וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמים: כל עוד אין רכבת - יש להגדיל את התקנים למקומות חנייה ליד משרדים

מאת שלומית צור

24.8.2010 / 6:47

כדי לעודד שימוש ברכבת הקלה, ועדות התכנון הקצו מספר מצומצם של מקומות חנייה למגדלי משרדים חדשים - אלא שפרויקט הרכבת תקוע. היזמים: לא נבנה משרדים כל עוד התקנים נמוכים



>> העיכוב המתמשך בביצוע פרויקט הרכבת הקלה עורר השבוע גם את זעמם של יזמים המתעתדים לבנות מגדלי משרדים. הסיבה: בשנה האחרונה מקצות ועדות התכנון השונות למגדלי משרדים חדשים תקני חניות נמוכים באופן משמעותי מהמקובל, כדי לעודד שימוש עתידי ברכבת הקלה.

אלא שהתקדמות הפרויקט לא נראית לעין ומספר מקומות החנייה נותר מצומצם. כתוצאה מהמצב, היזמים מעדיפים לעכב פרויקטים עתידיים, ולא לשווק מגדלי משרדים עם מעט מקומות חנייה.



בינואר 2009 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר תקנות שלפיהן ייקבעו מספר מקומות החנייה לפי הקירבה של כל אזור למטרופולין ולתחבורה ציבורית. כך, למשל, באזורים הסמוכים למערכת הסעת המונים, תחנות רכבת או אוטובוסים, הוחלט על הפחתת מספר מקומות החנייה ונקבע רף חניות מקסימלי, שלא ניתן לחרוג ממנו. לדברי האדריכל משה צור, "למרות שתאריך הקמת הרכבת הקלה מתרחק מאיתנו, ועדות התכנון כבר מיישמות את תקן החניות המופחת בתוכניות בניין עיר למשרדים שכרגע נמצאות בהליכי אישור. ככל שמאכלסים ומשווקים פרויקטים לפי התקן המופחת וכשתאריך היעד של הרכבת הקלה לא מובטח, נוצר פער שיש לתת לו פיתרון. אם בעבר על כל 40 מ"ר שטח משרד היתה חנייה אחת, מינואר 2009 שהוחלט להפחית את מספר החניות לחנייה אחת על כל 200-250 מ"ר, בהתאם לנוסחה שלפיה ככל שאחוזי הבנייה גדלים, כך כמות החניות פוחתת".



"מי יבוא למתחם הבורסה?"



אהוד רצאבי, מנכ"ל חברת אמד, מצטרף גם הוא למבקרים ושואל,"מי יבוא למתחם הבורסה, למגדל משרדים ללא חניות?". אמד מחזיקה בזכויות לבניית מגדל משרדים על מגרש הממוקם בלב מתחם הבורסה בין הרחובות אבא הלל, היצירה ותובל, אך בשל התקן המופחת של מקומות החנייה, בוחרת החברה לעכב את הפרויקט. "יש לנו זכויות לעשרות אלפי מטרים ועל פי התקן החדש מותר לנו לבנות במקום 150 חניות בלבד, במקום 500 חניות. היוזמה תהיה נכונה כשתהייה רכבת קלה, אך לא עכשיו. כיזם אין לי מה לבנות פרויקט שלם אם אין לי חניות לתת. גם כיום מתחם הבורסה צפוף ומעט המגרשים הפנויים עומדים להיבנות, כך שמצוקת החניה רק תגבר".



יורם בלומנטל, מנכ"ל חברת אינטר ישראל, המשווקת פרויקטים למשרדים, מחזק את דבריו של רצאבי: "בלונדון, למשל, אין חניות בבנייני משרדים אך יש רכבת תחתית כבר 100 שנה. תוכנית המדע בדיוני של ישראל נהפכת להיות ההסטוריה הרחוקה של לונדון וגם היא מתעכבת. במגדל משה אביב קיימות שבע קומות של מרתפי חנייה ועדיין קיימת מצוקת חנייה קשה ובעלי משרדים מופנים לחנות בחניונים סמוכים.



"צריך לאפשר ליזמים לבנות גם כיום מרתפי חנייה ואם בעתיד תהייה רכבת תחתית, היזמים יוכלו להפוך את החניות לשטחי מסחר. עד שלא ינתן פיתרון, הדבר ימנע מיזמים לבנות. כשתהייה רכבת קלה, יזמים בעצמם מתוך בחירה יבקשו לבנות פחות חניות כי עלויות בנית חניות הן עצומות. כל עוד אין פיתרון בעתיד הנראה לעין, התקן המופחת עשוי לגרום לביטול עסקות שכירות כי הביקוש לחניות עצום. למעט שלושה בניינים שנושקים לתחנות רכבת כמו מגדל עזריאלי, מגדל קרדן, ומגדל פז2 במתחם הבורסה, אנשים לא ירצו לשכור שטחי משרדים ללא חניות".



שאול לוטן, מנכ"ל קבוצת לוינשטיין, מוסיף כי "הפיתרון הנכון הוא התרת חניות לפי התקן הישן, תוך הוראה כי עם פתיחת הרכבת התחתית ייהפכו שטחי חנייה אלה, לשטחים אחרים (מחסנים, אולמות, או שטחים מסחריים) תוך תשלום היטל השבחה בגין הפיכתם מחנייה לשטחים מסחריים".



פרויקט נוסף שצפוי לסבול מהתקן החדש, אם יישאר במתכונתו הנוכחית, הוא מגדל יורוקום שצפוי להיבנות במתחם הסיטי בגבעתיים, הכולל 70 קומות. על פי התקן החדש, צפוי המגדל שיכלול 84 אלף מ"ר שטחים עיקריים, להכיל 600 מקומות חנייה בלבד.



לדברי עו"ד שי רווה, ממשרד בועז רווה, המייצג כמה יזמים בהליכי אישור פרויקטים למשרדים מול הוועדות השונות, "הפרופורציות בתקן החניות החדש הן מגוחכות. את תקני החניות לא הורידו בהדרגה אלא בבת אחת ובצורה דרסטית. התקן החדש יצר עיוות. אם כיום ליזם יש זכויות לשטחי תעסוקה, הוא יעדיף לשנות את ייעוד התוכנית או להמתין. בראייה של מדיניות תכנון זה גורם לעיכוב בבניית פרויקטים וזה לא האינטרס של מדינה שרוצה להתפתח. המדינה היתה צריכה להתנות את התקן החדש בביצוע של תחבורה ציבורית ולא בחלומות על תחבורה ציבורית".



מעיריית רמת גן נמסר: "עמדת עיריית רמת גן זהה לעמדת שאר עיריות מחוז תל אביב והיא שאין להקטין את תקן החנייה התקף, כל עוד אין רשת מפותחת ופועלת של הרכבת הקלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully