וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלים המרגיעות הריקות של ברננקי

מייקל טומאסקי

29.8.2010 / 6:56



גרדיאן

>> יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, העניק את ההבטחות המרגיעות ביותר עד כה, לפיהן הבנק הפדרלי יפעל לעידוד הכלכלה האמריקאית וימנע סחרור נוסף כלפי מטה. ההודעה, בנאום בפני בנקאים מרכזיים מרחבי העולם שהתאספו בג'קסון הול בוויומינג, ניתנה ביום שבו ממשלת ארה"ב תיקנה כלפי מטה את הערכות הצמיחה לרבעון השני, מ-2.4% ל-1.6%. למעשה, המצב בארה"ב כה גרוע עד כי כלכלנים נשמו לרווחה לשמע הנתון המתוקן, לאחר שציפו שיהיה גרוע יותר.



בהחלט אי אפשר עוד להעמיד פנים שמתרחשת התאוששות כרגע. אותם "ניצנים מעודדים" במארס ואפריל התחפרו בחזרה באדמה. הצמיחה אטית מספיק - כ-1.7% בקצב שנתי - עד כי יש סכנה ממשית ששיעור האבטלה יטפס ויחזור לרמה גבוהה מ-10% - אותו מספר כה משמעותי מבחינה פוליטית.



לכן טוב שברננקי סיפק הודעה מרגיעה, אך קשה להרגיש רגועים. לרוב, בנושאים כלכליים, אנשים מן השורה יכולים לקרוא את התחזיות והניתוחים של רואי השחורות (לרוב בצד השמאלי של המפה הפוליטית), ואת התחזיות והניתוחים של האופטימיים (שלרוב נמצאים בממשל עצמו), למצוא את נקודת האמצע ולקבל תמונה לא רעה של המצב. אך ממשל אובמה, בדמותה של כריסטינה רומר, היו"ר היוצאת של מועצת היועצים הכלכליים של אובמה, חזה כי תוכנית התמריצים שהשיק ב-2009 תשמור על שיעור האבטלה ברמה של כ-8%. מחודש לחודש נראה שידם של רואי השחורות על העליונה.



ההשלכות הפוליטיות ברורות. באפריל, כשנראה היה שהצמיחה תופסת תאוצה, הדמוקרטים הכינו עצמם לקיץ וסתיו של התאוששות כלכלית. אם היו מצליחים להגיע לבחירות לקונגרס בנובמבר עם חמישה-שישה חודשי עלייה במספר המשרות, היו יכולים לטעון באמינות מסוימת כי ההתאוששות בדרך. כעת אין סיכוי שיטענו זאת. הנתונים הכלכליים בספטמבר ובאוקטובר עשויים להיות עגומים.



איזה טיעון יוכלו ברק אובמה ומפלגתו להציג במקום? הם ינסו לטעון שני דברים: המצב יכול היה להיות גרוע יותר; והרפובליקאים מפריעים, במקום לעזור. שני טיעונים אלה נכונים, לפי המידע האובייקטיבי הטוב ביותר שיש בידינו. מאמר של "ניוזוויק" מתמצת את הטיעון הראשון היטב: התוכניות של הרפובליקאים היו מניבות פחות משרות וגירעון גדול יותר. לגבי הטיעון השני, תוכנית תמריצים גדולה יותר בתחילת 2009 היתה עוזרת יותר לכלכלה - אך זו לא היתה אשמתם הבלעדית של הרפובליקאים - כמה מהדמוקרטים המתונים יותר גם הם נרתעו מהיקף גדול יותר.



אך כרגע טיעונים אלה אינם מחזיקים מים. הדמוקרטים היו צריכים לטעון אותם מלכתחילה. במקום זאת, הם בנו על קיץ של התאוששות לפי הסימנים המוקדמים. כעת, כשנראה שזה אינו קורה, הם נתפשים כמי שלא הצליחו במשימה.



במאבק בין מי שלא הצליחו במשימה למי ששמו לה רגל, המפריעים צפויים לנצח. וייתכן כי המצב יחמיר עוד יותר, מאחר שמטרתם הסופית של הרפובליקאים אינה להוריד את שיעור האבטלה, אלא להעלות אותו באדם אחד, מאוד מסוים, ושמו ברק חוסיין אובמה.



אנחנו עוד רחוקים מכדי לחזות את תוצאות הבחירות ההן. ברננקי אמר ביום שישי שיש תנאים מוקדמים המצביעים על שנה טובה ב-2011. אך כרגע, עבור מיליוני אמריקאים מובטלים, זו רק עוד תחזית אופטימית מפיו של אדם שעדיין מחזיק במשרתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully