וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים מתעלמת מהמונופול של תשובה

אבי בר אלי

31.8.2010 / 12:30

הודעתה של הרשות להגבלים עסקיים לפיה אין בסיס לקיומו של מונופול אנכי של קבוצת דלק גרמה לאבי בר אלי לנוע בכיסאו בחוסר נוחות ולחשוב שמדובר בגוף לא רציני ולא אחראי

מי שקרא אתמול את הודעת הרשות להגבלים עסקיים - שלפיה אין יסוד לרטון כלפי המונופול האנכי של קבוצת דלק בשווקי הגז הטבעי והמים - לא יכול היה שלא לנוע בכיסאו בחוסר נוחות. הסיבה לכך נעוצה לא רק בהנמקות הבעייתיות (בלשון עדינה) של הרשות, אלא כבר בנוסח הפתלתל והמגמגם של ההודעה - שייתכן כי העיד על הקושי שבקביעותיה.

"רכיב מחיר האנרגיה לבדו אינו מסביר את זכייתה של IDE במכרז שורק", טענה הרשות, ולא שללה כי IDE נהנתה ממחיר חשמל זול יחסית, וכי זה תרם במשהו לשיפור הצעתה למול המתחרים. "אין לעת הזו בסיס לחשש כי שחקנים אחרים... יימנעו מהגשת הצעות למכרזים נוספים בעתיד", נכתב בהמשך, כאשר הקורא התמים לא מבין מה הפתרון של הרשות למכרז ההתפלה שייצא לאחר "עת זו".

הבעיה בהודעה שפירסמה אתמול הרשות טמונה בשתי קביעות מופרכות. האחת היא שכמות המים המותפלים ומחירם מעוגנים בהליך מכרז - ולא ניתן להעלותם לאחר מכן; השנייה היא שהדומיננטיות של IDE בענף ההתפלה לא תפגע ביכולת התמודדות של המתחרים מולה.

לגבי הטיעון הראשון, כבר ידוע כי כל נפח התפלה שנקבע במכרז הוא רק נקודת המוצא להגדלתו בהמשך. כך היה באשקלון, חדרה ופלמחים - וכך גם יהיה בשורק. הרחבת המתקנים נעשתה על בסיס (שרירותי) של מחיר המים המותפלים הזול ברגע הנתון במשק. ואולם בקרוב ייהפך המשא ומתן להרחבת תפוקת המתקנים למורכב יותר. כאשר תידרש המדינה לסכם עם זכייני ההתפלה על הפעלת המתקנים לאורך כל שעות היממה - כלומר גם בשעות שבהן החשמל יקר - מחיר המים החדש כבר לא יהיה ברור כל כך. לנהל משא ומתן על גובהו מול גוף שמחזיק ב-75% מהמים המותפלים יהיה אז קשה הרבה יותר.

באשר לביטול השתלטותה של IDE על שוק ההתפלה, הרי שדי בהתבוננות על כל שוק כדי להבין מה משמעות היתרון לגודל ברכש ציוד מספקים, שיאפשר ל-IDE בעתיד תמחור זול של הצעותיה, ואולי אף גלגול עלויות למתקניה הקודמים; כמה חשובה צבירת ידע וניסיון במכרזים העתידיים; וכמה נכון (עסקית) למנוע בכל מחיר כניסת מתחרים חדשים לענף הפורח של ההתפלה.

בטיעון שלישי, שלפיו רכיב האנרגיה לא היה הגורם המהותי שהביא ל-IDE את הזכייה בשורק, יש מידה מסוימת של צדק. ואולם האם די בתובנה נקודתית זו כדי לבטל את העובדה ש-IDE תרכוש בעתיד חשמל מחברה אחות (דלק תשתיות), שרוכשת גז טבעי מחברות אחיות (דלק קידוחים ואבנר)? האם די היה בכך כדי להבטיח שבמכרז הבא שתפרסם המדינה רכיב האנרגיה לא ישחק תפקיד מהותי יותר?

ההתעלמות המופגנת של רשות ההגבלים מהחשש המוחשי למונופול אנכי חי ובועט, והתעלמותה מהשלכותיו על מכרזי העתיד של ההתפלה, העבירו אתמול תחושה כאילו מדובר בנייר עמדה המלמד סנגוריה על קבוצת דלק - ולא בכזה שנכתב בידי גוף רגולטורי רציני ואחראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully