וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאבק בשחיתות אסור להתרשל

הילה רז

27.8.2010 / 7:06

על שולחן הפרקליטות



>> אם עורך הדין הפרטי ששכרתם היה מייצג אתכם באופן רשלני, גובה מכם סכומי עתק וגורם לכם בשל התנהלותו הקלוקלת להפסיד במשפט, סביר להניח שהייתם תובעים אותו, מתלוננים נגדו בלשכת עורכי הדין, מערערים על ההפסד או דורשים משפט חוזר בשל העוול שנגרם לכם. מצוידים בפסק דין של בית המשפט שמגבה את כל טענותיכם ומבקר בחריפות את עורך דינכם לשעבר - יש להניח שגם הייתם זוכים.

ואולם כאשר מדובר בעורכי הדין של פרקליטות מיסוי וכלכלה, שמייצגים את כולנו, לא ניתן לעשות זאת. כעובדי מדינה חוסים הפרקליטים תחת הגנות בחוק ומערכת ניהולית שבאופן מתמיה מגבה את כשליהם. פרקליטי מיסוי וכלכלה מייצגים את האינטרסים החשובים ביותר לכינונה של מדינת ישראל כמדינה נקייה משחיתות. הם היחידה המובחרת שנלחמת בעבורנו בעבירות שוחד, הלבנת הון, ניירות ערך ומיסוי. לא יהיה מוגזם לומר כי צביונה של ישראל כמדינה שנאבקת עד חורמה בחולייה מונח כעת על שולחנם של הפרקליטים האלה.



החשדות למתן וקבלת שוחד במינהל מקרקעי ישראל, המערבים גם את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ויו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, נבדקים בידי פרקליטות מיסוי וכלכלה. שלא כמו אולמרט ודנקנר, אנחנו לא יכולים לבחור מי ייצג אותנו. אין לנו אלא להאמין בתפקוד נושאי המשרה בפרקליטות, ולקוות שהם ייצגו אותנו במקצועיות הרבה ביותר.



האמון הבסיסי הזה נסדק קשות השבוע, ולא נראה שמישהו פועל כדי לאחות את השבר או להפיק לקחים. פסק הדין שנתן השבוע השופט דוד רוזן מבית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין הדסק הרוסי של בנק הפועלים בסניף הירקון תוקף בחריפות את התנהגות הפרקליטות. השופט קבע כי "המדינה פעלה בצורה פגומה ונפסדת. התנהלות המדינה גובלת בהתנהגות שערורייתית".



עוד פסק כי המדינה שיקרה בבית המשפט, ולא דיווחה לבית המשפט ולסניגורים כראוי על מאות אלפי שקלים שהעבירה לידי עד המדינה והגיעה להסדרים תמוהים עם לקוחות הבנק שלכאורה היו צריכים לעמוד לדין. שני מנהלי הדסק הרוסי זוכו בשל כשלי הפרקליטות. התיק קרס - ועמו נבלמה המלחמה בעבירות הלבנת הון.



בפרקליטות סבורים שעצם הגשת כתבי האישום מרתיעה. את הביקורת עליהם הם הודפים בהתלהמות. הפקת הלקחים מבחינת אנשי הפרקליטות הסתכמה בהנפקת מסמך פנימי שמאפשר מעקב אחרי ביצוע מהלכים בתיק. בפרקליטות מיסוי וכלכלה מיהרו השבוע להאשים את השופט שלא ניתח את החומר המשפטי כהלכה. ואולם בכירים שם מודים שנעשו טעויות, ומתריעים שבתיקים גדולים מתרחשות תקלות.



אלא שבדיוק בתיקים האלה אסור שיתרחשו תקלות. אסור שהתנהלות כזו, או דומה לה תחזור על עצמה. ודאי שלא בתיקים בעלי השלכה היסטורית על זכותנו לחיות במדינת חוק. סניגוריו של אולמרט, שעומד לדין בבית המשפט המחוזי בירושלים, כבר זכו להצלחה חלקית בשל כשלי הפרקליטות הפלילית בירושלים. אין לנו אפשרות לפטר את פרקליטי המדינה או לתבוע אותם בדיעבד בשל כשליהם. למדינת ישראל אין אופציה להפסיד במאבק בשחיתות בשל רשלנות מקצועית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully