וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחרות על החולים: גם שיבא מעוניין להשתדרג

בית החולים שיבא בתל השומר מעוניין להקים עמדות בידור ושירות ממוחשבות לחולים, בדומה לאלה הקיימות בבית החולים אסותא החדש. גם קופ"ח כללית צפויה להכנס לתחרות

בית החולים שיבא בתל השומר מעוניין להקים עמדות בידור ושירות ממוחשבות לחולים, בדומה לאלה הקיימות בבית החולים אסותא החדש ברמת החי"ל בתל אביב. באשר לתשלום עבור השירות אמרו בבית החולים: "במסגרת איסוף המידע נבדוק מודלים כלכליים שונים".

בבקשה למידע (rfi - שלב קדם מכרזי) שפורסמה באחרונה בעניין העמדת "מיטות מתוקשרות" לרשות החולים, מציע בית החולים להציב עמדה ממוחשבת ליד מיטת המטופל, שתספק לו שירותי בידור ופנאי וכן שירותי מידע.

על פי המפרט שפירסם שיבא, העמדות יכללו שירותי טלוויזיה בטכנולוגיית iptv - המאפשרת העברת שידורים בפס רחב וגם אינטרנט וטלפון. בשוק מעריכים כי חברות שעשויות להגיש הצעות למכרזים הן מדיפון הישראלית, שמספקת שירותי טלוויזיה בבתי חולים בישראל, וחברות בינלאומיות כמו lincor האירית שהיא החברה המובילה בתחום, one1 ,hp המייצגת את videosan האיטלקית, ועוד.

לפני כשנה פירסמה קופת חולים כללית בקשה דומה לקבלת מידע ונתונים, במטרה ליישם בסניפיה מערכות ממוחשבות. התוכנית היתה לצייד כ-14 בתי חולים ציבוריים ב-4,600-5,000 עמדות ממוחשבות, אך בימים אלה הוחלט שלא ליישם אף אחת מההצעות שהוגשו ולצאת במכרז מחודש. שווי הפרויקט הוערך בשוק בכמה עשרות מיליוני שקלים.

העמדות בבית החולים הפרטי אסותא כוללות מסך מגע ומציעות לחולים שירותי טלוויזיה באמצעות שיתוף פעולה עם yes, גלישה ברשת fi-wi של בזק במהירות 10 מגה-ביט לשנייה, משחקי מחשב, צפייה בסרטי הדרכה רפואיים ושירות חדרים.

לדברי דניאל אנגל, מנהל שיווק באסותא, בית החולים שילם אלפי דולרים עבור כל יחידה, בהשקעה כוללת של מאות אלפי דולרים. "אנו משתדלים להשאיר את המערכת פתוחה ללא תשלום", אומר אנגל, "אך נשאלת השאלה איך נמשיך להפעיל את המנגנון הזה?". בשוק אומרים כי שוויה של עמדה המוצמדת לקיר באמצעות זרוע מוערך ב-1,500 דולר.

לרוב המיטות באסותא - כ-200 מתוך 230 - מתלווה עמדה ממוחשבת, פרט למיטות שמוצבות במחלקה לטיפול נמרץ. המערכות מבוססות על פיתוח של חברת שער למדיה. החברה פיתחה גם את 60 העמדות שהוצבו בבית החולים איכילוב. במסגרת פיילוט שהחל לפני כשלושה חודשים, הציבו באיכילוב את העמדות במכון הדיאליזה ובאחת המחלקות הפנימיות. בשלב זה השירות ניתן ללא תשלום, אך "בית החולים עתיד לצאת למכרז בנושא זה, ועניין העלויות יישקל במסגרתו", נמסר מאיכילוב.

מסכי הטלוויזיה המתוחכמים יכולים לשמש גם במה לפרסום. במחלקת יולדות, למשל, מדובר בקהל מפולח ואטרקטיבי במיוחד עבור המפרסמים. עבור בית החולים יהיה זה מקור נוסף להכנסות.

התחרות באסותא משפרת את השירות

האם מותר לבתי החולים הציבוריים שיבא ואיכילוב לגבות כסף ממאושפזים עבור השירות, או שמדובר בשירות רפואי פרטי (שר"פ) שנאסר על פי חוק? נראה כי בתי החולים לא צפויים להיתקל בבעיות רגולטוריות מיוחדות גם אם יחליטו לגבות תשלום. כיום שורר סטטוס-קוו שבמסגרתו בתי החולים מורשים להפעיל טלוויזיות להשכרה. המסכים החדשים והמתוחכמים, הם טוענים, הם רק שכלול של הקיים, ובכל מקרה לא מדובר בשירות רפואי אלא בבידור, שאינו שונה מהותית ממכירה של קפה ומאפה בבית החולים.

"טלוויזיה ואינטרנט אינם בבחינת שירות רפואי, והם מוצרים זהים לחלוטין לכל מכירה אחרת, צ'יפס מהמכונה למשל", נמסר משיבא. כך או כך, העובדה כי דווקא בתי החולים הציבוריים הגדולים באזור המרכז ממהרים לשלב את המסכים במחלקותיהם, מעידה יותר מכל כי התחרות מול אסותא רמת החי"ל גורמת להם להשקיע בשירות ובמתקנים שהם מציעים למאושפזים.

באמצעות ממשק שירות החדרים באסותא החולים יכולים לבצע הזמנות מחברות כמו סטימצקי וארקפה, וכן להשיב לסקר שביעות רצון. שירות עתידי שייושם במערכת יאפשר לחולה לצלצל לאחות האישית שלו, כשהאחות משתמשת במכשיר טלפון הפועל על פרוטוקול ip. זאת במקום הכפתור המשמש כיום חולים לצורך הזעקת האחות.

אנגל מונה כמה יתרונות לביטול השיטה הישנה: האחות אינה משועבדת לחדר בקרה ויכולה לקבל את הקריאה בכל מקום; החולה פונה ישירות לאחות המטפלת בו, ולא לאחות כללית של המחלקה; וניתן לומר לה מראש מה מטרת הקריאה, ולא לחכות עד שתגיע לחדר.

שירות עתידי נוסף שאותו פועלים להוסיף לעמדה הממוחשבת באסותא הוא פרסונליזציה שלה - התאמתה לדרישות והעדפות החולה. כיום, מסביר אנגל, צופים כל החולים במסך אחיד, אך הכוונה היא לאפשר להכניס כרטיס אישי לתוך הטלוויזיה, וכך להעביר לו תכנים מותאמים אישית. בין היתר, יאפשר מהלך שכזה להעביר לחולה סרטוני הדרכה רפואית, בנוסף לשורה של הנחיות לקראת שחרורו מבית החולים. לדברי אנגל, התשתית המיועדת לתוכנית הפרסונליזציה כבר מוכנה, "אך יש לנו התלבטויות בנושא העלויות".

את תגובת הכללית לא ניתן היה להשיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully