וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה: הממשלות מסתכנות ב"עשור אבוד"

סוכנויות הידיעות

28.8.2010 / 18:00

לדברי טרישה, על ממשלות להתמודד עם גרעונות הענק שנצברו במשבר, ולא לדחות בעיה זו



ז'אן-קלוד טרישה, נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ecb), אמר כי ממשלות העולם המפותח מסתכנות ב"עשור אבוד" של צמיחה כלכלית חלשה, אם יעכבו מדי את בלימת זינוק החוב הציבורי, שאירע בעקבות המשבר הפיננסי. "לקחי העבר הם שהתמודדות עם גירעונות מצטברים אינה רק חובה שיש לבצע לאחר התאוששות כלכלית, אלא תנאי מוקדם לשימור התאוששות יציבה", אמר טרישה, בנאום בכנס השנתי של הבנק הפדרלי בג'קסון הול בוויאומינג.



קריאתו של טרישה לצנע פיסקלי מיידי, מגיעה 3 חודשים לאחר שביקש להגן על גוש היורו מסחרור של משבר החובות. עמדתו מנוגדת לזו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, המעוניין להתמקד בעידוד הצמיחה. טרישה אמר כי החובות העצומים של הצרכנים, העסקים והממשלות "הם האחראיים העיקריים להאטת ההתאוששות הכלכלית". לדבריו, על מנת לספק יציבות וצמיחה בשנים הקרובות, יש להפחית את החובות באופן משמעותי.



עד סוף השנה הנוכחית, חובות ממשלות גוש היורו צפויים לרשום צמיחה של 20% לעומת 2007. בארה"ב וביפן נרשמו בתקופה זו עליות חדות אף יותר בחוב הממשלתי, בשיעור של כמעט 45%, להערכת טרישה. צמצום החוב האירופי ל-60% מהתמ"ג, ידרוש ירידה של 30% בחוב, לדברי טרישה.



טרישה אמר, מבלי להזכיר שמות, כי יש מי שטוענים כי העתיד הכלכלי הקרוב דורש השקעות מוגדלות, וכי ניתן להתעלם בינתיים מרמות החוב. "אך אימוץ עמדה זו יהיה צעד מסוכן עבור כלכלותינו", אמר, והשווה למצב ביפן בשנות ה-90', כאשר בנקים תרמו לחולשה הכלכלית כאשר גלגלו משנה לשנה את חובותיהן של חברות בעלות ביצועים לוקים בחסר.




להערכת טרישה, חובות ציבוריים גדולים, והיעדר תוכנית לצמצמם, עשויים ליצור חוסר ודאות בקרב משקי בית וחברות, היודעים כי בסופו של דבר ייאלצו להתמודד עם מסים כבדים יותר וקיצוצים תקציביים. "לכן, האפשרות של 'לחיות עם החוב' למשך זמן בלתי מוגדר מראש, אינה פתרון לאתגרים העומדים בפני קובעי המדיניות, ואף לא אמצעי להבטיח התאוששות כלכלית ממושכת", אמר.



הבית הלבן צופה כי הגירעון בתקציב ארה"ב יגיע השנה לשיא של 1.5 טריליון דולר - כ-10% מהתמ"ג האמריקאי. נשיא ארה"ב ברק אובמה הורה על הקפאת תקציבים שאינם בטחוניים בתקציב שהגיש בפברואר, והורה לחלק מסוכנויות הממשל לצמצם את דרישות התקציב שלהן עבור 2012 ב-5%.



טרישה אמר כי הוא ספקן לגבי הטענה כי צמצום הגרעונות כעת תסכן את ההתאוששות הכלכלית. לטענתו, פעולה עכשיו פשוט תחליף את נטל המס העתידי בנוכחי, והקיצוצים יגבירו את אמון המגזר הפרטי ויפחיתו את שיעורי הריבית כעת. תפקידם של הבנקים המרכזיים בתקופה זו היא להמשיך להתמקד ביציבות מחירים, לדברי טרישה. "תפקידם כעוגן היציבות חשוב עוד יותר בתקופות של סיום מינוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully