וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נתחרה על המוחות המבריקים

פרץ לביא

30.8.2010 / 7:00

השכלה גבוהה



>> מדי שנה, לקראת אמצע אוגוסט, נשיאי אוניברסיטאות בעולם מגלים סימנים של אי שקט ועצבנות בציפייה לפרסומו של דירוג האוניברסיטאות העולמי על ידי אוניברסיטת ג'יונג טונג בשנחאי, סין.

מפתיע שיוזמה מקומית של אוניברסיטה בסין מדביקה ברוח תזזית נשיאי אוניברסיטאות, רקטורים, שרי חינוך ואפילו נשיאי מדינות, בהמתנה לדירוג של מוסדותיהם. אודה ואתוודה שכנשיא הטכניון חשתי סיפוק רב מכך שהטכניון שיפר את מעמדו הבינלאומי ב-2010, ונמנה על צמרת האוניברסיטאות הטכנולוגיות-הנדסיות בעולם. אין ספק שבני אדם באשר הם נהנים לעסוק ברייטינג מכל הסוגים ובמיוחד כאשר נלווית לכך תחושת תחרותיות.



עם זאת, העניין הגובר והולך בדירוג הבינלאומי של אוניברסיטאות מעיד גם על חשיבותן העצומה כמקור לגאווה לאומית וכמקורות לידע וחדשנות, בעלי השפעה על החברה כולה. לא בכדי לידתו של אחד מהדירוגים הפופולריים ביותר היא בסין. לפני כ-20 שנה הסינים הכריזו על פרויקט לאומי דרמטי לשיפור רמתן של לפחות 100 אוניברסיטאות. הממשלה הסינית הזרימה למערכת ההשכלה הגבוהה 20 מיליארד דולר, ואף העמידה לרשות עשר אוניברסיטאות מובילות תקציבי עתק נוספים לרכישת ציוד וגיוס לכוח אדם מדעי ברחבי העולם, כדי להבטיח שיימנו בתוך תקופה קצרה עם קבוצת האוניברסיטאות המובילות בעולם.



במקורו, דירוג האוניברסיטאות העולמי של אוניברסיטת גיונג טונג נוצר כדי לעזור לסינים לבחון את התקדמותן של האוניברסיטאות הנבחרות. לא רק סין גילתה את חשיבותן של האוניברסיטאות כמשאב לאומי. גם ממשלת הודו פתחה במבצע שנועד להכפיל את מספר אוניברסיטאות העילית במדינת הענק, ודרום קוריאה עוסקת זה כמה שנים בפיתוח מרכזי מחקר בינלאומיים במטרה להתחרות במגרש העולמי של ההשכלה הגבוהה, ולמשוך למדינה את מיטב המוחות הקוריאניים הנמצאים בארה"ב.



הגדילה לעשות ממשלת סינגפור, שיזמה שיתופי פעולה מחקריים בין האוניברסיטאות בסינגפור לבין אוניברסיטאות מובילות בעולם, לקידום המחקר בסינגפור. כיום פועלת בסינגפור שלוחה של הטכניון, במימון ממשלת סינגפור, ובכירי חוקרי הטכניון הקימו בה מעבדות מחקר בתחום של הנדסת רקמות, בשיתוף עם חוקרים מקומיים. חוקרים מסינגפור מגיעים לטכניון ועוסקים במחקר ביחד עם עמיתיהם הישראלים. סטודנטים הלומדים לתואר דוקטור יקבלו תואר כפול מהטכניון ומהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור. בפגישה עמי אמר לי נציג ממשלת סינגפור, שהם רואים את שיתוף הפעולה עם אוניברסיטאות מובילות בעולם כהשקעה בעתידה של סינגפור.



דרוש שינוי



אף כי עלינו להיות מפוכחים ולהתייחס לרייטינג שגלש ממרקע הטלוויזיה אל הקמפוסים בזהירות הנדרשת, אין ספק שהתחרות הבינלאומית על המוחות המבריקים ביותר משנה את פני החינוך הגבוה בעולם.



חובה על מדינת ישראל להשתלב במהפכה עולמית זו. הטכניון מתגייס לכך במרץ רב. לצורך כך פתחנו את שלוחת המחקר בסינגפור, ובקמפוס הטכניון בחיפה, ביוזמתה של הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, פתחנו את בית הספר הבינלאומי להנדסה, שבו ילמדו השנה סטודנטים מ-22 מדינות. הטכניון גם עושה מאמצים כבירים להחזיר צעירות וצעירים מבריקים לישראל, ואכן גייסנו באחרונה אנשים מצוינים שיובילו את הטכניון אל המחצית השנייה של המאה ה-21.



ואולם זו טיפה בים. לא ניתן יהיה להתחרות בזירה הבינלאומית ללא הכרה ברורה בחשיבותן של האוניברסיטאות בישראל כמשאב לאומי. כולנו תקווה שמרכזי המצוינות שעליהם החליטה הממשלה באחרונה ותוכנית ההשקעה בהשכלה הגבוהה בישראל הם הסנונית שמבשרת שינוי מבורך זה.



הכותב הוא נשיא הטכניון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully