וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתמודד עם סרטן השד בעבודה

חמד טל

26.8.2010 / 7:03

זכויות עובדים



>> בכל שנה מאובחנים כ-4,000 מקרים של סרטן השד בישראל, ובכל שנה נפטרות מן המחלה כ-900 נשים. המתמודדות עם מחלת סרטן השד נאלצות להתמודד גם עם הקושי שבשמירה על מקום העבודה והמאבק על השגרה.

הטיפולים גורמים לקשיים פיזיים ונפשיים, ולעתים גם לתופעות לוואי ממושכות הפוגעות בתפקוד בעבודה. בנוסף, לעתים נשים נאלצות להתמודד גם עם מעסיקים שאינם מגלים אמפתיה במקרה הפחות טוב, ואף מפרים את הוראות החוק במקרה הגרוע. להלן כמה המלצות לאלו הבוחרות לעבוד במקביל לטיפולים.



אם את עובדת, עדיין לא הגעת לגיל פרישה ואת שוקלת לפנות לביטוח הלאומי - אל תהססי. אם לא עברת רף הכנסות מסוים, ייתכן שתהיי זכאית לתביעת נכות כללית בנוסף למשכורת. כל עוד לא מיצית את ימי המחלה במקום העבודה, לא תהיי זכאית לקצבת נכות.



אם את עוברת טיפול כימי ומתקשה לתפקד בימים שלאחריו, גם אם תמשיכי לעבוד ולהשתכר כרגיל, ייתכן שתהיי זכאית ל"גמלת שירותים מיוחדים" מהביטוח הלאומי. אם את מתקשה להתנייד בדרכים עקב הטיפולים, מומלץ להגיש בקשה לתג נכה ופטור מאגרת רישוי. גם פטור ממס לפי סעיף (5/9) לפקודת מס ההכנסה רלוונטי מאוד לנשים הממשיכות לעבוד תוך כדי מחלתן. מומלץ לבדוק זכאותך בהתאם.



אם התפטרת עקב מצב בריאותך, ייתכן שתהיי זכאית לפיצויי פיטורים. למרות שאין הוראת חוק מפורשת האוסרת על פיטורים עקב סרטן, קיימת חקיקה המגנה מפני פגיעה בתנאי העבודה ואף מפיטורים בניגוד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח 1998. זאת במקביל להוראות חוק כלליות, כגון הגנה מפני פיטורים שלא בתום לב, הפרת חובת שימוע ועוד.



עמותת אחת מתשע: סדנאות מודעות בעבודה



עמותת אחת מתשע הפועלת למען נשים חולות סרטן השד וקרוביהן ולהעלאת המודעות למחלה, מפעילה מערך סדנאות ארצי במקומות העבודה. העובדות לומדות שבשל חוסר מודעות, חרדות ופחדים, נשים אינן נבדקות לגילוי מוקדם של סרטן השד, ואינן עורכות בדיקת שד עצמית.



מקום העבודה הוא מקום מוכר ושגרתי המאפשר פתיחות בין האישה לבין חברותיה לעבודה. מטרת הסדנאות היא לשנות את דפוסי ההתנהגות של נשים בהקשר לבריאותן, ללמדן את הטכניקה הנכונה לבדיקת שד עצמית ולעודד אותן לקחת אחריות על גופן ועל בריאותן.



הסדנא אורכת שעתיים ומתקיימת באווירה נעימה ונינוחה, שבמהלכה ניתן מידע על הדרכים לשמירה על בריאות השד וגורמי הסיכון למחלה. בחלק המעשי של הסדנא מחולק לנשים מודל שדיים מסיליקון שעליו הן יכולות ללמוד ולהתאמן על הטכניקה הנכונה לבדיקת שד עצמית.



שיר גור, מנכ"לית אחת מתשע: "אנחנו קוראות לנשים לקחת אחריות על בריאותן ולהקדיש את הזמן הנדרש כדי להציל חייהן. ישנה חשיבות שגם מקום העבודה יציב את בריאות העובדות כמטרה מרכזית מעבר לאחריות האישית של כל אשה".



-



הכותבת היא יועצת משפטית של עמותת אחת מתשע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully