וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצים שהמליצו בעבר להעלות את תמלוגי הגז - עובדים עכשיו עבור נובל אנרג'י

מאת אבי בר-אלי

25.8.2010 / 7:26

IHS האמריקאית חיברה דו"ח ב-2001 אך הוא נותר חסוי - ונחשב רכוש המדינה



חברת , השותפה במאגרי ים-תטיס, תמר ולוויתן, שכרה באחרונה את חברת הייעוץ האמריקאית ihs כדי שתסייע לה מול ועדת ששינסקי, הבוחנת את מדיניות התמלוגים והמס שיוטלו על תגליות הגז הטבעי בישראל.



ואולם, ihs (מקבוצת cera הבינלאומית) היא גם החברה ששכרה המדינה לפני כעשור כדי שתמליץ למשרדי הממשלה כיצד לשנות את המדיניות הפיסקאלית בתחום אוצרות הטבע. על בסיס הדו"ח שהכינה אז ihs החליטה ממשלת ישראל להעלות את שיעור השתתפותה בהכנסות מתגליות הגז הטבעי - החלטה שאישורה מוסמס בוועדות הכנסת.



חברות הגז עתרו לבית המשפט



הדו"ח שהכינה ihs עבור המדינה נותר עד כה חסוי, ואמור להיות רכוש המדינה. באחרונה ביקשו חברות הגז מוועדת ששינסקי לקבל לידיהן את הדו"ח - ונענו בשלילה. הנימוק היה כי מסירת המידע עלולה לשבש את עבודת הוועדה ואת יכולתה למלא את תפקידה.



נובל אנרג'י - לצד חברות גז נוספות - עתרה נגד הסירוב לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה למסור לידיהן שורת מסמכים הנוגעים בעבודת ועדת ששינסקי. בין היתר ביקשו החברות עותק מהדו"ח המקורי שהגישה ihs בהזמנת המדינה. בין היתר טענו העותרות כי יש לגלות להן את המסמכים, מכיוון ש"אם יש טעות בבסיס הנתונים הגולמיים המוצגים בפני הוועדה, הרי שקיים חשש כבד שהמלצותיה עלולות להיות שגויות כבר מחמת כך".



בית המשפט לא נעתר לבקשת העותרות לקיים דיון בנושא עד תום המועד האחרון להגשות ההשגות לוועדה (היום), ודחה את הדיון בעתירה ל-1 בספטמבר. במקביל שכרה נובל אנרג'י את שירותי חברת הייעוץ tec של אילן כהן, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה.



ב-2000 קיבלה ממשלת ישראל החלטה לפיה יש לשנות את המדיניות הפיסקאלית של המדינה בתחום אוצרות הטבע - שנקבעה בחוק הנפט המקורי מ-1952. החלטת הממשלה התבססה על עבודת הייעוץ שהזמינה מחברת ihs.



בעקבות העבודה של ihs המליץ משרד האוצר כי מדיניות התמלוגים עד כה, לפיה קיבלה המדינה 12.5% (ברוטו) מהכנסות ספקיות הגז, תהפוך לפרוגרסיבית - כך ששיעור השתתפות המדינה בתגליות יעלה או יירד בהתאם לנפח התגליות, ובטווח תמלוגים שינוע בין 10% ל-60%. עוד כללו המסקנות המלצה להסדיר את ההליך הפרוץ של רישוי החיפושים בענף הגז והנפט, וכן להסדיר לקונות קנייניות מצד ספקי הגז.



שגריר ארה"ב לחץ



החלטת הממשלה נכללה בהצעת חוק ההסדרים למשק (2001), ואולם בלחץ חברות הגז החליטה ועדת הכספים של הכנסת לפצל את ההצעה מחוק ההסדרים.



שנה וחצי לאחר מכן, בנובמבר 2002, נדרשה שוב ועדת הכספים לדון בבקשת הממשלה לתקן את חוק הנפט במסגרת חוק ההסדרים. בפתח הישיבה שנערכה אז הונח על שולחן הוועדה מכתב משגריר ארה"ב בישראל, שהביע התנגדות להעלאת התמלוגים.



שר התשתיות דאז, אפי איתם (מפד"ל), ביקש להוריד את ההצעה מעל סדר היום. איתם הציע להכליל את התיקון המוצע בשינוי הכולל של חוק הנפט עליו ישקוד משרד התשתיות. שינוי זה, כידוע, לא נעשה עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully