וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ כהן: להגביר התחרות גם בקרב הבנקים

מאת צבי זרחיה

29.8.2010 / 9:40

כהן מקדם הצעה לפיה יש להגביר את התחרות במשק הישראלי ללא מתן הקלות לבנקים ולחברות הביטוח. כהן: הקלות מסוג זה יעלו דרישות דומות מקרב גופים אחרים, כמו חברות התקשורת

ח"כ אמנון כהן (ש"ס), חבר ועדת הכספים, טוען שהסכמתה של הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן להעניק הקלות לענפי הבנקאות והביטוח מהצעת החוק שהיא מקדמת לחיזוק התחרות במשק - מסרסת את ההצעה. כהן מקדם עתה הצעת חוק פרטית שהגיש בעניין, שאינה מחריגה אף גוף מתחולת החוק.

לפי הצעת החוק הפרטית שהגיש, ושהתקבלה בקריאה טרומית במליאת הכנסת בסוף אפריל, רשות ההגבלים תקבל סמכויות שיאפשרו לה להורות על הגברת התחרות בתחומים ריכוזיים במשק - כמו בנקים, סלולר, ביטוח, דלק וגז. חברות בתחומים אלה מוגדרות גם כיום בחוק ההגבלים "קבוצות ריכוז", אך לממונה על ההגבלים אין סמכויות ביצוע משמעותיות מולן.

הצעת החוק של כהן קובעת, בין השאר, כי הממונה יהיה רשאי להורות לחברי קבוצות הריכוז על צעדים שעליהם לנקוט כדי למנוע חשש לפגיעה בציבור או בתחרות, ואף ליצור תנאים להגברת התחרות. כמו כן מוצע לאפשר לממונה להורות לבעלי החברות על מכירת אחזקות ולקבוע מועד למכירתן.

הצעת החוק שהגיש כהן נוסחה על פי המלצות ועדה ציבורית שבראשה עמד ראש רשות ני"ע זוהר גושן, ושנהנתה מתמיכתה של קן. הממשלה התנתה את תמיכתה בהצעת החוק בכך שהמשך קידומה ייעשה בתיאום עמה.

עם זאת לפני חודשיים, כשהממשלה הגישה הצעת חוק ממשלתית בעניין לוועדת השרים לחקיקה, התברר שקן הגיעה לפשרות עם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ואגף הפיקוח על שוק ההון באוצר, לפיהן היא תוכל לפעול רק אם הם יקבעו שאין בכך סכנה ליציבות הבנקים וחברות הביטוח. עוד הסכימה קן שתוכל להפעיל את סמכותה רק על מנת למנוע תחרות ואילו כל פעולה שמטרתה לקדם תחרות נוספת תחייב הסכמה מוקדמת של הרגולטור בתחום. כהן זועם על הפשרות וטוען שפירושן סירוס החוק. לדבריו, במקרה זה מוטב שהצעת החוק לא תחוקק כלל.

לקבוע מנגנוני התייעצות עם הרגולטורים

"בתחילת יולי קיימתי דיון בהצעת החוק בוועדת הכלכלה, והחלטנו שאם הממשלה לא תקדם את הצעת החוק הממשלתית, הוועדה תקדם את הצעת החוק הפרטית", אומר כהן בראיון ל-themarker. "בוועדת השרים לחקיקה כנראה הלחיצו את קן, והיא העניקה הקלות למפקח על הבנקים ולממונה על הביטוח. לאחר שהוחלט להחריג את הבנקים וחברות הביטוח - יועלו דרישות להחרגה גם מקרב גופים אחרים, כמו חברות התקשורת.

"היועצת המשפטית של משרד התקשורת נגה רובינשטיין הציגה את ההתנגדויות של המשרד בנושא החלתה של הצעת החוק הפרטית על חברות התקשורת, שאינה מחריגה אותן. אם נתחיל להחריג חברות מהחוק נגרום לכך שהחוק יסורס", אמר כהן.

מה הצעדים שבכוונתך לנקוט?

"ראשית אבקש לקדם את הצעת החוק הפרטית שהגשתי בתחילת אוקטובר. במקביל, אפנה לשר המשפטים יעקב נאמן ואל שר האוצר יובל שטייניץ בדרישה שלא להחריג אף גוף ואף רגולטור מהחוק. אני מוכן לכך שהממונה על ההגבלים תיידע את הרגולטורים האחרים בדבר פעילות שהיא מתכוונת לנקוט. אני גם מוכן לכך שהממונה תשמע את עמדתם של המפקח על הבנקים המופקד על יציבות הבנקים או את הממונה על שוק ההון והביטוח על מנת למנוע פגיעה ביציבות של גופים אלה. אבל לא ניתן להם זכות וטו. לכל היותר נקבע מנגנון התייעצות בין הממונה על ההגבלים לבין הרגולטורים".

רונית קן נכנעה ללחצי הרגולטורים?

"היא הסכימה לדרישות של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ושר האוצר שטייניץ. לדעתי קן היתה צריכה לעמוד על שלה ולא להסכים לדרישות שלהם. אני הודעתי לה שאתמוך בה באש ובמים ואחזק אותה כדי שלא תצטרך להתפשר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האם הטייקונים לחצו על הרגולטורים לסרס את הצעת החוק, ואלה התכופפו בפניהם?

"איני יודע מי לחץ על מי. התוצאה הסופית היא שהבנקים וחברות הביטוח הוחרגו מהחוק, בניגוד לסיכום עמי. ברגע שנכנעים ללחצים, לא עשינו כלום - אלא להיפך. החוק הממשלתי המתגבש הוא מיותר ועדיף שלא לחוקקו".

אתה ער לכך שהממשלה עשויה להתנגד להצעותיך?

"כחבר בקואליציה אני צריך לתאם את העמדות שלי עם הממשלה, ואני מקווה שנמצא את הנוסחה המתאימה. ייתכן שאבקש להכניס הסתייגות בהצעת החוק הממשלתית שתבטא את עמדתי הנחרצת שלפיה אף גוף לא יוחרג מהצעת החוק. אני שואף לכך שנמצא את הנוסחים המתאימים כדי שייצא חוק טוב. אין פה מצב של כיפופי ידיים. אני מוביל את החוק הזה כבר חמש שנים כדי להילחם בקבוצות הריכוז ובריכוזיות במשק".

האם לנוכח התגברות הריכוזיות במשק וחולשת הרגולטורים יש להקים במהרה ועדה ציבורית ממשלתית לבחינת הריכוזיות?

"הריכוזיות במשק הישראלי היא גבוהה, בעייתית ולא בריאה. מספר משפחות ומספר חברות שולטות במשק. הן ממליכות ראשי ממשלה ושרים. מדובר פה במצב בלתי סביר ובלתי תקין שעבר את כל הגבולות. על הממשלה לטפל בבעיה הזו ובמהירות. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים בהקדם את הוועדה להגבלת הריכוזיות במשק".

בינתיים הקמת הוועדה מתעכבת ובין משרדי ראש הממשלה לאוצר קיימים חילוקי דעות.

"הוויכוח ביניהם מתמקד בעיקר בסוגיה של מי יעמוד בראש הוועדה. לדעתי צריך להקים את הוועדה במשרד ראש הממשלה ובראשה יכהן נציג המשרד. ראש הממשלה צריך להיות מעורב בעבודת הוועדה. אם הוועדה לא תוקם עד תחילת אוקטובר, כפי שהחלטנו בוועדת הכספים, הוועדה תקדם הצעת חוק פרטית משלה. נדרוש שבוועדה הציבורית יכהנו גם נציגי ציבור ואקדמיה, כדי שתהיה בה ראייה כוללת של כל המשק, ולא רק של הרגולטורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully