וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועלים – רוח חדשה ושקט ניהולי

מתי אלפר

25.8.2010 / 13:20

בנק הפועלים הציג לאחרונה דו"חות רבעוניים המצביעים על זינוק ברווחים בהשוואה לרבעון המקביל. מתי אלפר עומד על הסיבות לצמיחה וצופה תקופה טובה לבנק האדום

שרשרת פרסום המאזנים הבנקאיים לרבעון השני הגיעה הבוקר לבנק הפועלים שהציג רווח של 513 מליון שקל. הרווח מייצג גידול של 34% לעומת הרווח שהציג הבנק ברבעון השני של 2009. מבחינת ההון העצמי של הבנק הרווח מהווה תשואה של 9.9% על ההון העצמי נתון קרוב לתשואה הרצויה של 10% עד 15%.

מעבר לנתוני המאזן היבשים כדאי להבין כיצד הצליח הבנק להציג צמיחה. ירידה חדה של 36% בהיקף ההפרשה לחובות תרמה לרווחיות הבנק. תיק האשראי של הבנק שעלה ברבעון השני ל–218 מיליארד שקל תרם אף הוא לרווחיות שכן האוברדרפט שאנו משלמים לבנק התייקר.

גם תחום הנדל"ן סייע לפועלים להציג שיפור ברווח. היקף המשכנתאות ברבעון צמח ל–3.4 מיליארד שקל לעומת 2.8 מיליארד ברבעון המקביל לפני שנה. ללמדנו שהביקוש למימון רכישת דירות צומח כמו שוק הנדל"ן שמחיריו עולים.

שקט בצמרת הבנק

ציון קינן מנכ"ל הפועלים ויאיר סרוסי היו"ר נכנסו לבנק אחרי תקופה סוערת של דני דנקנר וצבי זיו במהלכה התערב המפקח על הבנקים בבנק ישראל במתרחש בצמרת הפועלים. קינן וסרוסי הזדרזו להחליף חלק מצמרת הניהול והביאו את שמעון גל (אשראי) וענת לוין (נכסים והשקעות) לבנק. השדרוג של איכות הניהול ויצירת שקט במערכת שידעה מריבות וחיכוכים אפשרה יצירת מדיניות ניהול מקצועית וברת ביצוע.

במסגרת המדיניות החליטה הנהלת הבנק להגדיל את הקיף האשראי שהוא מקור רווח בטוח בעיקר אצל משקי הבית. מתן אשראי באמצעות כרטיס אשראי (ישראכרט ועוד), פניה לקהלי יעד עסקיים כעו"ד ורו"ח במטרה להפכם לצרכני אשראי זכתה להצלחה. צרפו לכך את ההכנסות מעמלות, שוב בעיקר ממשקי הבית, ב – 9% לסכום של 1.3 מיליארד שקל וריסון בהוצאות השכר והרי לכם מתכון בדוק לשיפור במאזן.

אתגרים ויעדים

בבנק הפועלים שוקלים הצעות להשקעה בנכסים ריאליים כפי בנק לאומי עשה בחברה לישראל ובעסקים נוספים. הכוונה להגיע לבעלות של עד 10% בתאום עם בנק ישראל מתוך כוונה שההשקעה חייבת לתרום לרווחיות.

בתחום האשראי לנדל"ן סביר שהבנק יקשיח מכאן ואילך את גישתו לאור העלייה החדה במחיר הנכסים ועימה במקביל עליה בסיכון האשראי. גם בפעילות בחו"ל מצב הפועלים אינו ברור במיוחד בהשקעתו בבנק הטורקי – פוזיטיף. הפועלים מחק ברבעון 87 מליון שקל מהשקעתו בבנק הטורקי. המשבר הכלכלי שפוקד את אירופה וארה"ב יקשה על הפועלים לקבל החלטות להשקעות בחו"ל.

הבשורה הטובה מבחינת הפועלים היא השקט הניהולי דבר המאפשר התמקדות בניהול מקצועי ולא בהתכתשויות מיותרות עם בנק ישראל. גם אי מעורבות של בעלת השליטה, שרי אריסון, בפעילות השוטפת מקנה מימד של יציבות בצמרת הבנק. השקט המבורך שבפועלים ייחלו לו קיים ויש הזדמנויות נוספות גם בשוק המקומי. הפועלים נכנס כנראה לתקופה טובה בעסקיו.

*מתי אלפר, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully