וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית בירושלים: יותר מאלף דירות במקום יער

רנית נחום הלוי

30.8.2010 / 8:30

ספדיה חוזרת: לאחרונה מקודמת תוכנית לפיתוח מצפה נפתוח במערב י-ם והפיכתו מיער לאזור בנייה. בקק"ל אומרים שהאזור מוגן כ"יער טבעי לשימור" והתושבים חוששים מהרס שמורת הטבע

שנתיים לאחר שתוכנית ספדיה במערב ירושלים נקברה, היא חוזרת לחיים - לפחות בחלקה: המועצה הארצית לתכנון ובנייה מקדמת בחודשים האחרונים תוכנית לפיתוח מצפה נפתוח במערב העיר ירושלים. בחודשים האחרונים אישרה המועצה שינוי ייעוד של שטח יער הנמצא במצפה לטובת פיתוח ובנייה עתידיים.

החלטת המועצה התקבלה במקביל לתוכנית מפורטת שקודמה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים לבניית 1,620 יחידות דיור באותו שטח.

מצפה נפתוח הוא אתר במערב ירושלים שנכלל בתחילה בתוכנית ספדיה, שקודמה על ידי משרדי הממשלה, להרחבת העיר ולבניית 20 אלף יחידות דיור. עיקר הבינוי שתוכנן בעבר התמקד בהר חרת הסמוך למבשרת ציון וברכס לבן שבשיפולי הגבעה בה בנויים המושבים אורה ועמינדב. מצפה נפתוח נכלל בגרסה המקורית של תוכנית ספדיה, אך בהמשך הופרד ממנה וקודם כפרויקט נפרד. לאחר שהוגשו התנגדויות ועתירה לבג"ץ ב-2009 על ידי התושבים באזור, קבע בג"ץ כי לא ניתן לשנות את ייעוד הקרקע לפיתוח עירוני, אלא אם כן הסעיף ישולב בתוכנית מתאר חדשה שמנוסחת לעיר. כדי להתאימן להנחיות בג"ץ, מקודמות כעת התוכניות על ידי המועצה הארצית באמצעות שינוי שהוכנס בתוכנית המתאר הכוללת למחוז ירושלים, המקודמת בשנתיים האחרונות.

ואולם התושבים באזור עדיין מתנגדים לתוכנית. "שינוי הייעוד למגורים הוא שלב מתקדם מאוד לפני הבנייה במקום", מסביר עו"ד בנג'י הימן המייצג את עמותת רמות והמינהל הקהילתי רמות אלון שמתנגדים לתוכנית. "הגנה של ייעוד ליער דומה להגנה של שמורת טבע, והיעדר הגנה כזו מטה את הכף לטובת היזמים שלוחצים לפתח את השטח".

ועדת השרים לענייני פנים בממשלה מצדדת בשינוי ייעוד המתחם, ובחודש האחרון המליצה על השינוי. עם זאת, שני שרים בוועדה, אבישי ברוורמן ודן מרידור, הביעו התנגדות למהלך. השניים הגישו ערר להחלטה, והנושא יידון במליאת הממשלה בקרוב.

"התוכנית פוגעת באיכות הסביבה, מאבק שכבר ניהלנו בעבר נגד הבנייה לפי תוכנית ספדיה", מסביר ברוורמן. "משמעות השינוי על ידי הממשלה והגדרת האזור כשטח לפיתוח עירוני היא למעשה הכשרת תוכנית מפורטת לבניית שכונת מגורים במצפה. יש פתרונות חלופיים לבנייה בירושלים. כבר בזמנו הוצעו הצעות לקידום פרויקטים במתחמים קיימים ובנייה של כ-20 אלף יחידות דיור, ללא פגיעה במערב העיר".

שינוי ייעוד הקרקע נעשה גם בניגוד לעמדת קק"ל שלפיה מצפה נפתוח מוגן כ"יער טבעי לשימור", כחלק מיערות ירושלים.

האתר הוגדר כריכוז מיוחד של מגוון ביולוגי בישראל המכיל יותר מ-500 מיני צמחים המוגדרים ערכי טבע, יותר מ-100 מיני ציפורים, מיני יונקים ואוכלוסיית צבאים שחיה במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully