וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום חבילות הנופש באילת מטעה את הציבור

רינה רוזנברג ועירית רוזנבלום

30.8.2010 / 13:15

כמה עולה נופש במלון? במקרה הטוב פי 2 מהמחיר בפרסומות, כך עולה מבדיקה של המועצה לצרכנות, החושפת כי 57% מהציבור לא מבינים את המושג "מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי"

כשאתם רואים פרסום למחיר נופש בבית מלון כדאי לכם לשים לב לאותיות הקטנות, אחרת בעת ביצוע התשלום אתם עלולים להיות מופתעים - כך עולה מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות לגבי פרסומי ספקי שירותי נופש.

במועצה לצרכנות טוענים שאופן הצגת הפרסומים למחיר לינה בבית מלון עלול להטעות את הציבור מכיוון שהמחירים מוצגים לאדם ללילה בחדר זוגי. רוב הציבור לא מבין שאין אפשרות לאדם יחיד ללון בחדר במחיר המוצג, ושהמחיר הסופי יהיה כפול ממנו, מכיוון שהוא מיועד לזוג. בנוסף, טוענת המועצה לצרכנות כי מגבלות או תנאים מהותיים המוצגים לצרכנים המבקשים להזמין נופש, אינם מופיעים בפרסום. לדוגמה, מינימום לילות לנופש.

במסגרת התחקיר נאספו מודעות פרסומות שפורסמו בתאריכים 11 עד ה-19 באוגוסט 2010 בעיתונים יומיים בהן הוצע לצרכן נופש בבית מלון במחיר מסוים. בעקבות הפרסומים בוצעו שיחות טלפון למשרדי החברות על מנת לבדוק את המחיר הסופי של החדר ביחס למחיר שפורסם. כמו כן נבדק מחיר חדר באותו מלון עבור אדם בודד.

מהממצאים עולה כי המחיר המפורסם אינו המחיר הסופי אותו נדרש לשלם הצרכן וזאת בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן. בפועל, אדם שיבקש לבצע הזמנה לחדר במחיר זה ייענה בסירוב מאחר שלרוב, הסוכנויות מפרסמות מודעות על מחיר חדר במלון כמחיר לאדם בחדר זוגי או מחיר בעסקה שבה חובה לשלם עבור שני אנשים לפחות. גם אם יחפוץ אדם יחיד לשכור חדר ללילה, הוא לא יקבל את המחיר במודעה ויידרש לשלם מחיר כפול או קרוב לכפול מהמחיר שפורסם.

המועצה לצרכנות טוענת כי מדובר בהטעיית צרכנים בדבר המחיר האמיתי והצנעת תנאים מהותיים בעסקה, "ככל הנראה, מתוך מטרה לתת לצרכן את התחושה כי המחיר הוא נמוך הרבה יותר, ולמשוך את עיני הצרכנים".

בנוסף, עולה מהבדיקה כי לעתים מחויב הצרכן לשכור את החדר ליותר מלילה אחד, כאשר החובה להזמין מינימום של לילות כתנאי למחיר או המידע על מספר לילות המינימום הנכללים בעסקה לא תמיד מפורסמים במודעה.

לא עומדים בדרישות החוק

המועצה לצרכנות ערכה סקר באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש אוגוסט 2010 ובו נבדק כיצד הציבור מבין את המושג "מחיר לאדם בחדר זוגי" בעיני הצרכנים. מהסקר עולה כי 57% מהציבור מוטעה מאופן פרסום הצגת המחיר "ללילה לאדם בחדר זוגי". 66% מהציבור טוען כי היה מעדיף שהמחיר שיפורסם יהיה מחיר ללילה לזוג בחדר זוגי, או מחיר כולל לחדר ללילה.

לטענת המועצה לצרכנות, פרסום מחירי החדרים בבתי מלון במודעות בפרסומות לא עומד בדרישות החוק ומטעה את הצרכנים. בדרך זו סוכנויות הנסיעות נוקבות במחיר נמוך בהרבה מהמחיר הסופי של העסקה ומטעות את הצרכנים לחשוב כי המחיר שמפורסם הוא מחיר אפשרי, למרות שפועל לא ניתן להשיגו. "נראה כי בענף זה השתרשה נורמה של פרסום המאפשר להציג מחיר פיקטיבי נמוך מאוד אשר מסתיר את המחיר הגבוה בהרבה, שהוא המחיר האמיתי של העסקה", אומרים במועצה לצרכנות.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אמר כי "ההגינות והחוק מחייבים הצגת מלוא המידע לצרכנים בדרך ברורה. כל ניסיון להתחכם ולהתחמק מקיום חובה זו, כמוהו כניסיון להשיג לקוחות בדרכים לא כשרות וראוי לגינוי ולביעור התופעה". פלג ממליץ לצרכנים להתייחס בזהירות ובחשדנות לפרסומים על מחירי לינה, ולוודא במסגרת בדיקות הכדאיות וההשוואה שהם מבצעים בטרם קנייה, את המחיר האמיתי של ההצעות, בהתאם להזמנה שהם מבקשים לבצע בפועל ואת מספר הלילות המינימלי שהם ידרשו לרכוש.

מהתאחדות המלונות בישראל נמסר בתגובה כי מדובר בסקר של פרסומי סוכנויות הנסיעות לגבי מחירי המלונות, ולא סקר פרסומי המלונות (נבדקו רק פרסומי ישרוטל ולא רשתות אחרות). "מכון גיאוקרטוגרפיה והמועצה הישראלית לצרכנות אמורים גם הם לדייק במונחים, שהם מפיצים לתקשורת", אומרים בהתאחדות, "המושג 'אדם בחדר זוגי' הוא מושג בינלאומי מקובל בתחום המלונאות. זהו תרגום לעברית מהמונח: single occupancy. לא בטוח שלאקדמיה לעברית יש תרגום מוצלח יותר. בכל מקרה, לאור הממצאים, יש להניח שהמלונות ישקלו מחדש האם יש מונח מתאים יותר לפרסומים".

לגבי מגבלת מינימום שהייה במלון, בתחילת הקיץ הפיצה התאחדות המלונות בישראל חוזר לכלל המלונות, המפרט את כללי החוק הדורש הצגת כל תנאי העסקה בפרסומי המלונות, לרבות דרישה לפרסום מבעוד מועד של מינימום שהייה, כאשר מופיע תנאי שכזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully