וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת המבחן של צ'אטרולט

מאת גוני נוי

31.8.2010 / 6:48

אחרי שהצליח למשוך 50 מיליון גולשים בחודש, עלה אתמול שירות הווידאו-צ'אט צ'אטרולט בגרסה חדשה, שאמורה להוריד את מינון המתערטלים. האם ילד הפלא הרוסי אנדריי טרנובסקי עשה זאת שוב - או שאתר שייסד עתיד להתפוגג כפי שחוזים המומחים



>> באיחור של שבוע מהתאריך המתוכנן נחשפה אתמול גרסתו המחודשת של שירות הווידאו-צ'אט, צ'אטרולט (chatroulette). האתר, שפותח על ידי אנדריי טרנובסקי, בן 18 ממוסקווה, נהפך במהלך השנה האחרונה לאחד מסיפורי הסינדרלה המפתיעים של הרשת, כשבחודשים מסוימים הצליח למשוך אליו כ-50 מיליון מבקרים ייחודיים.

צ'אטרולט, שעלה בראשונה לרשת בנובמבר 2009, מאפשר שיחות וידאו עם זרים שנבחרים באופן אקראי מבין אלפי משתמשי האתר. כניסה לאתר תחבר את הגולש לווידאו-צ'אט עם גולש אחר, כשכל אחד מהצדדים יכול בכל עת ללחוץ על מקש ולעבור אקראית לשותף אחר לשיחה.



האתר, שנסגר ביום שני לפני כשבוע לצורך שדרוגים, צפוי היה לחזור לאוויר במתכונת משופרת כבר באותו היום, אך ההודעה "ניסוי מספר 1 הסתיים, גרסה מחודשת ומשודרגת של האתר תושק היום", התנוססה על דפי האתר במשך שמונה ימים.



טכנולוגיה נגד עירום



אחת מן הסיבות שבגללה נדרש טרנובסקי לבצע שינויים באתר היתה כמות העירום שאליו נחשפו הגולשים. התכנים בו היו מיניים באופן מובהק, ורק כ-10% מבין הגולשים היו נשים. עם ירידתו של צ'אטרולט מהאוויר, דווח כי מייסדו מעוניין להטמיע בפלטפורמה אלגוריתם חדש שירחיק משתמשים עם מספר פסילות רב משותפיהם לשיחה - בתקווה כי הדבר יסייע למגר משתמשים שמטרותיהם אינן נאותות. עוד פורסם, כי ייתכן ותשולב בו טכנולוגיה שתזהה עירום ותדע לחסום את הגולשים הרלוונטיים.



מגלישה בגרסה החדשה עולה כי מינונם היחסי של המתערטלים אכן ירד, אך אלה עדיין מהווים חלק מרכזי מאוכלוסיית צ'אטרולט. ייתכן כי המנגנונים ששילב טרנובסקי יסייעו להפחית את מינון המתערטלים לאורך זמן.



האתר החדש שומר על העיצוב הבסיסי והרזה שאיפיין אותו קודם. ההבדל המשמעותי ביותר בגרסתו החדשה הוא אופן הצגת תמונות הגולשים. תמונתו של המשתמש מוצגת עתה בחלון קטן, בעוד תמונת הגולש מעברו השני של הקו מוצגת בחלון גדול. בגרסתו המקורית הציג השירות את שתי התמונות בגודל זהה, ואלה מוקמו האחת מתחת לשנייה. מעניינת במיוחד - אך חסרת ייעוד - היא האפשרות להזיז את שתי התמונות ברחבי העמוד, כך שהמשתמש בוחר את מיקומן.



שיפור נוסף אפשר למצוא בפונקציה החשובה בשירות: כפתור ה"נקסט", המעביר את המצ'וטט ממשתמש אחד לשני. הכפתור, בגרסה חדשה ומוגדלת, משתרע לכל רוחבו של העמוד, נראה כפס לבן ומופיע ללא כל כיתוב. בגרסתו הקודמת כלל העמוד שני לחצנים ועליהם הכיתוב "עצור" להפסקת שיחה ו"נקסט" למעבר לאדם הבא.



אישיות אינטרנטית מפותחת



בחצי השנה הראשונה להקמתו נהנה האתר מחשיפה תקשורתית גבוהה, צבר מחמאות ונהנה מתמיכת מומחים טכנולוגיים שצפו לו עתיד מזהיר. עם זאת, בחודשיים האחרונים הוא החל לאבד גובה ומספר המשתמשים בו צנח, לצד רמת הפרגון התקשורתי.



חלק מרכזי מההייפ סביב צ'אטרולט נבע, ככל הנראה, מקורותיו של מייסד האתר, אנדריי טרנובסקי. בכתבת פרופיל מקיפה במגזין "ניו יורקר" תיארה אותו ג'וליה איוף נער ביישן שנמנע מיצירת קשר עין: "כשהוא מבטא עצמו בתוכנות מסרים מיידיים, הוא נהפך יהיר ומלא ביטחון, וכמו רבים מבני דורו - האישיות האינטרנטית שלו מרשימה ומפותחת בהרבה מזו שבעולם האמיתי", היא כתבה על הצעיר שהתגורר באותה עת במוסקווה.



את הידע הטכנולוגי שלו רכש טרנובסקי תוך שיטוט באתרי האקרים, שבעזרתם התמקצע באמנות הלוחמה ברשת. תחילה תירגל מתקפה על מרכזי שירות ולאחר מכן פריצות לאתרים ולחשבונות מייל. את צ'אטרולט הקים באמצעות המחשב השולחני שניצב אז בחדרו. המימון המינימלי הגיע מדמי הכיס שלו ומסכום נוסף שהעניק לו אביו.



מאז מאי מתגורר ילד הפלא בפאלו אלטו שבקליפורניה, שם הוא נפגש עם משקיעים ויועצים, ללא כל כוונה לשוב למולדתו. בתקופת השיא של האתר, לפני כשלושה חודשים, קיבל טרנובסקי כמה הצעות ממשקיעים שביקשו לקנות ממנו את הטכנולוגיה, אך דחה אותן משום שביקש לשמור את השליטה בידיו. "אני מקבל הרבה פניות אבל חלק מהפונים לא רציניים ומציעים לי רק מיליון דולר", ציין המייסד הצעיר.



במקביל, מחפש עתה טרנובסקי דרכים לשלב פרסומות בשירות שהקים. צ'אטרולט, במתכונתו הנוכחית, אינו כולל באנרים, והפרסום היחידי מגיע ממודעה שמופיעה בעת המעבר משיחה אחת לאחרת ומקדמת אתר פורנו. מומחים טכנולוגיים ברחבי הרשת כבר צופים את דעיכתו של האתר, שלדבריהם ייעלם כפי שהופיע.



טרנובסקי, מצדו, אינו נשמע מודאג. "השמש כאן היא תענוג", תיאר טרנובסקי את מקום מגוריו החדש בארה"ב. "אני יכול לשבת עם המחשב שלי ליד הבריכה ולעבוד מכאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully