וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת הלימודים נפתחת עם צ'יפס בפיתה

אדוה היימן

31.8.2010 / 6:48

המאבק בהשמנה



>> ערב פתיחת שנת הלימודים, החדשות הרעות הן שילדי ישראל נמצאים במקום השלישי במדד עודף המשקל העולמי (אחרי ארה"ב ויוון).

ועדיין, בקיוסקים ובמכונות האוטומטיות בבתי הספר ממשיכים למכור פיתה עם צ'יפס, בורקס, לחמניות עם נקניקיות, שתייה ממותקת והרבה ממתקים. יתרה מכך, כ-42% מכלל בני הנוער הישראלים בקבוצת הגיל 11-15 דיווחו על צריכת משקאות קלים לפחות פעם ביום, כאשר הממוצע הבינלאומי הוא 26% בלבד. רבים גם מדלגים על ארוחת הבוקר לפני תחילת הלימודים או אינם מביאים אוכל מהבית.



שיעור ההורים העובדים הגדל במידה ניכרת בעשורים האחרונים, תורם לכך שיותר ויותר ילדים אוכלים מזונות מעובדים ומתועשים ללא ערך תזונתי ממשי. כך יוצא ששיעור גבוה מהילדים בישראל ניזונים בעיקר ממזונות עתירי שומן, סוכר, מלח ושומני טראנס, הגורמים להשמנה ומזיקים לבריאות.



הנטל הכלכלי על מערכת הבריאות בנושא הוא כבד. משרד הבריאות כבר התריע כי עלות מחלת השמנת היתר בישראל היא 10 מיליארד שקל בשנה. ב-2006 הוציא משרד החינוך חוזר מנכ"ל האוסר על מכירת מזון לא בריא בשטח בית הספר. לפי החוזר, חל איסור על מכירת ממתקים ומזונות עתירי שומן, מלח וסוכר בבתי הספר. עוד נאסר על מכירת משקאות מוגזים ומסוכרים, לצד מכירת מזונות מטוגנים, מאפים עתירי שומן רווי ומזון מעובד.



ואולם במציאות מצטיירת תמונה עגומה למדי והמלצות משרד החינוך אינן מיושמות ולא חל עליהן פיקוח. הפתרון, למרות תוכניות שונות של משרד החינוך שפורסמו באחרונה בתקשורת, עדיין רחוק. האכיפה להוצאת מכונות השתייה והממתקים לצד פיקוח על המזון הנמכר בקיוסקים היא ברמה נמוכה, וולונטרית בלבד ותלויה במודעות ההורים והרשות המקומית. מאחר שזכייני המזנונים בבתי הספר עומדים למכרז הרשות המקומית ונמצאים בפיקוחה, לא חלה עליהם חובת הציות לחוזרים של משרד החינוך.



הפתרון לעניין נמצא, בין היתר, אצל אותה רשות מקומית שביכולתה לחייב את הזכיין לעמוד בדרישות קפדניות יותר. גם ועדי ההורים יכולים להטיל את כובד משקלם ולשנות את התפריט המוצע.



על אף המודעות הגדלה למזון בריא יותר ותזונה נכונה, הלחץ הציבורי בעניין עדיין מוגבל. הצעת החוק בנושא הרחבת הפיקוח על האוכל הנמכר לתלמידים במזנונים, ואיסור הצבת מכונות המספקות דברי מתיקה ושתייה ממותקת בבתי הספר, מונחת עדיין על שולחנה של הכנסת ועוד לא התקדמה לאישור. במדינות מערביות רבות כבר אומצו יוזמות חקיקה שגרמו להוצאת המכונות מחוץ לכותלי בית הספר ולאיסור מכירה של משקאות ממותקים במהלך היום ואף חצי שעה לאחר סיום הלימודים. הגיעה העת לקדם את השינוי המיוחל גם בישראל. אפילו תאגידי המזון כבר הבינו זאת מזמן.



הכותבת היא מנכ"לית עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully