וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדי נגד פורקס פלייס: לפי ההלכה אנו שותפים

שרית מנחם

26.8.2010 / 16:25

אדם חרדי שהפסיד במסחר כמיליון שקלים תובע מחברת המט"ח פורקס פלייס להחזיר לו חצי מההפסד. לטענתו, "היתר העסקה" שנחתם על ידי החברה, הופכת אותה לשותפה בהשקעות

תביעות של חרדים שהפסידו את כספם בחברות הפורקס הן כבר עניין שבשגרה ובשנה האחרונה הוגשו תביעות רבות כאלה. אולם בתביעה שהוגשה השבוע, הטענה המרכזית לא היתה נגד שיטות המסחר או סיכויי ההצלחה, אלא נגעה בכלל לפסק הלכה.

על פי כתב התביעה, שהוגשה לבית הדין הרבני של קרליץ בבני ברק על ידי חרדי, ואשר הפסיד כחצי מיליון דולר במסחר דרך פורקס פלייס, נטען כי על פי ההלכה, על פורקס פלייס להחזיר לתובע במיידי מחצית מסך סכום הפסדיו, וזאת על פי שטר "היתר עסקה" שנחתם על ידי החברה, ההופכת אותה הלכה למעשה לשותפה בהשקעות.

עו"ד ירון שפירא ממשרד שפירא ושות' והטוען הרבני צבי זקס הסבירו ל-TheMarker כי "היתר עסקה" הינו אמצעי שנועד להתגבר על האיסור החמור שבדין העברי ליטול ריבית, ומטרתו לאפשר ביצוע עסקות אשראי, שהנן הכרחיות בכלכלה המודרנית. כיוון שחרדים רבים השקיעו דרך פורקס פלייס ערכה החברה "היתר עסקה", בו נכתב שהחברה והלקוח שותפים ברווחים ובהפסדים. לפי הסכם זה הופכת ההלכה את פורקס פלייס למעשה לשותפה בהשקעות.

עו"ד דוד ביטון, המייצג את פורקס פלייס, מסר בתגובה כי "מתקיים הליך בירור בפני בית דין צדק"(שאינו בית דין רשמי של המדינה) של טענות שהפנו כנגד החברה, שאין בהם כל ממש. לא לחינם חסר שמו של התובע מהמסמך המכונה כתב התביעה, ולא לחינם כתב התביעה אינו מפרט, באופן תמוה ביותר, את סכום התביעה, שכן אין המדובר אלא בטענות סרק, בניסיון להוציא ממרשתי כספים שלא כדין, מבלי שיש באותו מסמך כל טענה, הן על פי הדין הישראלי והן על פי הדין ההלכתי, שיש בה בכדי לחייב את מרשתי ולו במאום".

בתגובה לכך הוסיף שפירא כי הנתבעת ובאי כוחה מכירה ויודעת את שמו של התובע אולם הוא מעדיף שלא להזדהות. בנוסף, סכום התביעה לא נכתב מאחר וחשבונות התובע לא הועברו לתובע או באי כוחו. חברת פורקס פלייס צפויה לקבל, כפי שכבר הוחלט על ידי בית הדין, כתב תביעה נפרד נוסף בגין כל שאר הפסדי התובע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully