וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Contagion

עמי גינזבורג

29.8.2010 / 6:56

הצפת ערך



הידבקות.

כינוי שמושאל מעולם המגיפות כדי לתאר את האופן בו מדינות נקלעות למשבר בעקבות מדינות אחרות. יכולת ההידבקות של מדינות זו מזו מושפעת מכך שהעולם נהפך בשנים האחרונות לכפר גלובלי.



כלכלות של מדינות רבות קשורות זו לזו ומשולבות זו בזו. כשמדינה מסתבכת בחובות שאינה יכולה להחזיר, יש לכך השפעה רבה על מדינות שכנות ועל שותפות סחר גדולות שלה.



כך לדוגמה, ב-1997-1998 נתקפו כמה מכלכלות אסיה במחלה דומה - חובות אדירים שהתגלגלו למשברי מטבע, פיחותים גדולים וקריסה של מוסדות פיננסיים. ההידבקות נבעה בין השאר מהדמיון בהתנהלות המדינות: נטילת חובות גדולים עבור מפעלי תשתיות שהתבררו כלא כלכליים.



ב-2002 נקלעה ארגנטינה למשבר חובות ונאלצה לבקש פריסת חובות. כלכלתה נעצרה והמטבע המקומי קרס. במיוחד נפגעה מכך השכנה הגדולה ברזיל, שסבלה גם היא מפיחות חד בשער המטבע שלה ומאובדן אמון של משקיעי העולם בכלכלתה.



בשנים האחרונות ראינו את תופעת ההידבקות חוזרת ומשפיעה על מדינות אירופה. כך למשל, קריסת הכלכלה באיסלנד גרמה למשבר חמור במערכת הבנקאות הבריטית, שהיתה ספקית האשראי העיקרית לענפי הפיננסים והנדל"ן האיסלנדיים.



דוגמה אחרת היא בעיית החובות של יוון שהתגלתה בתחילת 2010, סיכנה את יציבות גוש היורו ואילצה את המדינות בו לסייע לה. מומחים טוענים שללא הסיוע היה גוש היורו עלול להתפורר.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully