וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק Places נגד ליידי גאגא

גדי להב

30.8.2010 / 7:58

ווב 3.0



>> בשבוע האחרון מתרחשת תופעה מוזרה בפייסבוק: שיעור המצטרפים לדפי האוהדים ברשת, שבהם גולשים עושים "לייק" לאמנים, אתרים וחברות שהם אוהבים, ירד בשיעור של 50%-70%. התאריך בו חל המפנה הדרמטי הוא 18 באוגוסט. באותו יום השיקה פייסבוק את השירות החדש, פייסבוק places, שמאפשר לגולשים להודיע לחבריהם איפה הם נמצאים.



הירידה הופיעה בכל הקטגוריות. שיעור המצטרפים לדף של ליידי גאגא, האמנית הפופולרית בפייסבוק, ירד מ-130 אלף ליום לכ-50 אלף. לדף של "מד מן" מצטרפים מדי יום כ-1,500 איש, לעומת 3,000 ב-17 באוגוסט.

דפי האוהדים מגייסים חברים חדשים על ידי עדכונים שמופיעים ב"ניוז פיד" של האוהדים הקיימים, ונחשפים לחבריהם. מיקומו של כל עדכון בניוז פיד של פייסבוק לא נקבע כרונולוגית, אלא על פי אלגוריתם. נוסחת האלגוריתם סודית ברובה, אבל המרכיבים הבסיסיים שלו פורסמו על ידי פייסבוק: קרבה בין הכותב לקורא, מספר האינטראקציות וזמן. אדם שאתם מגיבים בתכיפות לעדכונים שלו יופיע לפני אדם פחות קרוב אליכם. סטטוס עם תגובות ולייקים רבים יעלה בדירוג, וכך גם סטטוס עדכני יותר. על המשקל של כל מרכיב פייסבוק כבר לא מספרת.



ההערכה היא כי עם השקת places, פייסבוק שינתה את האלגוריתם כדי לתת עדיפות לעדכוני מקום במטרה לסייע בשיווקו של השירות החדש. התוצאה העקיפה של שינוי זה היתה פגיעה במשקלם של עדכונים מדפי מעריצים. האתר inside facebook, שדיווח על התופעה, מציין שפייסבוק נהגה כך גם בעבר עם השקת שירותים חדשים, אם כי התוצאה לא היתה כל כך דרמטית.



דפי המעריצים הם בעלי חשיבות ברשת החברתית הגדולה בעולם. פתיחתם גרמה לחברות, אמנים וגופי מדיה להרחיב את פעילותם בפייסבוק, וסייעה להגדלת הפופולריות של הרשת. במקביל, הם מהווים מקור הכנסה: רבים מהם מפרסמים מודעות בפייסבוק כדי לגייס מעריצים חדשים. קשה לדעת אם השינוי היה מכוון. אחרי הכל, מדובר בפגיעה באפקטיביות של דף המעריצים. אבל אפשר גם שפייסבוק ביצעה את השינוי כדי לגרום למפעילי הדפים לפרסם יותר באתר.



המקרה הזה מדגיש את חשיבותו של תחום חדש וצומח ברשת: nfo. מי שעובד באינטרנט מודע לחשיבות seo -פעולות שיש לבצע כדי שהאתר שהוא מקדם יגיע למקומות הראשונים בדפי תוצאות החיפוש בגוגל. nfo עובד על אותו רעיון - אופטימיזציה לניוז פיד של פייסבוק. שינויים כאלה מדגישים את הצורך במעקב צמוד אחר התחום.



המקרה הזה מדגיש את השליטה המלאה של פייסבוק בפלטפורמה. מעמדה דומה לזה של גוגל במנועי החיפוש. והיא מתנהגת בהתאם: משנה את הכללים לפי שיקול דעתה, וכנראה האינטרס שלה. כל השאר צריכים ללמוד להתיישר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully