וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המיזוגים חזרו לאופנה?

אנדרו רוס סורקין

30.8.2010 / 7:00

אוגוסט היה החודש הפעיל ביותר בהיקף המיזוגים והרכישות בעת האחרונה. הפעילות בתחום מתחילת השנה הסתכמה בשווי של יותר מ-200 מיליון דולר. אך כלכלנים רבים מעריכים כי השיא טרם הגיע: "אם הצרכנים לא יצטרפו לחגיגה, היא לא תוכל להימשך"



>> בוול סטריט מכנים זאת "מדד המכוניות השחורות" (מדד טאון קאר) - התייחסות ללימוזינות מסביב לבתי ההשקעות, הערוכות להחזיר לביתם אנליסטים צעירים שעבדו כל הלילה על עסקות. בהתבסס על המספר המפתיע של מיזוגים ורכישות החודש, אותן מכוניות שחורות עשויות להזדקק לחנייה כפולה.



אוגוסט מתחיל להצטייר כחודש העסוק ביותר בעולם המיזוגים והרכישות בתקופה האחרונה. ביום שני התקרבנו לרף של 200 מיליארד דולר בשווי העסקות עד כה השנה, כולל ניסיון של hp לגנוב רכישה מתחת לאפה של דל - את חברת - 3par תמורת 1.6 מיליארד דולר.

נראה שהרוחות המגנות על אמריקה התאגידית התעוררו מתרדמתן, ומנהיגי עולם המעסיקים חשים שוב נועזים - אף כי הכלכלה ממשיכה לדשדש. אך מקהלה של סוגרי עסקות ותיקים, שבימים רגילים היו מעודדים התאוששות בשוק המיזוגים, אומרים כעת: אל תרוצו. אם תשאלו אותם, הם יאמרו כי כל רעש המיזוגים באחרונה הוא אולי סימן חיובי, אך הוא מוגזם.



"אני גם לא מבין את זה", אומר מרק שפיר, ראש מחלקת מיזוגים ורכישות בסיטי, "אוגוסט הנוכחי מדהים. אך אני עדיין לא מסוגל לקרוא לזה מגמה"; רוג'ר אלטמן, יו"ר חברת ההשקעות אוורקור פרטנרס, ולשעבר סגן שר האוצר של ארה"ב, אומר כי "לא עלינו על הרכבת המהירה. האם הסכר נפרץ? טרם"; פול פרקר, ראש מחלקת מיזוגים ורכישות בברקליס קפיטל, חטיבת ההשקעות של בנק ברקליס הבריטי, מסכים ואומר כי "אני לא צופה התפוצצות של שוק המיזוגים והרכישות".



עדיין מוקדם להתרגש



לכן, בעוד משקיעים בשוק המניות עשויים לראות בשלל העסקות בימים האחרונים כסימן לאמון בכלכלה, כדאי להיזהר ולא להתרגש יתר על המידה. עם שיעור אבטלה בקרבת 10% בארה"ב, גל העסקות אינו צפוי לאושש את שוק התעסוקה בזמן הקרוב. למעשה, ההיפך הוא הנכון: חלק מעסקות אלה נובעות ממאמצים "לחיסכון בעלויות", מלה כמעט נרדפת לפיטורי עובדים.



יתירה מזו, רבות מעסקות אלה מונעות מהאטה בצמיחה מבית, שמאלצת חברות להשקיע את כספן ולרכוש חברות אחרות כדי לנפח את השורה התחתונה שלהן. "איך יכולה חברה שאינה צומחת לתמוך במכפיל הרווח שלה?", שואל באופן רטורי רוברט פרופוסק, ראש חטיבת המיזוגים והרכישות בפירמת עריכת הדין ג'ונס דיי, בטרם הוא עונה לעצמו: "רוכשים חברה אחרת".



אין בכך לומר כי רצף העסקות הגדולות האחרון, בהן הצעת הרכש העוינת של ענקית הכרייה bhp ביליטון ליצרנית האשלג פוטאש בשווי 38.6 מיליארד דולר, הן תופעת טבע יוצאת דופן. יחד עם עלות ההון הנמוכה, הכמות האדירה של מזומנים שנצברו במאזני החברות בארה"ב (לפי הערכות כ-2-3 טריליון דולר) מהווים קוקטייל שמח שעשוי להניב עסקות נוספות.



"בעלי מניות אומרים לחברות - עשו משהו עם כל המזומנים האלה, או החזירו אותם אלינו", אמר פרופוסק. אך השאלה עומדת בעינה: כיצד ייתכן כי בחדרי הדירקטוריון שורר אמון כה רב, בתקופה בה חוסר ודאות שוררת בשוקי המניות ובכלכלה?



"אם מאמינים כי שוק המיזוגים והרכישות הוא מדד לבטחון כלכלי המפגר אחרי השווקים, אפשר למצוא את ההיגיון", אומר שפיר. שילוב של גורמים סייע לעידוד עסקות בתחומי הטכנולוגיה ומשאבי הטבע בשבועות האחרונים, אך ייתכן כי בתזמון היה מעורב קצת מזל. "זה פשוט לוח זמנים בלתי צפוי", אומר אלטמן. עם זאת, הוא אומר, פריצתה של סין והתיאבון הבלתי נגמר שלה למשאבי טבע פירושם כי "נראה שיפור הדרגתי".



פרקר מעלה אפשרות כי עסקות חוצות גבולות, המהוות 35% מהמיזוגים השנה, מצביעות על שינוי בדינמיקת השוק, שעשוי להיות פחות תלוי בחוסנה של הכלכלה האמריקאית. ובכל זאת, תידרש התאוששות נרחבת בצמיחה הכלכלית של ארה"ב לפני שקדחת מיזוגים אמיתית תאחוז בשוק.



"זו התאוששות בהובלת עסקים, ולא צרכנים", אומר פרקר. "אם הצרכנים לא יצטרפו לחגיגה, היא לא תוכל להימשך", הוסיף. לפחות בינתיים, עסקים אינם מחכים בשילוב ידיים לצרכנים. ביצוע עסקות תלוי בפסיכולוגיה במידה רבה. "זו בניית מומנטום, והוא נבנה היטב מעצמו", אומר פרקר.



אלטמן מעריך כי אנו נמצאים בשנה השנייה מבין חמש-שבע שנים שבהן יירשם גידול במספר המיזוגים והרכישות. לדבריו, לעתים קרובות הוא מראה ללקוחות גרף של פעילות מיזוגים ורכישות, המציגה מחזורים עסקיים של של תקופה כזו של צמיחה בתחום, ולאחריהן שנתיים-שלוש של האטה.



פרופוסק מג'ונס דיי, המכונה בוב, ומאמין כי "המציא" את מדד הטאון קאר השחורה, אומר כי אם אוגוסט מהווה מדד למשהו, הוא שגם יתר השנה תחווה פעילות ערה. "אני גולפאי מושבע, ועדיין לא יצא לי לשחק באוגוסט", הוא אומר, "וזה מדד בוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully