וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזלו את הפלסטינים, ועכשיו מבקשים סבסוד

חנה זהר

26.8.2010 / 7:03

זכויות עובדים



>> בהתאחדות התעשיינים דורשים מהמדינה סבסוד להעסקת עובדים ישראלים במקום העובדים הפלסטינים.

במשך שנים טענו רוב המעסיקים בשטחים שהדין החל לגבי זכויות העובדים הפלסטינים המועסקים בהתנחלויות הוא הדין הירדני שחל בשטחים ערב הכיבוש ב-1967. צו המינהל האזרחי שאמור לשמש בשטחים כבושים תחליף לממשל תקין, חייב את המעסיקים בהתנחלויות בכל הענפים לשלם לעובדים הפלסטינים שכר מינימום כנהוג בישראל. אבל רוב המעסיקים הישראלים בשטחים לא שילמו את כל הזכויות לפי חוקי העבודה בישראל, לא את שכר המינימום שחויב בצו המושל הצבאי וגם לא את כל הזכויות המוקנות בחוק הירדני.



ב-2007 קבע ביהמ"ש העליון כי הפלסטינים המועסקים בהתנחלויות יקבלו את שכרם עם הזכויות הנלוות, בהתאם לחוק הישראלי. בכך הושם קץ לאי הבהירות המלאכותית ששרתה בנוגע לדין הקובע בנוגע לזכויות העובדים הפלסטינים. מאז נרשמה עלייה מתונה בגובה השכר של הפלסטינים. ואולם עדיין רוב העובדים הפלסטינים המועסקים בהתנחלויות אינם מקבלים שכר לפי החוק. אינספור תלונות שנשלחו למחלקת האכיפה בתמ"ת מטעם עמותת קו לעובד לא זכו לטיפול. חמור יותר הוא מצב העובדים המועסקים במפעלים פטרוכימיים שעברו לשטחים, בשל הנוחות היחסית לאי מתן תנאי בטיחות כנדרש, בהיעדר פיקוח ראוי. גם תלונות בנושא זה לא גרמו להגברת הפיקוח.



המדינה סייעה במשך השנים למעסיקים בהתנחלויות, והובטח להם "קרקע חינם וכוח אדם זול וזמין" כדי שיעברו לשטחים. ככל שכניסת הפלסטינים לעבודה בישראל הוגבלה, הוגדלו הרישיונות לעבודה בהתנחלויות, והיקף הניצול גדל. כיום, כשברשות מאיימים בחרם שיכלול גם את העובדים, התעשיינים מייללים על ההפסדים הצפויים מהפסקת העושק. זה מזכיר יללות אחרות, של חברות כוח האדם שהצליחו לדחות במשך 12 שנים את יישום תיקון חוק העסקה באמצעות קבלן, שדרש לקלוט את העובדים אצל המעסיק בפועל לאחר 9 חודשים. שם הם נקבו במיליארדים שאותם הם צפויים להפסיד מההעסקה הנצלנית.



כעת, במקום לומר למעסיקים הנצלנים בשטחים: "שלמו לפי החוק ולפי חוקי היצע וביקוש", מחפשים בתמ"ת דרכים לסבסד אותם דרך מסלולי העסקה שנועדו לסייע לעובדים ישראלים בפריפריות, או בהבאת עובדים זרים הניתנים לניצול ללא גבול.



הכותבת היא מנהלת עמותת קו לעובד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully