד החינוך והאוצר הופסק, והחל להתנהל שוב לאחרונה בהוראת בית הדין לעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully