וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מתנער מגיבוש פתרון לדמי הניהול: "אי אפשר לומר שציבור החוסכים מסכן"

נועם בר

31.8.2010 / 20:21

בעיית דמי הניהול מוגבלת לענף הגמל ויש לטפל בה על ידי הגברת התחרות, לפי האוצר



באוצר החליטו לבחון מחדש את בעיית דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני ולעכב את ההודעה על חבילת הפתרונות שגובשה. עם חזרתו של עודד שריג מחופשה בחו"ל תיערך בחינה מחודשת של הנושא. אם עד עתה דובר על בעיה בדמי הניהול הגבוהים בחיסכון הפנסיוני, כעת נשמעים ספקות לגבי קיומה של בעיה כזו.



באוצר אומרים כי היות והעלייה הגבוהה שהתרחשה בשנים האחרונות בדמי הניהול מוגבלת לענף הגמל, לא בטוח בכלל שצריך לטפל בה באמצעות חבילת פתרונות יזומה. הטענה היא כי בעולם החיסכון של היום קופות הגמל מהוות רובד שני של חיסכון שהוא בגדר מותרות. במצב כזה אין סיבה שהרגולטור יתערב ומי שצריך בסוף לקבוע את דמי הניהול זו התחרות בין הגופים. "לא ניתן לומר שהחוסכים כיום בגמל הם ציבור מסכן שצריך הגנה", אמר אתמול בכיר באוצר.



החשש של האוצר הוא כי הפתרונות שגובשו תוך כדי לחץ ציבורי יפגעו בסוף בשוק הפנסיוני. "לא נציע חבילה של צעדים בלי שנהיה שלמים אתם מקצועית", אמרו באוצר. לכן, לאחר ששכך הרעש התקשורתי בנושא וחברי הכנסת שמיהרו להגיש הצעות חוק בעניין יצאו לפגרה, החליטו באוצר לבחון את הפתרונות שוב.



באוצר תולים תקוות במסלקה הפנסיונית שנמצאת כיום בהליך הקמה ואמורה לייעל ולפשט את העברות הכספים בין גופים ומוצרים פנסיוניים. בכך מצפים באוצר כי אם ישנן בעיות בהיבט התחרותי של השוק, המסלקה הפנסיונית תפתור אותם.



לפני כחודש דובר על חבילת פתרונות שגובשה באוצר לבעיית דמי הניהול. הפתרון העיקרי שנדון כלל רפורמת מיסוי שתאפשר לחוסכים לנייד כספים שצברו בגמל ובביטוחי המנהלים אל קרנות הפנסיה בהיקפים גדולים וללא תקרת פטור ממס, זאת תוך כדי שמירת הטבת המס לה הם זכאים. המטרה: הסרת חסמים משוק החיסכון הפנסיוני, שמונעים ניידות אפקטיבית בין החברות והמוצרים ובעקבותיה היווצרות של תחרות אמיתית בשוק.



אחד הפתרונות המעניינים שבחן האוצר הוא הגבלה של הפער בין דמי הניהול המקסימליים למינימליים שגובה גוף במוצר פנסיוני. הרעיון: "להצמיד" את הלקוחות הקטנים אל הלקוחות הגדולים הנהנים מהנחות משמעותיות בדמי הניהול. כך בעוד ישנם לקוחות פרטיים שמשלמים בקופות הגמל דמי ניהול של 2%, גופים מסוימים נהנים מדמי ניהול נמוכים של חצי אחוז ופחות.



באוצר בחנו גם אפשרות לחייב את החברות המנהלות מוצרים פנסיוניים לציין בהבלטה בפרסומים השונים שלהם את שיעור דמי הניהול שהן גובות. בעיה אחרת אותה בודקים באוצר היא חוסר האחידות בין מנגנוני דמי הניהול הקשורים בכל מוצר פנסיוני - עובדה שמקשה על החוסכים לערוך השוואה בין המוצרים. בעוד בגמל נגבים דמי הניהול רק מהנכסים הצבורים, בקרנות הפנסיה ובביטוחי המנהלים הם נגבים גם מההפקדות השוטפות.



מהאוצר נמסר בתגובה: "אנחנו לא מתייחסים לספקולציות. אם וכאשר יהיה מה לומר בנושא, נגיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully