וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התלבטויות של יום שישי

קובי בלום

29.8.2010 / 6:56

כשהתלבטתי אם למכור או להשאיר את מניית מאני-גרם בתיקים, לא יכולתי לדעת מה יקרה לה כעבור חצי שנה



>> יום שישי בצהריים. אני נוסע למשרדי שבמגדל במרכז תל אביב. אני מברך לשלום את השומר בכניסה. חוץ ממנו אין איש במגדל. אני עולה לקומה 24, מנטרל את מערכת האזעקה המייבבת ופוסע במסדרון הארוך. משני צדי חדרים ריקים מאדם. השטיח הרך בולע את קול צעדי, ופרט לשריקת המזגנים המקום שקט לחלוטין. אני נכנס למשרדי ומפעיל את מערכת הבלומברג ואת המחשב האישי. הבורסה בניו יורק תיפתח בעוד כארבע שעות. יש לי זמן.

בשבועות האחרונים אני מוטרד מחברת מאני-גרם (moneygram). התוצאות הרבעוניות האחרונות של החברה מצביעות על דריכה במקום. בית ההשקעות שלנו רכש את מניית מאני-גרם לכל תיקי הלקוחות. האם למכור את המניה?



אני מחפש ומוצא עותק ישן של מגזין "פורצ'ן" האמריקאי, שבו התפרסמה כתבה מקיפה על החברה. עם השנים למדתי להעריך את הכתבות ב"פורצ'ן" - הן מקיפות ויסודיות, ומה שחשוב יותר, חסרות פניות.



הפעילות העיקרית של מאני-גרם האמריקאית היא העברות כספים זולות ומהירות בכל העולם. לחברה יש רשת המונה כ-200 אלף נקודות שירות ב-190 מדינות, שבהן אפשר לשלוח ולקבל כסף. רובן נמצאות בתוך רשתות קמעוניות, כמו וול מארט ואחרות. רוב הכנסות החברה נובעות מעמלות העברה ומהמרת מטבע זר, והמתחרות העיקריות של מאני-גרם הן western union הוותיקה ושירותי הדואר בארה"ב. מרבית לקוחות החברה הם מהגרי עבודה קשי יום ששולחים את שכרם לארצות מולדתם.



מנוע הצמיחה, אני קורא במגזין, הוא הגידול המרשים בתנועות ההגירה בעולם. יותר מהגרים הם יותר כסף שזורם במאני-גרם.



אני מסיים לקרוא ומחזיר את השבועון למקומו. אני חושב על החומה שבונה הממשל האמריקאי לאורך הגבול עם מקסיקו ועל הגבלות ההגירה שמחמירות והולכות בעולם כולו. האם הן יפגעו בצמיחת החברה? אני נזכר בפיי-פאל (pay pal) ובאתרי העברות כספים באינטרנט. יותר ויותר אנשים משתמשים באינטרנט כצינור להעברת כסף. האם האינטרנט מאיים על עסקי החברה?



למכור או לא למכור?



אני מטלפן לאריה, האנליסט הגלובלי של בית ההשקעות. אנחנו דנים בעסקיה של מאני-גרם דקות ארוכות. אני מכין לעצמי כוס קפה עם חלב, מוסיף סוכרזית אחד, בוחש היטב ומתיישב מול המסך המואר. אני עדיין מוטרד. למכור או לא למכור?



אני מעיין במחקרים נוספים שכתבו אנליסטים על החברה. כולם משבחים את מאני-גרם ורובם ממליצים לקנות את המניה. אני מדפיס וקורא שוב את הדו"חות הרבעוניים האחרונים של החברה. הסקירות של ההנהלה נראות אופטימיות, אך המספרים משדרים האטה בקצב הצמיחה. "אולי זו האטה זמנית", אני חושב, וחוסר הוודאות המטריד מסרב להרפות ממני.



מבעד לקירות הזכוכית אני רואה את אורות תל אביב נדלקים בזה אחר זה. שקט חגיגי של יום שישי לפנות ערב. רחוק במזרח אני רואה מטוס שמתקרב לקראת נחיתה בנמל התעופה בן גוריון. הבורסה בניו יורק נפתחה, ומסך הבלומברג מרצד בירוק ואדום. מניית מאני-גרם יציבה היום.



אני מביט באורות המסך זמן מה ומחליט לטלפן למטה החברה ביוסטון, טקסס. אני מחייג ומבקש לדבר עם מנכ"ל החברה, אך מקבל את סמנכ"ל הכספים. העיקר שלא נתנו לי את מחלקת יחסי הציבור למשקיעים. מאלה אי אפשר בדרך כלל ללמוד דבר.



סמנכ"ל הכספים זוכר אותי משיחות קודמות. הוא נשמע קואופרטיבי ואישי. אנו דנים באריכות בתוצאות הרבעון האחרון ובמה שצפוי לחברה. הוא נשמע זהיר מאוד - אולי אף זהיר מדי. לקראת סוף השיחה הוא אומר: "אתה צריך להביא בחשבון שלא כל רבעון פוגע. יכול להיות שבעתיד יהיו לנו רבעון או שניים שבהם לא נעמוד בציפיות האנליסטים". אני מודה לו בחביבות ומנתק.



המסר של הסמנכ"ל



המשפט האחרון שלו מהדהד בראשי. האם הוא ניסה להעביר לי איזה מסר? אני מסכם לעצמי את הבעד והנגד. אני אוהב מאוד את המודל העסקי של מאני-גרם, אבל בשנה האחרונה הם לא ממש סיפקו את הסחורה. ועכשיו המשפט הזה. אך מה אקנה ללקוחות במקום מניית מאני-גרם?



אני מזכיר לעצמי שהיעדר תחליף אינו סיבה לא למכור מניה שאיני בטוח בה. אני מחליט למכור את המניה מכל תיקי המשקיעים. אני מתקשר לדפנה, האחראית על הבק-אופיס שלנו, מעיר אותה משנת יום שישי שלה, נותן לה הוראות מכירה מתאימות ומעדכן גם את חדר העסקות. אני חש הקלה גדולה.



הערב ירד. בתי תל אביב מוארים. הרחובות נמתחים, שקטים וריקים, ומשרים עלי שלווה. הטלפון במשרד מצלצל פתאום, מנתק את קורי השקט. אשתי מחזירה אותי בבת אחת למציאות ומזכירה לי שארוחת ליל שישי ממתינה. אני מנתק את הבלומברג, סוגר את המסכים, מכבה את כל האורות ועוזב את המגדל. "הגבלות ההגירה המחמירות והעברות הכספים באינטרנט יפריעו לצמיחה של מאני-גרם ויעיקו על המניה", אני מעודד את עצמי.



חצי שנה חולפת במהירות. מניית מאני-גרם מדשדשת במקום. ואז, בינואר 2008, ללא כל התראה, היא קורסת ב-90%. אני קורא את החדשות. להפתעתי, מתברר שיתרות הכספים של החברה הושקעו כולן במוצרים מובנים צמודי משכנתאות סאבפריים. שום הסבר אחר לא ניתן לנפילת המניה. אני סוגר את הידיעה ונושם נשימה עמוקה.



הכותב הוא יועץ מומחה להשקעות פיננסיות בחו"ל. בעבר שימש מנכ"ל פארגון, זרוע ההשקעות בחו"ל של כלל פיננסים. לתגובות: kobiblum@gmail.com



*ציפיות האנליסטים



פרמטר שמשפיע על מניות בטווח הקצר. כאשר חברה מפספסת את התחזיות הרבעוניות של האנליסטים נרשמת בדרך כלל ירידה חדה במחיר של מניותיה בשוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully