וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים הופכים לריאליים

אתי אפללו

31.8.2010 / 6:48

BenchMarker



>> הידיעה על כך שלאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של קבוצת לאומי, עשויה לרכוש 20% מתנובה מידי מאיר שמיר תמורת 435 מיליון דולר, היא חלק ממגמה רחבה יותר הנראית במערכת הבנקאות בתקופה האחרונה.

סביבת הריבית הנמוכה, המקטינה את הרווחים, דוחפת את הבנקים לחפש חלופות כדי להגדיל את התשואה על ההון. בבנקים מדברים בחודשים האחרונים על חזרה לאסטרטגיה של השקעות ריאליות כדי לגוון את מקורות ההכנסה ולהשיג תשואה דו-ספרתית.



ההצלחה של לאומי בהשקעות ריאליות היא אחת הסיבות לאטרקטיביות של התחום. היום יפרסם בנק לאומי את דו"חותיו הכספיים, וההערכות הן שהתיק הריאלי הניב לבנק רווח רבעוני של 260 מיליון שקל. עיקר האחזקות של בנק לאומי הן בחברה לישראל, בפז (אחזקה שאותה מכר ברבעון השני עקב מגבלות רגולטוריות) ובחברת הביטוח מגדל.



הבנקים אינם מחפשים השקעות ריאליות באותם מקומות. הפועלים, למשל, מעוניין לחזור לתחום התשתיות; בלאומי אוהבים חברות סולידיות יותר עם פוטנציאל לדיווידנדים נאים; בדיסקונט מדיניות ההשקעות הריאליות התמקדה בנדל"ן.



ואולם לא כל ההשקעות הריאליות מצליחות. שווי ההשקעה של הפועלים בדלק נדל"ן, למשל, הגיע בסוף 2007 ל-305 מיליון שקל. באותה השנה הניבה דלק נדל"ן לבנק רווח של 34 מיליון שקל, אבל ההמשך היה עגום. בדו"חות ל-2009 שווי ההשקעה היה אפס.



דוגמה אחרת מציג בנק דיסקונט. לדיסקונט היו השקעות ריאליות טובות, כגון אחזקה בהראל שאותה מימש בשנה החולפת, ואחזקה בבנק הבינלאומי שאותה יממש בשנים הבאות. עם זאת, אחת ההשקעות הריאליות הגדולות של דיסקונט בשנים האחרונות היתה ב-kfs, החטיבה הפיננסית של קרדן, וכמו כן השקעות בקרנות השקעה פרטיות. ב-2008 מחק דיסקונט בסך הכל 150 מיליון שקל על השקעות אלה. במארס 2009 מכר דיסקונט את כל אחזקותיו ב-kfs ורשם הפסד נוסף של 18 מיליון שקל. ב-2009 דיווח דיסקונט כי בבנק הוחלט להתמקד בהשקעות הריאליות שביצע ולא להרחיבן בשלב זה.



השקעות ריאליות אינן קסם. לפני שבמערכת הבנקאות מתחילים לספור את הרווחים, כדאי להזכיר שהשקעה שצריכה להניב לבנק תשואה דו-ספרתית, נושאת סיכון בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully