וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים תקבע את גובה העמלה הצולבת בעסקות אשראי

מאת אתי אפללו

25.8.2010 / 8:52

בקרוב תעלה לדיון הצעת חוק להעברת הסמכות לקביעת העמלה הצולבת לידי בנק ישראל



>> שלומי פריזט, הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, פנה לחברות כרטיסי האשראי והורה להן לשלוח אליו עד אמצע ספטמבר שורה ארוכה של נתונים המתייחסים להוצאותיהן ב-2009. פריזט מונה לפני כשבועיים על ידי בית הדין להגבלים עסקיים כדי לקבוע את השיעור הכלכלי של העמלה הצולבת בין חברות כרטיסי האשראי. הקביעה נדרשת מפני שלהסדר העמלה הצולבת הקיים כיום בשוק בין חברות כרטיסי האשראי לממונה אין בסיס כלכלי.







על פי ההסדר, העמלה הצולבת מופחתת בהדרגה, וכיום היא עומדת על 0.975% מהעסקה. במסגרת ההסדר אמורה העמלה לרדת ל-0.875%, ובסוף 2012 צפוי ההסדר לפקוע. הרציונל מאחורי העמלה הוא שמחירה משקף עלויות שונות של החברות. כאשר קיבל ההסדר את אישור בית הדין, הדבר הותנה בכך שכלכלן יערוך בדיקה ויקבע מהן ההוצאות שעליהן תתבסס העמלה, ולתפקיד מונה ד"ר יוסי בכר. ב-2007 הכין בכר עבודה, שבה קבע את העלויות שייכללו לצורך החישוב הכלכלי של העמלה.



שני סוגי ההוצאות העיקריות שעליהן תתבסס העמלה הן עלויות שמשמשות לאישור העסקה ועלויות הבטחת התשלום של העסקה. בעבודתו ציין בכר את כל העלויות הקיימות בחברות כרטיסי האשראי, וקבע אם הן ייכללו כעלויות שיזכו בהחזר באמצעות העמלה. מבדיקות שעשו חלק מחברות כרטיסי האשראי על בסיס הנוסחה שקבע בכר, העמלה הצולבת שמתקבלת נמוכה יותר מהמדרגה התחתונה של ההסדר עם הממונה - 0.875%. ואולם לאחר מכן מונה בכר לתפקיד יו"ר בנק דיסקונט - ועבודתו הופסקה.



כעת יחשב פריזט את העמלה על בסיס העלויות האמיתיות בחברות כרטיסי האשראי השונות.



לוח הזמנים הצפוף שקבע פריזט לחברות כרטיסי האשראי בא על רקע הצעת חוק של החשב הכללי ובנק ישראל שתעלה לדיון בתום פגרת הכנסת אחרי החגים, שבה נקבע כי בנק ישראל יהיה זה שמוסמך לקבוע את שיעור העמלה הצולבת ולפקח עליה. ההצעה באה על רקע ההתארכות בהליכי קביעת שיעור העמלה בביה"ד להגבלים עסקיים.



חברות כרטיסי האשראי מתלבטות כעת מי יהיה הרגולטור שהקביעה שלו תהיה בבחינת הרע במיעוטו עבורן, ומתכוננות למאבק בחקיקה. מכיוון שהעמלה נגזרת ממחזור העסקות בכרטיסי אשראי, כל הפחתה קטנה בעמלה, משמעותה הפסד הכנסות גדול לחברות כרטיסי האשראי. מחזור העסקות בכרטיסי אשראי עומד על 160 מיליארד שקל בשנה, כלומר, כל הפחתה של 0.1% בשיעור העמלה, משמעה ירידה של 160 מיליון שקל בהכנסות.



עמלה צולבת



עמלה שמשלמת החברה שסולקת את העסקה בבית העסק לחברה שהנפיקה את כרטיס האשראי שבו בוצעה העסקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully