וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, ברבור נושך

עזרא אוחיון

29.8.2010 / 6:56

תיאוריית הברבור השחור של נסים טאלב גורסת שטיבן של מגמות, טובות או רעות, להתהפך ברגע הכי פחות צפוי



>> אחרי כל התהפוכות שחווינו בשנתיים האחרונות, לא נשאר אחד שלא שמע על נסים טאלב ועל תיאוריית הברבור השחור. נפילת מגדלי התאומים ב-2001 היא דוגמה לברבור שחור, ופשיטת הרגל של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ב-2008 היתה דוגמה נוספת. למרות כל הידע והניסיון, החיים ממשיכים להפתיע אותנו עם אירועים שאף אחד לא צפה.

הבעיה שלי עם הפופולריות של ברבורים שחורים היא שברגע ששמים אליהם לב מתחילים לראות אותם בכל מקום - כאילו שאנחנו נעים מאסון לאסון, והדבר היחיד שניתן לצפות לו הוא עוד אסון - מה שעומד בניגוד לרעיון המקורי, שבמוקדם או במאוחר יקרה משהו שאיש אינו מצפה לו ויהפוך את התחזיות על פיהן. במלים אחרות, סופה של כל מגמה להשתנות, ואם האופנה עכשיו היא אסונות, אז זה הזמן להתחיל לצפות למשהו טוב.



כך באמת נראה עולם ההשקעות: לעתים הוא עולה, לעתים יורד ולעתים דורך במקום. אין לנו שום כלי שיכול לנבא מתי תתהפך המגמה, אבל אנחנו יכולים להיות בטוחים שהיא תשתנה ברגע הכי פחות צפוי. מי שלא יכול לחיות עם זה - מסיבות אובייקטיביות כמו התקרבות לגיל הפרישה או מסיבות סובייקטיביות כמו אופי לחיץ - שלא ישתתף.



מי שבכל זאת מחליט לשים את כספו בשוק המניות צריך להיות ער לעובדה שלא בכל שנה נראה תשואות דו-ספרתיות, ובחלק מהשנים נראה גם תשואות שליליות, לא פעם דו-ספרתיות - ולהיערך בהתאם.



כיצד נערכים?



1. סוגרים חובות. כי מי שחייב כסף צריך להמשיך לשלם ריבית גם כשהנסיבות משתנות. כשקורה משהו בלתי צפוי וההכנסה מצטמצמת, נשאר בידינו מרחב תמרון מצומצם. הסכנה היא שנצטרך לממש נכסים במחירים נמוכים, ולאבד את מה שחסכנו במשך שנים.



2. מפזרים השקעות. כדי להתגונן מברבורים קטנים ובינוניים - כשמניה אחת נופלת, אין לה השפעה גדולה על כל התיק.



3. מצמצמים עלויות. הביטוי אומר שאת הרווחים אנחנו ממלאים בכפיות ושופכים בדליים. בשגרה, כשכל הברבורים לבנים, עדיף שנרוויח בכפיות גדולות מאשר בכפיות קטנות.



4. מתמקצעים. ועדיף בתחומים שבהם קיים סיכוי גבוה לתפוס ברבור שחור - והפעם מהכיוון הנכון. כדי להרוויח בדליים אנחנו צריכים להפוך למובן מאליו את מה שנראה מפתיע עבור אחרים.



מה קורה כשמופיע ברבור שחור גדול? כדי להיות מוכנים לאירועים בסדר גודל של התפוצצות בועת האינטרנט או בועת האשראי, אנחנו חייבים חלופות מחוץ לשוק ההון: לעשות ביטוח לאירועים חריגים, לשמור על מיומנות מקצועית גבוהה ולטפח את הרשת החברתית.



כאמור, ההיסטוריה לא בנויה מאסונות, היא בנויה משינוי, וזהו הלקח האמיתי מתיאוריית הברבור השחור: בשלב כלשהו המגמה תתהפך, ומי שלא יתכונן ייעלם - ויפנה את הבמה למי שידע להיערך.



הכותב הוא מהנדס תוכנה ועורך הבלוג "איזהו עשיר?"



whoisrich.cafe.themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully