וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צומחים במהירות - לעבר השיא הקודם

ערן פוליצר

26.8.2010 / 7:03

מצב המשק



>> התוצר בישראל - מדד לסך הפעילות הכלכלית במשק - עלה ברבעון השני של 2010 ב-4.7%. כך נדחו החששות ונבואות הזעם על האטה חוזרת. שר האוצר, יובל שטייניץ, זכה לעוד תירוץ כדי לטפוח לתקציב הדו-שנתי על השכם. המשק צמח במהירות - זה ברור, אבל האם הוא כבר פיצה על הנזקים מהמיתון החריף? התשובה: כמעט בכל התחומים - עדיין לא.

התוצר משקף את השווי של כל המוצרים שיוצרו והשירותים שניתנו בישראל. התוצר לנפש היה ברבעון השני 26 אלף שקל - זהו ערך המוצרים שכל אחד מאתנו ייצר בממוצע באפריל, מאי ויוני. גם אחרי הרבעון האחרון, התוצר לנפש היה עדיין נמוך ב-0.4% מהתוצר לנפש לפני המשבר. כלומר, כל הצמיחה בשנה האחרונה לא הספיקה כדי להחזיר את המשק לרמת הייצור שבה היה לפני תחילת המיתון.



חלק מהאשמה לכך נעוץ בביקושים בחו"ל. סך היצוא הישראלי ברבעון האחרון הסתכם בכ-77 מיליארד שקל - גידול מרשים של 13 מיליארד שקל (18%) בהשוואה לנקודת השפל במיתון האחרון. עם זאת, גם כאן כדאי לזכור כי למרות ההתאוששות המרשימה, היקף היצוא עדיין נמוך ב-4% מהשיא שנרשם בתחילת 2008.



המצב קשה עוד יותר בתחום ההשקעות. לקראת המיתון ובמהלכו, רמת ההשקעה של חברות במשק נחתכה בכ-20%. גם כעת החברות החבולות מהמשבר אינן ממהרות לשוב ולהגדיל את ההשקעות. למרות הגידול ברבעון האחרון, ההשקעה בענפי המשק עדיין נמוכה ב-13% (כ-3 מיליארד שקל) מרמתה בשיא שלפני המשבר. השקעה נמוכה מדי יכולה לפגוע בצמיחה בעתיד. נוסף על כך, לפי נתוני הלמ"ס, החברות במשק המשיכו גם במחצית הראשונה של השנה לצמצם את המלאים שלהם בעוד 15 מיליארד שקל. זאת, אחרי שהמלאים צומצמו ב-2 מיליארד שקל כבר ב-2009.



מי ששם את המשבר האחרון הרחק מאחורי עגלת הקניות שלו הוא הצרכן הישראלי. הצריכה הפרטית לנפש - מדד לרמת החיים של האזרחים - היתה ברבעון האחרון 15,471 שקל. בניכוי השפעות עונתיות ועליות מחירים, שווי המוצרים שכל ישראלי קנה באפריל עד יוני היה גבוה בכ-3% מהשיא הקודם שנרשם לפני המיתון. העוצמה ותאוות הקניות של הצרכן הישראלי יוכלו אולי להמשיך לתדלק את מנוע הצמיחה ברבעונים הבאים, גם אם חלק היצוא בתוצר ימשיך להצטמצם בגלל האטה אפשרית בצמיחה העולמית.



הצמיחה מאז היציאה מהמיתון גררה ירידה באבטלה והתאוששות במשק. יש בהחלט סיבה לברך על נתוני הצמיחה ברבעון השני, אך בה בעת כדאי לזכור כי הצמיחה הזאת עדיין לא הביאה אותנו לנקודה שבה היינו לפני המשבר.



הכותב הוא מאסטרנט לכלכלה באוניברסיטה העברית והיה כתב לענייני כלכלה בקול ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully