וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קידוחי הגז בישראל – שמועות, מעשיות ומציאות

צחי כהן

29.8.2010 / 13:26

שבוע המסחר נפתח עם תקוות גדולות למאגר "לוויתן" לגילוי גז ונפט והמשקיעים מיד הקפיצו את המניות לשחקים. צחי כהן מזכיר למשקיעים לא להתפתות גם מול כותרות אופטימיות ולהיזהר

שבוע המסחר בבורסה נפתח היום עם כותרת בסגנון: " קיים סיכוי למצוא מאגר נפט בהיקף של 4.2 מיליארד חביות במבנים העמוקים בקידוח לויתן בנוסף ל- 50% סיכוי למציאת גז בכמויות". עם כותרות כאלו לא פלא שמניות קבוצת דלק, אבנר, ישראמקו, רציו, מודיעין ומרבית סקטור חיפושי הגז והנפט הפגינו ביצועים במחזורי עסקאות יפים.

לאחר הצלחת קידוח הגז בתמר וסיכויים להצלחה אפשרית בחיפושי הנפט של גבעות עולם מפלס האופטימיות של המשקיעים עולה באופן חד. רבים חולמים שמאה אלף שקל במניות גז יכולים בזמן קצר להפוך למיליון שקל ונוטים להתעלם מהסיכון. התעלמות מסיכונים היא מנהג נפוץ אצל שחקני הבורסה שלנו וכדאי להזכיר להם שקיים סיכון גדול בתחום כולל האפשרות לאבד את כספם.

טכנולוגיית חיפוש הגז והנפט השתפרה פלאים בעשור האחרון והסקרים הסייסמיים בעלויות של עסקאת מיליוני דולרים מספקים קנה מידה רציני מבעבר לאיתור מקומות עם סיכוי למצוא אוצרות גז. חשוב לזכור שהסקר הסייסמי, איכותי וטכנולגי ככל שיהיה, אינו מחליף את המקדח. לעיתים, לאור ההתנהגות של המשקיעים במסחר בבורסה, נדמה שהסקר החליף את המקדח והאוצר נמצא.

לצנן את ההתלהבות

שותפות חיפושי הגז רציו המחזיקה בנתח מלויתן הגיע היום לשווי שוק 2.51 מילארד שקל. רציו עלתה מתחילת 2010 ב- 183% ומתחילת אוגוסט ב- 39% והכול במחזורי מסחר אדירים שנעו בין 80 עד ל-150 מיליון שקל מידי יום ביומו במהלך אוגוסט. כיום רציו נסחרת בשווי לא הגיוני.

גם אנחנו מצטרפים לתקוות שרציו תהיה שותפה במאגר גז ונפט בנוסח סעודיה אבל בינתיים מעבר לסיכויים על בסיס סקר סייסמי, עדיין להזכירנו לא נמצא גז ונפט. מניית רציו מתנפחת לשויי עצום, המשקיעים מתנפלים כאחוזי תזזית, איש אינו טורח להבהיר את הסיכון ולצנן מעט את ההתלהבות שהפכה לבהלת קניות.

לחגיגה במסחר מצטרפים כצפוי סוחרי יום שקונים ומעריכים מניות גז במהלך היום. הם חותכים רווחי הון מהידים בשעות ספורות תוך הפרחת שמועות חסרות שחר שמלבות את המסחר. השמועות והטיפים בסקטור הגז הפכו זה מכבר לאגדות. מספיק שחברה מסויימת תקבל זיכיון לחיפוש בים או ביבשה כדי שמניותיה יזנקו 20% ביום במחזור כספי גדול. בקיצור נראה ששוק הסיפורים עולה כפורח ואין בו רגע דל.

זהירות ושיקול דעת

דווקא כשהחגיגה פורחת צריך לבוא ולהזכיר למשקיעים שזהירות ושיקול דעת אינם חייבים להיות מצרך נדיר. בלי לפגוע בגל האופטימיות צריך לזכור שהגילוי בקידוח תמר עדין אינו מבשר את בוא גאולתנו הכלכלית. קצת מוקדם מדי לחגיגות.

נדגיש שוב שאיננו חשודים באי אהדה לחיפושים ולמחפשים והצלחתם, אם תהיה, תתקבל בשמחה. אבל אם לויתן או קידוחים אחרים יאכזבו, ויש לכך סיכויים, מניות כמו רציו יתמוטטו תוך שעות או ימים ב- 50% והבכי מעורב בזעם המפסידים יהיה גדול.

לכן בזמן שכולם אופטימיים צריך משקיע סביר לזכור היטב שתאוות בצע על כסף קל ומהיר היא מלכודת שהפילה רבים. טוב תעשו אם תגדירו את הסכום שאתו מוכנים לסכן וחלילה להפסיד. אל תתפתו לחרוג מסכום זה גם מול כותרות אופטימיות. זכרו תמיד שמול כל קידוח מוצלח יש רבים שאכזבו.

אמצו כלל ברזל- לא להיסחף בהשקעה ולדעת לממש אם נוצר רווח. אם נקלעתם למצב של אכזבה תדאגו לחתוך הפסד ולהציל את מה שנשאר. קבלו את דעות "המומחים",הגיאולוגים והסוחרים עם גרגר מלח גס כיוון שחלקם פועל מאינטרסים שלא תמיד ברורים.

הלוואי שכל האזהרות יתגלו כמיותרות ומעבר לשבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל נמצא מאגרים חלומיים. עד אז רצוי להיות זהירים.

עו"ד צחי כהן, מנהל היחידה ללימודי חוץ במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully