וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איל ההון אסיל נדיר הסגיר עצמו 18 שנה לאחר בריחתו מאישומי הונאה בבריטניה

ניו יורק טיימס

26.8.2010 / 16:12

קריסת האימפריה העסקית של אסיל נדיר הבריחה אותו מלונדון לקפריסין



איל הון שברח מבריטניה לפני כמעט 20 שנה, לאחר התמוטטותה של האימפריה העסקית שלו, אמר לתקשורת בבריטניה כי בכוונתו לחזור ללונדון ולעמוד למשפט בגין הונאה. אסיל נדיר אמר כי הוא נמצא בדרכו ללונדון על מנת לכתוב את הפרק האחרון בסיפור של פריחה והתמוטטות שפגע במוניטין של המפלגה השמרנית בבריטניה - בה הוא היה תורם ראשי - והפך אותו לפושע נמלט במשך 18 שנים.



בראיון לרשת "סקיי ניוז" שהעניק ממטוס נוסעים כמעט ריק בטורקיה, שם עצר בדרכו ללונדון, סיפר נדיר כי ברצונו "לחזור ולשים קץ לפרשה העלובה הזו". נדיר, בן 69, מעולם לא עמד בפני האיום של הסגרה בכוח לבריטניה. הוא שהה ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, שאינה מוכרת על ידי בריטניה ואין לה הסכם הסגרה עימה. המשרד להונאות חמורות בבריטניה (sfo), שלדברי נדיר הסכימה להעניק לו שחרור בערבות, לא הייתה זמינה לתגובה.



כאשר נשאל מדוע הוא מוותר על חיים נוחים בצפון קפריסין עם אשתו בת ה-26, על מנת לעמוד למשפט, נדיר אמר ל"סקיי" כי הוא רוצה שהצדק ייעשה. "חפותי היא בטחון מספיק עבורי", אמר. נדיר, בנו של קפריסאי עשיר, הגיע לאנגליה בשנות ה-60', והקים חברת הלבשה במזרח לונדון, שהייתה לימים קונצרן בינלאומי.



ב-1980 השתלט על חברת הטקסטיל הבריטית פולי פק, והשתמש בה ככלי התפשטות בשוק המניות. מניית החברה טיפסה בעוד נדיר ביצע עוד ועוד רכישות, בהן חטיבת הפירות הטריים של דל מונטה ואת סנסוי אלקטריק היפנית. בתהליך זה, היה נדיר לאחד מעשירי בריטניה. עם זאת, הונו נמחק כאשר מניית החברה שלו התמוטטה, עם תחילת חקירה בנוגע לאי סדרים בקרנות המשפחתיות שלו.



נדיר הכחיש אישומים לפיהם גנב מהחברה על מנת להתעשר בעצמו, וטען כי נפל קורבן לקונספירציה פוליטית שיזמו היוונים. בסוף 1990, הגישה החברה שלו בקשה להגנה מפני פשיטת רגל - עם חובות בסך מאות מיליוני ליש"ט. ב-1993 ברח מבריטניה, 4 חודשים בלבד לפני תאריך תחילת המשפט המיועד שלו, ונסע דרך צרפת לקפריסין.



שערוריית קריסת פולי פק נחשבה לאחת מבין סדרת פרשיות עסקיות שריכזו את מירב תשומת הלב בהתפרעות הפיננסית ותאוות הבצע העסקית של שנות ה-80'. השערוריה גם השפיעה רבות על המפלגה השמרנית כאשר קשריה לנדיר נחשפו. מייקל מייטס, עוזרו של ראש הממשלה דאז, ג'ון מייג'ור, נאלץ להתפטר לאחר שהתברר כי העניק לנדיר שעון עליו נחרטה קללה המתייחסת למאשימים אותו. נדיר לא אמר בראיון ל"סקיי" האם בכוונתו להמשיך לתמוך במפלגה השמרנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully