וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק מאפשר סנקציות על שכר בכירים

אחו פרנק וגיל קויבסקי

1.9.2010 / 7:05

שכר הבכירים



>> באחרונה התחדש הדיון הציבורי בנושא הגבלה בחקיקה של שכר הבכירים. בין היתר, הוצע כי מס הכנסה לא יתיר ניכוי הוצאות שכר העולה על סכום מסוים שייקבע בחוק.

מבלי להיכנס לשיקולים הערכיים והכלכליים הקשורים בהכתבה מלמעלה של תנאי שכר, ראוי לציין כי דיני המס הקיימים מספקים כבר כיום מכשיר מתאים וגמיש להתמודדות עם שכר בכירים, במידה שהוא מופרז.



פקודת מס הכנסה מסמיכה את מנהל רשות המסים לא להתיר את ניכויה של הוצאה בסכום העולה על הדרוש לייצור ההכנסה של הנישום. אם סמכות זו תופעל לגבי שכר מופרז שמשלמת חברה לעובדיה הבכירים, היא תביא לחיוב החברה במס בשיעור של 25% מסכומי השכר המופרז - מס שיהווה קנס מרתיע מפני הפרזה בשכר.



כלומר, רשות המסים מסוגלת כבר כיום לקבוע מהי הוצאת שכר סבירה לעובד, מוכשר ככל שיהיה, ולהתיר או לשלול את ניכוייה. הרשות עושה זאת בשגרה, כשהיא בוחנת סבירות שכר של בני זוג המועסקים בעסק משפחתי, כדי לקבוע אם להתיר חישוב נפרד, וכשהיא בוחנת את סבירות ההכנסה המדווחת של עסק המעסיק עובדים.



הסמכות שמקנה פקודת מס הכנסה היא סמכות שבשיקול דעת, ולצורך הפעלתה עומדות לרשותו של מנהל רשות המסים תשתית נתונים רחבה לגבי השכר במשק ומחלקה כלכלית המסוגלת לנתח אותם. אותם אמצעים קיימים ממילא ומשמשים את רשות המסים לצורך עריכת שומות.



על ידי נקיטת מדיניות של הרחבת השימוש בסמכות זו, שעד כה כמעט לא הופעלה, תהיה הקביעה בדבר קיומו של שכר מופרז קביעה פרטנית ומקצועית, כזו המתחשבת בנסיבות כל עניין, ונעשית על ידי דרג מקצועי בכיר.



אין סיבה, אם כן, שרשות המסים לא תפעיל את האמצעים העומדים לרשותה גם בהקשר של שכר עובדים בכירים. הסמכות נתונה, ונותר רק להפעיל אותה. הדבר עדיף על קביעות כוללניות ושרירותיות של נבחרי ציבור.



פרנק הוא ראש מחלקת המסים במשרד עוה"ד צלרמאיר פילוסוף ושות'; קויבסקי הוא מתמחה במשרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully