וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10,000 שקל בשנה רק על חוגים

מאת רותי לוי

30.8.2010 / 7:00

כדי שלא יבלו את כל אחר הצהריים בשיטוט בפייסבוק או בצפייה בטלוויזיה, הורים רבים מעדיפים לשלוח את הילדים לחוגים. המגוון עצום והבחירה בחוג המתאים אינה פשוטה. כיצד מחליטים בכל זאת? בפרוס שנת הלימודים החדשה חמישה ילדים מספרים על הבחירות שלהם וההורים - על כמה ה



>> עכשיו כששנת הלימודים בפתח זה זמן טוב להחליט לאילו חוגים לרשום את הילדים. בעבר המבחר היה מצומצם יחסית - ג'ודו לבנים, בלט לבנות והפסנתר נחלק בין שניהם. אבל הצצה בקטלוג חוגי המתנ"ס העירוני מציגה מציאות אחרת: וטרינר צעיר, עיתונאי מתחיל, טיסנאות, להטוטנות, קפוארה ותפירה הם רק חלק מהמגוון העצום. הילדים של היום מתחילים לבשל בגיל 3, מקשקשים בסינית ויושבים בתנוחת יוגה עוד לפני שעלו לכיתה א'.

"השכונה של פעם נעלמה, המון פעילויות פנאי שנעשו באופן ספונטני כמו רכיבה על אופניים או כדורגל ברחוב, נעשו פחות נגישות, וכתחליף מציעים כיום פעילות מובנית, שההורה משלם עבורה", מסביר דני עמית, פסיכולוג חינוכי ממכון אדלר. החוג, מתברר, פועל גם כמרכיב של שקט נפשי - הורים רבים לא נוכחים בבית, הם רוצים להבטיח שהילד לא שורץ כל היום מול הטלוויזיה והמחשב, "כשהוא בחוג יש לנו ביטחון שהוא נמצא בפעילות מבוקרת שאנחנו מסכימים לה", אומר עמית.



השקט של ההורים עולה להם לא מעט כסף. מחירו של חוג מתחיל מ-100 שקל לחודש ומגיע גם ל-350 שקל לחודש בחוגים שבהם דרוש ציוד ואביזרים. אם יש יותר מילד אחד בבית וכל ילד נרשם לשני חוגים, מדובר בהוצאה שנתית שמגיעה בקלות לאלפי שקלים בשנה. משיחות שערכנו עם כמה משפחות גילינו שהוצאה שנתית על חוגים במשפחה עם שני ילדים יכולה להגיע ל-10,000 שקל ואף יותר.



אין ספק שיש לא מעט יתרונות בחוגים לילדים. אבל השאלות מה לבחור, איך לעודד את הילד להתמיד ומה המינון הנכון עולות שוב ושוב. כיצד בוחרים? עמית נותן כמה טיפים:



תנו לילד להתנסות בחוג שהוא בחר גם אם הוא לא נראה לכם פונקציונלי - חוג קוסמות אולי לא יבטיח לילד מקצוע לחיים, אין לו את ההילה של בלט או כינור והמיומנויות הנרכשות לא תמיד ברורות לעין. אך הוא עשוי לפתח אצל הילד ביטחון לעמוד על במה או להתבלט מול חברים. ילד שימצה חוויות ילדות אלה אולי גם ייטיב לבחור בתפקידים רציניים בהמשך.



חזקו את הילד בעזרת החוג - כשהילד מתקשה בבית הספר הוא בדרך כלל נשלח למורה פרטי, ונשאר בתחום של להיות תלמיד. הצהרות כמו "אם הוא לא משתפר בלימודים אני מבטל לו את הכדורגל", פוגעות בילד. החוג נועד לחזק אותו דווקא בדברים שאינם בית הספר. החיים הם לא רק יכולת אקדמית. חוג או תחביב הוא עוד שדה לפרוח ולהתקדם בו.



אל תעמיסו על הילד יותר מדי חוגים. חשוב לזכור שהילד צריך לנוח, להיות לבד, שתהיה לו האפשרות גם לישון עד מאוחר כשהוא רוצה. יותר מזה, חשוב שיידע גם להעסיק את עצמו, שלא יהיה תלוי תמיד בפעילות מובנית. הילדים המודרניים מתנהלים כמונו - הם עמוסים, עייפים, קופצים מדבר לדבר.



חוג אינו תחליף לזמן איכות עם ההורים - אנו מעבירים את הילד לידיים מקצועיות והוא כמעט לא נשאר בידינו. חשוב לשמור זמן איכות עם ההורים גם באמצע השבוע.



עודדו את הילד לנסות להתמיד בחוג אחד - אין כל רע שהילד התנסה בדברים שונים, אך צריך לנסות שהילד יבין את הרווח שבהתמדה. נגינה וריקוד משתפרים עם הזמן, ילד שמחליף חוג כל שנה לא זוכה לראות מעבר לקושי שברכישת היסודות. ובכל זאת, תמיד כדאי לזכור שמדובר בתחביב, הילד לא צריך להגיע למצב של מיאוס, אם לא בא לו אפשר לענות: "לא נורא, זה סך הכל חוג".



"פעם אחת חליתי אבל לא ויתרתי על החוג, הצלחתי להבריא את עצמי"



שם: ליאור כהן, בן 7, עולה לכיתה ב'



חוג: קוסמים במרתף ברעננה



מתי וכמה: פעם בשבוע, 90 דקות



מחיר: 350 שקל כולל ציוד קוסם ואביזרים



כיצד בחרת בחוג: קנו לי ערכת קסמים ליום הולדת, אהבתי וביקשתי מאמא שתחפש לי חוג שאוכל להתקדם.



מה עושים בחוג: המורה מראה קסמים ואחר כך מלמד אותם. לפעמים הוא רק מראה ולא מלמד - כל שיעור הוא הופעה. צריך להתאמן על הקסמים, יש קסמים קשים שמקבלים הביתה רק לאחר שמתאמנים. אנחנו לומדים בחוג גם את השפה - מה אומרים בהופעה, כיצד מציגים קסם ואיפה מציבים את המתנדב. קשה מאוד להמציא קסמים לבד אבל לפעמים אני מצליח. בינתיים אני הכי אוהב את הסכין - מכניסים אצבע, חותכים והיא יוצאת שלמה. איך עושים את זה? אסור לגלות, נשבענו את שבועת הקוסם.



האם אתה מתמיד: פעם אחת חליתי אבל לא ויתרתי על החוג, הצלחתי להבריא את עצמי.



לאילו חוגים נוספים נרשמת: שחייה. בשנה שעברה הייתי גם בשחמט, אבל הפסקתי ועדיין לא ברור מה יהיה בשנה הבאה.



***הוצאה משפחתית כוללת על חוגים: כ-10,000 שקל בשנה לשני ילדים (ארבעה חוגים בסה"כ)



"אני חושב שהחוג מפתח לי את הדמיון, למרות שבאתי עם דמיון מהבית"



שם: שניר שוורץ, בן 11, עולה לכיתה ו'



החוג: מבוכים ודרקונים, ברמן הדרכה, שוהם



מתי וכמה: פעם בשבוע, שעה ורבע



מחיר: 150 שקל לחודש



כיצד בחרת בחוג: ראיתי אותו בקטלוג חוגים בעיתון, אני אוהב משחקי חשיבה. אני מאוד אוהב סרטים עם אפקטים ומשחקי מחשב לא מציאותיים, מפלצות ופנטזיה, זה התאים לי.



מה עושים בחוג: המשחק הוא משחק פנטזיה, המדריך יוצר עולם ומשימות והתלמידים בחוג הם הדמויות שפועלות בעולם הזה. בתחילת החוג מחלקים דפי דמויות. לכל דמות יש תכונות חזקות וחזקות פחות. הדמות שלי היא ענק עם גרזן ובעיקר הרבה כוח. קוראים לו סטרוניאוס, רציתי לשנות לו את השם אבל בשביל זה אחכה לשנה הבאה. כדי להתקדם במשחק מגלגלים קוביות, אומרים מה אנחנו רוצים לעשות - לדוגמה לפרוץ דלת - המדריך יודע כמה נקודות צריך בשביל לבצע את המשימה ובדף הדמויות יש ערך לכל תכונה. אני חושב שזה מפתח לי את הדמיון, למרות שבאתי עם דמיון מהבית.



האם אתה מתמיד: כן



לאילו חוגים נוספים נרשמת: התעמלות.



הוצאה משפחתית כוללת על חוגים: כ-9,000 שקל בשנה לשני ילדים (שלושה חוגים בסה"כ)



"באחד החוגים כבר לא נהניתי, אבל היה לי חבל שההורים ישלמו סתם"



שם: זוהר קמיאל, בת 11, עולה לכיתה ו'



החוג: תפירה ועיצוב אופנה, סטודיו איילה ארבל, נס ציונה



מתי וכמה: פעם שבוע, שעה וחצי



מחיר לחודש: 240 שקל כולל בדים וחומרים



כיצד בחרת בחוג: כשמשעמם לי בשיעורים אני אוהבת לצייר בגדים, תמיד חשבתי שיהיה נחמד להפוך את הציורים האלה לבגדים שאפשר ללבוש. אמא סיפרה לי על סדנת עיצוב של שבוע אחד במהלך הקיץ, ונרשמנו אני וחברה טובה. למדנו לתפור תיקים וכריות, ובסוף הסדנא כל ילדה עיצבה לעצמה שמלה. בהתחלה שרטטנו את השמלה על דף חלק, בחרנו בד מתאים וכשהתחלנו לעבוד המדריכה ייעצה לכל אחת איך לעצב גזרה שתתאים לה. בעקבות הסדנא החלטנו להירשם לחוג שיתחיל בספטמבר.



האם את מתמידה: כן, אני מפספסת שיעור רק כשאני חולה או כשיש לי אירוע. בשנה שעברה הייתי בפרויקט מיכא"ל. באמצע השנה כבר לא נהניתי, אבל לא רציתי להפסיק כי זה חוג יקר מאוד והיה לי חבל שההורים ישלמו סתם.



לאילו חוגים נוספים נרשמת: ריקוד, גיטרה ורכיבה על סוסים, חוץ מזה אני גם בתנועת נוער. החוגים האלה תופסים את תחילת השבוע.



הוצאה משפחתית כוללת על חוגים: כ-12,000 בשנה לשני ילדים (שישה חוגים בסה"כ)



"בשנה שעברה הייתי בשחמט, דרמה, התעמלות מכשירים, אנגלית, סוסים וגם בכדור-יד של בית הספר"



שם: שי אודלסמן, בת 11.5, עולה לכיתה ו'



החוג: טיסנאות במתנ"ס בקרית אונו



מתי וכמה: פעם בשבוע, שעה



מחיר: 90 שקל לחודש. הוצאות חד פעמיות: 800 שקל על מנוע, 350 שקל על חומרים, 200 שקל על תוכנת מחשב.



כיצד בחרת בחוג: בשנה שעברה הראו לנו טיסן על שלט ואמרו שגם אנחנו יכולים לבנות אחד כזה, נדמה לי שהוא אפילו מגיע ל-50 קמ"ש וזה נראה לי מאוד מגניב.



מה עושים בחוג: בפעם הראשונה בנינו טיסן מעץ, אחר כך התחלנו לעבוד על החלקים של הטיסן. ישבנו, הדבקנו ושייפנו, זה קשה מאוד לפעמים וגם כואב בידיים, וצריך לעבוד במדויק כי אם לא כל העסק יכול להתפקשש. אבל בסוף, כשיש לכולם כבר כנפיים, הולכים ביחד להטיס את הטיסן. בחוג היינו רק שתי בנות, אבל אני חושבת שזה גם לבנות וגם לבנים.



האם את מתמידה: כן. אם פספסתי זה רק בגלל שלא הרגשתי טוב. קורה לי שאני עייפה ואני נרדמת, אבל גם קשה לי לוותר על החוגים.



לאילו חוגים נוספים נרשמת: בשנה שעברה הייתי בשחמט, דרמה, התעמלות מכשירים, אנגלית, סוסים, וגם בכדור-יד של בית הספר. הספקתי לעשות הכל וגם להיות עם חברות ולהכין שיעורים. השנה אלך לפחות חוגים.



הוצאה משפחתית כוללת על חוגים: כ-21,000 שקל בשנה לילדה אחת (שמונה חוגים בסה"כ)



"עושים ברכה לשמש: פעם השמש שוקעת ופעם היא זורחת בארץ ישראל"



שם: רותם מינקוף, בת 6.5, עולה לכיתה א'



חוג: יוגה במרכז קנגרו בתנועה בפרדס חנה



מתי וכמה: 45 דקות, פעם בשבוע



מחיר: 150 שקל לחודש



כיצד בחרת בחוג: ראיתי את אמא עושה יוגה, וגיליתי שזה מאוד כיף להתאמן.



מה עושים בחוג: כל מיני תנוחות, וממציאים סיפור מהתנוחות האלה. למשל עושים טיול על ההר ופוגשים שם את הפיל והחתול וכלב, וגם צפרדע ונחש. או ברכה לשמש, פעם השמש שוקעת ופעם היא זורחת בארץ ישראל. בסוף יש הרפיה עם קערה טיבטית שמניחים על הגוף ומשמיעים צלילים. המדריכה לוקחת בד גדול בצבע ורוד ומונפפת ומנופפת על כ-ול-נו ומתעוררים.



האם את מתמידה: לא הגעתי רק לפעמים. רגע, פעם אחת. אבל בעצם הגעתי.



לאילו חוגים נוספים נרשמת: בישול ואפייה.



הוצאה משפחתית כוללת על חוגים: 2,850 שקל בשנה לשתי ילדות (שני חוגים בסה"כ)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully