וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ נגד שני: מתנגד למגבלות החדשות על היצוא הביטחוני

מאת אורה קורן

30.8.2010 / 7:00

במשרד הביטחון מבקשים להגביל תחרות בין חברות ישראליות במכרזים בחו"ל ולמנוע פיתוח של מוצרים דומים בכמה חברות. באוצר טוענים שהמגבלות יזיקו לסיכוי להפריט את החברות הביטחוניות



>> חזית חדשה במתיחות בין משרדי האוצר והביטחון: שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד לתקנות החדשות שפירסם מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, בנושא היצוא הביטחוני והוא מתכוון להבהיר את התנגדותו להן - כך נודע ל-themarker.



שני הפיץ באחרונה מסמך שבו קבע מגבלות על היצוא הביטחוני ועל המחקר והפיתוח (מו"פ) הביטחוני, במטרה למנוע תחרות בין תעשיות ישראליות במכרזים בחו"ל. שני נימק את החלטתו בכך שתחרות זו גורמת להורדת מחירים ופוגעת בהכנסות החברות הזוכות - וכתוצאה מכך ביכולתן לפתח מוצרים חדישים. עוד הבהיר שני כי יגביל את המו"פ בתעשיות הישראליות כך שלא יתחרו זו בזו על פיתוח מוצר שכבר מיוצר באחת מהן, כדי למנוע בזבוז משאבים.

בחלק מהתעשיות הביטחוניות, ובראשן התעשייה האווירית (תע"א), התנגדו להוראות, וטענו כי הן מהוות התערבות בשוק החופשי ופוגעות ביכולתן לצמוח.



האוצר אחראי, באמצעות רשות החברות הממשלתיות, על התעשיות הביטחוניות הממשלתיות רפאל, תע"א ותעש, ומתכוון להפריטן. באוצר חוששים שהתקנות יגבילו את צמיחת החברות ויפגעו בסיכויי הפרטתן.



התחרות מקדמת מצוינות



מקורבים לנושא ציינו כי שטייניץ סבור שהתקנות מהוות פגיעה בתחרות, ופגיעה זו תהרוס בטווח הארוך את התעשיות הביטחוניות. עוד בכהונתו כיו"ר ועדת חוץ וביטחון טען שטייניץ כי המצוינות של התעשיות הביטחוניות נובעת מתחרות, לכן התנגד להצעת המיזוג ביניהן שהעלה מנכ"ל משרד הביטחון דאז, עמוס ירון. לגישתו, עדיף שיהיו, לדוגמה, שתי חברות ישראליות לפחות שייצרו מטוסים ללא טייס, כדי שהתחרות תקדם מצוינות - וזו תאפשר להן לזכות במכרזים מול מתחרים בחו"ל.



המקורות ציינו כי לגישתו של שטייניץ, התחרות ההדדית מפרה ומועילה גם לצה"ל. לטענתם, המדינה צריכה לעמוד על זכותה לקבל את המוצר הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר. גם משרד האוצר מתנגד לבזבוז משאבים ולתחרות שהופכת להתפרעות טוטאלית, אך לדברי גורמים בו, יש לקדם תחרות הוגנת שמקדמת מצוינות ויש לאפשר לחברות ישראליות להתחרות זו בזו.



מקורבים לאוצר הוסיפו כי התעשיות הביטחוניות הממשלתיות הן גופים שבאחריות המשרד, שהממשלה מתכננת להשביח ולהפריט, והתקנות החדשות יפגעו בתוכניות ההפרטה. לדבריהם, התקנות של שני מנוגדות לאידיאולוגיה של כלכלה תחרותית שהממשלה, בראשות בנימין נתניהו, מקדמת.



לפני כחודש וחצי העביר שני לראשי התעשיות הביטחוניות מסמך שקבע כי "משרד הביטחון עשוי לסרב לתת לחברה רישיון שיווק או יצוא במקרה שתבקש להתחרות בחו"ל בחברה ישראלית אחרת, שהיא ספק של מוצר דומה שנמצא בשימוש צה"ל. הדבר יושפע משיקולים רבים, כולל הצורך בשמירה על מסה קריטית של פעילות, על ידע ועל קווי ייצור למוצר שבשימוש צה"ל".



עוד ציין שני במסמך כי משרד הביטחון ימנע גם מו"פ מתחרה בין חברות ישראליות בכך שלא ייתן רישיון יצוא למוצר שחברה אחת תפתח, אף שיש מוצר דומה לחברה ישראלית אחרת. "המשרד ממליץ לחברות המפתחות אמל"ח הדומה לזה הצה"לי לבדוק עמו מבעוד מועד מה עשויה להיות מדיניות מתן רישיון השיווק או רישיון היצוא".



חברות עשויות להתמודד מול משרד הביטחון



נוהלי יצוא ביטחוני מחייבים קבלת היתר יצוא ממשרד הביטחון. עד כה השיקולים המרכזיים למתן ההיתר היו ביטחוניים מובהקים, דוגמת שמירה על פיתוחים מסווגים, או סיווגי מדינות לפי קירבתן לישראל ולארה"ב. כעת מתכוון משרד הביטחון לתת אישורים לפי שיקול שנועד למנוע תחרות בין התעשיות הביטחוניות לבין עצמן.



שני גם הזהיר חברות ישראליות כי הן עלולות למצוא עצמן מתחרות בחו"ל מול משרד הביטחון - שעשוי לקדם חברה ישראלית אחרת ולעזור לה לזכות. "המשרד עשוי לתמוך באופן ברור ופעיל בשיווק מערכת שבשימוש צה"ל ומתמודדת עם מערכת אחרת שמוצעת על ידי תעשייה ישראלית".



ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון גאה בכך שהוא משקיע מיליארדי שקלים בשנה במחקר ופיתוח כחול-לבן, המאפשרים לתעשיות לייצא ביותר מ-7 מיליארד דולר בשנה ולייצר כ-150 אלף מקומות עבודה במשק. משרד הביטחון בעד שוק חופשי אך אין יצוא ביטחוני חופשי. משרד הביטחון יעודד תחרות ושוק חופשי, למעט במקומות שבהם תחרות פרועה תפגע באינטרסים מדיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully