וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצית וגם מיסית?

אלי בורנשטיין ויפתח שמחוני

24.8.2010 / 6:47

פרשת עמוס ברנס



>> באחרונה הגיעה לסיומה פרשת עמוס ברנס, שהחלה בהרשעתו ברצח, המשיכה בזיכויו והסתיימה כעת בקביעת בית המשפט המחוזי בתל אביב כי ברנס יפוצה על ידי המדינה בכ-5 מיליון שקל בגין הנזק שנגרם לו בשלילת חירותו ואות הקין החברתי, אובדן כושר ההשתכרות ועוגמת נפש.

לברנס נפסקו פיצויים בגין שלושה "ראשי נזק" עיקריים: 4 מיליון שקל בגין שלילת חירותו, 720 אלף שקל בגין אובדן כושר השתכרות, ו-140 אלף שקל בגין כאב וסבל, וכן הוצאות משפטיות.



מעיון בפסק הדין ניתן להעריך כי לפחות חלק מהפיצויים ימוסו על ידי רשויות המס, אך השאלה מה יהיה שיעור המס פתוחה לפרשנות. כלל ידוע הוא כי "דין הפיצוי כדין הפירצה", כלומר, חבות המס בשל הפיצוי היא כדין חבות המס שהיתה חלה על הכספים שאותם בא הפיצוי להחליף. לפיכך, יש לבחון בגין כל פיצוי שנפסק אם הוא נועד לפצות על היעדרה של הכנסה "פירותית" (כלומר, פגיעה ב"פירות" - פיצוי על סכום שהיה משתכר ברנס אלמלא היה כלוא), או על פגיעה מוחלטת במקור ההכנסה עצמו (פגיעה ב"עץ" - אובדן כושר ההשתכרות העתידי עקב הפגיעה וההשלכות מריצוי עונשו).



ברור כי סיווג הפיצוי חשוב לעניין השאלה אם הוא כלל חייב במס, אך הסיווג מהותי גם לעניין קביעת שיעור המס שיחול לגביו במידה שהוא חייב במס. לגבי הפיצוי בגין אובדן כושר השתכרות, יש לבחון אם הפיצוי הוא בגין התקופה שבה לא יכול היה ברנס לעבוד בגין כליאתו, ואז יסווג הפיצוי כפירותי, ואולם במידה שהפגיעה היא "בעץ" ולא ב"פירות", קרי פיצוי בגין פגיעה ביכולת ההשתכרות שלו בעתיד, אזי יסווג הפיצוי כהוני. מניסוח פסק הדין נראה כי הפיצוי הוא הוני, ולכן יחול לגביו שיעור מס רווח הון בשיעור של 20%, במקום מס הכנסה בשיעור של 45%, שהיה חל אילו סווגה ההכנסה כפירותית.



לגבי הסכום העיקרי שנפסק בגין שלילת חירותו לשווא, עולה השאלה אם הוא חוסה תחת הפטור החל בגין כספים שנתקבלו בגין חבלה, כפי שנקבע בעבר לגבי פיצויים שניתנו בגין עוגמת נפש. במקרה זה הפיצוי לא יחויב במס, אך ייתכן שיתיימרו רשויות המס למסותו לפי סעיף הסל 2 (10), הקובע כי יש להטיל מס בגין כל רווח כל עוד לא נקבע לגביו פטור ספציפי. בכל הנוגע לפיצוי בגין כאב וסבל, שהוא שקול לפיצוי בגין עוגמת הנפש, אזי בית המשפט קבע בעבר כי פיצויים אלו פטורים ממס.



מן הראוי שהמס בגין פיצוי שיקבל ברנס יתמצה במיסוי הפיצוי בגין אובדן כושר השתכרות בלבד, כלומר מס בסכום של 144 אלף שקל, בעוד יתר הסכום יהיה פטור ממס. ואולם ככל שרשויות המס ינסו לשלוח ידיהן בגין מלוא הפיצויים, הרי שקיימת האפשרות כי ברנס ייאלץ להיפרד מקרוב ל-50% מהסכום כולו - תוצאה בלתי סבירה, המשקפת ענישה כפולה של ברנס מצד רשויות המדינה.



בורנשטיין הוא דירקטור בחטיבת המס בפירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר; שמחוני הוא עורך דין בחטיבת המס בפירמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully