וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: נויטל ימשיך לשפוט בתיק הלבנת ההון של גאידמק

מאת נורית רוט

24.8.2010 / 6:47

שלושה נאשמים דרשו לפסול את השופט, מפני שהוא דן במקביל בתיק השוחד של יעקב וינרוט ושמע בו עדויות שעשויות להשפיע על הכרעתו



נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, דחתה בשבוע שעבר את ערעורם של הנאשמים בתיק הלבנת ההון של ארקדי גאידמק - שלמה רכט, פועלים שירותי נאמנות ונחום גלמור - על החלטת השופט גלעד נויטל שלא לפסול את עצמו מלדון בהליך הפלילי נגדם.



נגד השלושה ונאשמים נוספים, בהם איש העסקים ארקדי גאידמק, הוגש כתב אישום לבית המשפט המחוזי בתל אביב על עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. במוקד מעשי המרמה הנטענים עומדת עסקה לרכישת מפעל טרמופוס בהולנד, שבמסגרתה ביקש גאידמק להסתיר את מעמדו העקיף כרוכש המפעל, ולשם כך נעזר בגלמור, שתיפקד כ"איש קש" בשלבי המשא ומתן לרכישת המפעל. לפי כתב האישום, גלמור, רכט ופועלים הסתירו את זהותו של גאידמק כבעליו של הרכוש מפני נציגי amro bank בהולנד ובכך עברו על חוק איסור הלבנת הון.



גלמור, רכט ופועלים ביקשו לפסול את נויטל מלשבת בתיק, בנימוק שהוא שופט בתיק השוחד שבו מואשמים עו"ד יעקב וינרוט ושוקי ויטה. בתיק זה מואשם וינרוט בין השאר בעבירה על חוק איסור הלבנת הון בשל הטענה כי הסתיר את מעמדו של לקוחו, גאידמק, כ"נהנה" בחשבון נאמנות שפתח. לטענת השלושה, במהלך שמיעת ראיות בהליך זה נחשף נויטל לעדויות ולמסמכים שונים אשר עלולים להשפיע על הכרעתו במשפט שמתנהל נגדם.



לפני כחודשיים דחה נויטל את הבקשה. הוא קבע כי ישיבתו בדין בהליך בעניינו של וינרוט לא חשפה אותו ל"מסה קריטית" של מידע בלתי קביל, ועל כן אין הצדקה לפסילתו.



בין השאר קבע כי טרם גיבש דעה לגופו של ההליך בעניין וינרוט וכי שאלת מקור הונו של גאידמק היא בלתי הכרחית להכרעה בשאלות המהותיות המתעוררות בהליך של וינרוט. נויטל ציין עוד כי כשופט מקצועי בכוחו להפריד בין הראיות ששמע בשני התיקים ולהימנע ממתן משקל לחומר ראיות בלתי קביל.



על החלטה זו הגישו שלושת הנאשמים ערעור לעליון. הנשיאה ביניש קבעה כי "המקרה דנן אינו נמנה עם אותם מקרים נדירים שבהם קמה עילה לפסילת המותב על רקע חשיפתו למידע בלתי קביל. מקריאת הפרוטוקולים שצורפו לערעור השתכנעתי כי הן מהבחינה הכמותית והן מהבחינה האיכותית לא התגבשה 'מסה קריטית' של מידע אשר יהא זה למעלה מכוחו של שופט מקצועי להתעלם ממנה".



ביניש קבעה עוד כי יש לתת תוקף גם לדברי השופט נויטל בהחלטת הפסלות, שלפיהם ביכולתו לשבת בדין ללא משוא פנים תוך עשיית משפט צדק. (ע"פ 4872/10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully