וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העמותות באור השמש

ירון קידר

24.8.2010 / 6:47

המגזר השלישי



>> באחרונה עלה לאוויר אתר גיידסטאר ישראל, שמאפשר לציבור לעיין באופן מקוון בפרטיהן של 27 אלף העמותות הקיימות ופועלות בישראל.

עוד ב-2005 ביקשנו במסגרת תוכנית העבודה של רשם העמותות להשיג את היעד של הקמת מאגר מידע אינטרנטי של תיקי העמותות. באותה העת היו כל פרטי העמותות מצויים בתיקי קרטון ובמערכת המחשוב של רשם העמותות, וניתן היה לראות פרטים פורמליים בודדים. העיון בתיקי העמותות היה אמנם אפשרי, אך כרוך בטרחה רבה מצד הפונה. לקושי זה נלוותה אווירה ציבורית שסימנה את מגזר העמותות כמגזר שרב בו הנסתר בו על גלוי.



הדעה השלילית על התחום התחזקה סביב פרשות שבהן נעשה שימוש בלתי ראוי בעמותות לצרכים אישיים או פוליטיים. בניסיון להתמודד עם אווירה זו הוחלט לקדם רעיון של שקיפות מקסימלית, שתאפשר לציבור לבחור באופן מושכל את העמותה שאליה יתרום מזמנו ומכספו; ולעמותות להציג את פעילותן בפני הציבור. המטרה של מהלך זה היתה אמורה להיות בסופו של יום חיזוק מעמדן של העמותות והסרת הצללים המרחפים מעליהן, וכתוצאה מכך הגברת הנתינה של הציבור לעמותות הפועלות למען מטרות ציבוריות.



האתר אמור לענות על יעדים אלה, כאשר בלחיצת מקש ניתן יהיה לברר את מלוא הפרטים על הארגון שמבקש את כספנו או זמננו, ולעיין בדו"חות הכספיים של אותו ארגון, או ברשימת מקבלי השכר בעמותה, האופן שבו היא משתמשת בכספיה, חבריה ועובדיה. בד בבד, באמצעות האתר ניתן יהיה לקבל תמונה לגבי הארגון מתוך המידע שהוא מבקש להציג לציבור באופן ישיר, וזאת במטרה לייצר עבור הארגונים חלון ראווה להצגת פעילותם ולסייע להם בקידום מטרותיהם ובפעילותם מול תורמים ומתנדבים.



בעתיד אמור האתר להציג נתונים נוספים, ולכלול אפשרויות חיפוש והצלבה מתקדמות שישרתו את הציבור, הממשלה והרשויות שונות, הקרנות, פילנתרופים ואף את האקדמיה. כך תיהפך השקיפות לנגישה וזמינה בכל עת, וניתן יהיה להסיר חלק ניכר מחששות הציבור לגבי הארגונים ולגבי הייעוד של התרומות.



בעת הכנת תוכנית העבודה להקמת המיזם נבחנו שלוש אלטרנטיבות: הפעלה על ידי חברה חיצונית, כפי שנעשה בארה"ב; הפעלה באמצעות המדינה באופן בלעדי; והפעלה בדרך של שותפות לממשלה ולארגוני החברה האזרחית, בהתאם למודל הבריטי. הקונצפט שאליו שאפנו מתחילת הדרך היה של מיזם משותף בין הממשלה לארגוני החברה האזרחית, כחלק מתפישה של שותפות בין המדינה לחברה האזרחית.



המיזם החדשני הוא צעד היסטורי בהתפתחות המגזר השלישי בישראל, שיביא לפריחה וללבלוב של הארגונים החברתיים הראויים, שמהווים את לבה ונשמתה של החברה הישראלית.



הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין בוגט קידר, הוא מיוזמי אתר גיידסטאר ובעבר היה רשם העמותות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully