וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים: הבעלות האנכית של יצחק תשובה על גז והתפלה לא פוגעת בתחרות

מאת אבי בר-אלי

31.8.2010 / 6:48

קן גם אינה מוצאת לנכון להתערב בכך שחברת IDE, שבבעלות דלק וכיל, תחלוש על 75% מהמים המותפלים בישראל







האחזקה האנכית של קבוצת בשוק הגז הטבעי ובשוק התפלת מי הים בישראל אינה מעלה חשש לפגיעה בתחרות - כך קבעה אתמול הרשות להגבלים עסקיים. זאת, בעקבות תחקיר themarker אודות האחזקות הצולבות של בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, במשקי הגז, המים והחשמל, המזינות זו את זו באופן שעשוי לכאורה להעניק לקבוצה יתרון משמעותי על פני כל מתחרה אחר בענפים אלה. מדובר באחזקות קבוצת דלק בכל מאגרי הגז הטבעי שאותרו לחופי ישראל, במקביל לאחזקותיה בחברת הנדסת התפלה (ide) בשיעור של 50%, וכן בחברת ייזום החשמל דלק תשתיות (100%).



בניסוח שהסתכם בשתי פסקאות בלבד, שללה הרשות את החשש מפני הסדרים כובלים בענפים השונים וציינה כי אין בסיס לחששות. בנוסף, הבהירה הרשות כי לא נדרשה כעת לבחינת השאלה אם ide או קבוצת דלק הן מונופול בשווקי ההתפלה או הגז הטבעי.



כמו כן, הובהר כי נבחנו ההשלכות של אחזקות דלק בגז טבעי על שוק ההתפלה בלבד - ולא על שווקים אחרים. זאת, ברקע הדיון הנמשך בסוגיות הבעלויות הצולבות של ספקי הגז הטבעי במשק החשמל.



בדיקת הרשות החלה בעקבות זכייתן של ide (51%) וקרן האצ'יסון (49%) במכרז הענק להקמת מתקן ההתפלה בשורק. עבור ide שבבעלות דלק (50%) ו מקבוצת (50%), מדובר בזכייה שלישית מתוך חמשת המכרזים (המוצלחים) שפורסמו עד כה להקמת מתקני התפלת מי ים בישראל. ide מחזיקה ב-50% ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון קוב) יחד עם , וכן ב-50% מזכיינית מתקן ההתפלה באשקלון (120 מיליון קוב) לצד ואוליה (50%). לפיכך, לאחר הפעלת המתקן בשורק ב-2013 תחלוש ide על אספקת 400 מיליון קוב מים למשק הישראלי מדי שנה. אלה יהוו 75% מנפח המים המותפלים שיסופקו למשק, מחצית מהמים לשימוש ביתי וכ-25% מכלל המים השפירים שיסופקו לצורכי המשק.



זכייתה של ide במכרז לא הפתיעה רבים. זאת, משום הטענה כי ביכולתה להשפיע על מחיר ייצור החשמל עבור המתקן. תשומת האנרגיה היא מרכיב קריטי בעלות התפלת המים, ומהווה עד כ-60% ממחיר קוב מים מותפלים. חשמל זה מסופק באמצעות תחנות כוח המוסקות בגז טבעי, כאשר תשומת הגז הטבעי מהווה 60%-70% מעלות ההפעלה של תחנת כוח. כך למשל, תזדקק ide למשך תקופת הפעלת המתקן בשורק לאספקת 3.2 bcm גז טבעי בכ-600 מיליון דולר לפחות. זאת, כאשר שתי חברות בנות של קבוצת דלק, חברת דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, מחזיקות יחד בכ-31% מהזכויות במאגרי הגז תמר ודלית - בעוד שדלק עצמה מחזיקה (בשרשור) ב-25.5% מקבוצת ide-האצ'יסון.



בעקבות זכיית ide במכרז שורק פנתה ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) אל רשות ההגבלים בשתי טענות. האחת היא שזכיית ide במכרז התפלה נוסף תביא לנתח שוק גבוה אשר יפגע בצרכן. השנייה היתה כי העובדה שלקבוצת דלק יש גם אחזקות במאגרי גז תאפשר ל-ide להגיש בעתיד הצעות נמוכות משל מתחרותיה ולמנוע תחרות. בתשובת רשות ההגבלים לקירשנבאום נטען כי תנאי אספקת המים המותפלים ומחירם נקבעים בהליך מכרזי ותחרותי, ומעוגנים לפיכך למשך כל תקופת הפעלת הפרויקט, ולא ניתנים לשינוי.



באשר להשפעה לכאורה של הזיקה בין ide לאחזקות דלק בגז הטבעי, נטען כי בבחינת ההצעות שהוגשו למכרז בשורק "לא נמצא כי מחיר רכיב האנרגיה לבדו" מסביר את הזכייה. לפיכך, קבעה הרשות, כי "לפחות בהיבט זה - אין לעת הזו בסיס לחשש כי שחקנים אחרים הפועלים בתחום ההתפלה יימנעו מהגשת הצעות למכרזים נוספים בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully