וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שטייניץ היה צריך ללמוד את הפרטים על עסקת החמקן לפני שהתבטא"

מאת מוטי בסוק

25.8.2010 / 7:17

במערכת הביטחון תוקפים את השר: "יש להפריד בין סוגיות מקצועיות רגישות לבין שאיפות פוליטיות"



"אנחנו מצפים משר מכובד כשר האוצר להכיר וללמוד את הנתונים בנושא מטוס החמקן לפני שהוא מתבטא בנושא" - כך מסרה מערכת הביטחון בתגובה לדברי שר האוצר יובל שטייניץ בישיבת הממשלה בתחילת השבוע, שלפיהם אין לתת למערכת הביטחון להחליט לבדה על רכישת המטוס מדגם 35-f. בכירים במערכת הביטחון הגיבו בזעם לדבריו של האוצר. לדבריהם, "התבטאויותיו חסרות האחריות של שר האוצר פוגעות במערכת היחסים של מערכת הביטחון הישראלית עם זו האמריקאית בנושאים רגישים ביותר, במיוחד כאשר ל'עובדות' שמציין שר האוצר אין כל קשר לעובדות האמיתיות.



"צר לנו על כך ששר האוצר מתבטא בנושאים רגישים עוד לפני שהוא למד ומכיר את נתוני העסקה", מסרו הבכירים. "לו היה טורח לקרוא את הודעת מערכת הביטחון בעניין העסקה, או ממתין לדיון בקבינט, היה נוכח כי ניתן מענה ראוי לכלל הסוגיות שציין. הגיע הזמן שתהיה הפרדה בין סוגיות מקצועיות רגישות לבין שאיפות פוליטיות".



מערכת הביטחון מציינת כי בהודעת שר הביטחון אהוד ברק מ-15 באוגוסט, נאמר כי ברק אישר עקרונית את המלצות צה"ל ומשרד הביטחון לקידום רכישת מטוסי ה-f-35i (המכונים jsf), בתום סדרת דיונים ועבודת מטה נרחבת שנערכה בחיל האוויר, אגף התכנון בצה"ל, המטה הכללי ומשרד הביטחון. ברק הדגיש כי "f-35i הוא מטוס הקרב העתידי שיאפשר לישראל את המשך העליונות האווירית ושמירה על היתרון הטכנולוגי באזורנו. המטוס יאפשר לחיל האוויר יכולות טובות יותר במעגלים הקרובים והרחוקים, באופן שיסייע לביצור ביטחון המדינה".



מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי שני, אמר אז כי "השיקולים לאישור העסקה היו לא רק היכולות המבצעיות של המטוס, אלא ההסכמות שהושגו עד כה לשילוב התעשיות הישראליות בייצור המטוס גם עבור לקוחות נוספים, ורכש גומלין בהיקף של 4 מיליארד דולר לפחות. אנשי הרכש במשרד הביטחון ממשיכים לקיים מגעים מול התעשיות המעורבות על מנת להגיע להסכמות שיאפשרו את שילוב התעשיות הישראליות בהיקף של לפחות 5 מיליארד דולר".



במשרד הביטחון הדגישו אתמול כי אישור סופי לעסקה יתקבל בקבינט המדיני-ביטחוני, לאחר שייערך דיון לגביה. מכתב ההתחייבות לעסקה (loa) צפוי להיחתם בחודשים הקרובים, בכפוף לסיום המגעים שעדיין מתקיימים בחלק מהסוגיות.



"העסקה ראויה"



לדברי מערכת הביטחון, המתווה שהוצג בדיונים עם האמריקאים כולל רכישה של טייסת מטוסי 35-f שתכלול 20 מטוסים, בעלות של 96 מיליון דולר למטוס (כולל מנועים). לפי מערכת הביטחון, היקף העסקה הכולל הוא 2.75 מיליארד דולר שיגיעו מהסיוע האמריקאי הביטחוני לישראל בדולרים, והעסקה תכלול חלקי חילוף, עלויות אחזקה וסימולטורים. על פי ההסכמות שהושגו, אספקת המטוסים תחל ב-2015 ותימשך כשנתיים.



בכירים במערכת הביטחון טענו אתמול כי מדברי שר האוצר ניתן היה לחשוב כי מערכת הביטחון התכוונה לחתום על העסקה ללא אישור הממשלה. בנוסף טענה מערכת הביטחון כי מדבריו ניתן ללמוד כאילו לא דאגה לתעשיות הביטחוניות הישראליות בעסקה. זאת על אף שבהודעות מערכת הביטחון ציין מנכ"ל משרד הביטחון כי התעשיות הישראליות ישולבו בעסקה בהיקף של לפחות 4 מיליארד דולר, וכי נעשים מאמצים להגדיל את היקף זה ל-5 מיליארד דולר.



לטענת מערכת הביטחון, "לו היה שר האוצר בודק את נתוני עסקות המטוסים הקודמות שאותן ציין, היה לומד כי בעסקת ה-16-f, שהיקפה היה 4.5 מיליארד דולר, סוכם על שיתוף פעולה תעשייתי בהיקף של 2 מיליארד דולר. גם בפרמטר זה מערכת הביטחון הגיעה להישגים מרשימים שיאפשרו את המשך הצמיחה של התעשיות הביטחוניות". עוד טוענים במערכת הביטחון כי עסקת ה-35-f תמומן כולה מכספי הסיוע האמריקאי, ולא יהיו לה היבטים שקליים; בנוסף, בניגוד לדבריו של שר האוצר, מחיר העסקה כולל את אחזקת המטוסים, חלקי החילוף והסימולטורים.



ביחס לטענת שטייניץ כי לא ישולבו מערכות נשק ישראליות במטוס, טוענים במערכת הביטחון: "דבריו של שר האוצר בעניין זה אינם נכונים, אך למערכת הביטחון אין פריווילגיה לדבר בנושאים רגישים ומסווגים אלה. אנו מצרים על כך ששר האוצר התבטא בסוגיה רגישה זו, אך נציין כי בניגוד לדבריו הושג בנושא זה סיכום ראוי שמכבד הן את העקרונות האמריקאיים והן את הישראליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully