וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס בקבוצות הרכישה

יהודה זהבי

24.8.2010 / 6:47

שוק הנדל"ן



>> באחרונה פורסם כי לפי יוזמת משרד השיכון, יידרשו מארגני קבוצות הרכישה להנפיק ערבויות בנקאיות לחברי הקבוצה, כחלק מגזירות שמטרתן לשנות את דרך פעולתם של מארגני הקבוצות.

דומה כי רבים מהעוסקים בתחום אינם מבינים עד תום את מאפייניה השונים של קבוצת הרכישה, וחבל כי משרד השיכון, שאמון על הסדרת התחום, נוקט פעולות שבסופו של יום יגרמו לכאוס.



קבוצת רכישה מוצלחת, שתבטיח לחבר בה לקבל את דירתו במועד וכמובטח, היא דווקא זו שבתחילת התארגנותה הביא המארגן לידי כך כי כבר נוצרה מסגרת ההתקשרות עם קבלן, שיבטיח הקמתה במסגרת עלויות ולוחות הזמנים המובטחים. קבוצת רכישה מוצלחת היא זו שהבניין שלה תוכנן לפי תב"ע תקפה וששכרה אנשי מקצוע מיומנים, והיא זו שמסתייעת במארגן להשגת המימון או ביירוט בעיות שעלולות להתעורר.



דווקא את אלה, המקצוענים מבין המארגנים, הטורחים להעניק מעטפת שירותים שלמה, מנסה משרד השיכון לרדוף בגזרותיו החדשות. אם נוסיף לכך את פרשנותה המקיפה של רשות המסים, המנסה לייחס למארגן מאפיינים של יזם, לא יישארו לבסוף מארגנים שיעניקו בגלוי מעטפת שירותים כוללת.



אין כיום מארגן ראוי של קבוצת רכישה שייענה לדרישות משרד השיכון, אם אלה יתקבלו, וכפועל יוצא מכך קבוצות הרכישה במתכונתן זו ייעלמו מהעולם לקול מצהלותיהם של הקבלנים, שישיגו בכך את מטרתם ואשר מן הסתם גם נשפו בעורפו של שר השיכון.



הואיל והאטרקציה הכלכלית להתארגנות קבוצת רכישה תהיה עדיין קיימת - תחת המארגנים המקצועיים יופיעו מארגנים "מקטיני ראש" או מתווכים למיניהם שיקפידו על מעמדם כמתווכים בלבד ויארגנו את הקבוצה אך ורק בשלביה הראשונים לצורך רכישת הקרקע, ואז ייעלמו.



בתיווך בלבד ישיגו המארגנים שתי מטרות. האחת, הימנעות לגיטימית מתשלום מס רכישה; והשנייה, הימנעות מהגדרתם כמארגן לפי תוכניותיו של משרד השיכון. במצב דברים זה ייפגע האזרח הקטן, שכן הפקרתה של הקבוצה בשלבים כה מוקדמים מבלי שהמארגן יסייע בידי הדיירים בהוצאתו של הפרויקט לפועל, מימונו וקבלת הדירות במועד, תגרום נזק למצטרפים תמימים מהציבור, שמשרד השיכון מופקד על שמירתם לא פחות מאשר על האינטרסים של הקבלנים.



הכותב הוא עורך דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully