וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרן של מייסד מותג המים פרייה השקיעה 150 מיליון דולר ב-2009

ליאור דטל

1.9.2010 / 8:03



>> קרן רש"י פועלת בישראל משנות ה-80 בתחומים רבים הכוללים חינוך, רווחה, בריאות ואף קליטת עולים, אך במשך כל השנים שמרה על חשיפה נמוכה, והיא כמעט שאינה מפרסמת נתונים על היקף פעילותה.

עם זאת, ל-themarker נודע כי ב-2009 היה מחזור הפעילות של הקרן כ-150 מיליון דולר. הסכום כולל תרומות ותקציבים מהשותפים שלה מישראל ומרחבי העולם, תקציבי משרדי הממשלה שמועברים לקרן כדי לבצע את הפעילות המשותפת לה ולאותם משרדים וכן את כספי הקרן עצמה.



באחרונה דיווחה הקרן כי בארבע השנים שלאחר מלחמת לבנון השנייה הפעילה את התוכנית לחיזוק הצפון, וכי השלימה את העבודות למסירת שישה מוסדות חינוך חדשים ומחודשים בצפון. עלות התוכנית הסתכמה ב-60 מיליון דולר, שגויסו מפילנתרופים שותפי הקרן, משרד החינוך, הרשויות המקומיות וכספי הקרן. בנוסף היתה הקרן מעורבת בבניית הקמפוס בתל חי בעלות של 33.5 מיליון שקל.



ב-2008 דיווחה הקרן לרשם העמותות כי עלות מפעלי הזנת התלמידים במסגרת יום חינוך ארוך ביישובי הפריפריה היתה 144 מיליון שקל, וכי הפעלת תוכנית מסגרות יום לימודים ותוכניות תוספיות של משרד החינוך על ידי הקרן הסתכמה ב-106 מיליון שקל. במסגרת התוכנית שהקרן מנהלת במכרז עבור המשרד, מסופקים לתלמידים ברשויות מקומיות חלשות יותר תגבור לימודים, תמיכה וארוחות חמות.



בנוסף, הקרן מנהלת תוכנית לילדים ונוער בסיכון בדרום, שעלותה ב-2008 הסתכמה ב-18.5 מיליון שקל. קרן רש"י, המפעילה גם כמה עמותות, מפעילה עשרות תוכניות נוספות בתחום החינוך כמו פרויקט אקדמיה תיכונית, מדעני העתיד, קמפוס מדערום לקידום החינוך המדעי בדרום, תוכניות לנוער בסיכון, לחינוך מיוחד וכן לחינוך ביישובים בדואיים.



הקרן הוקמה 1984 על ידי איש העסקים הצרפתי גוסטב לוואן, שייסד את מותג המים המינרלים פרייה. שורשי הקרן במאה ה-19, כאשר נרסיס לוואן, סבו של גוסטב, הקים ב-1860 את ארגון כל ישראל חברים (אליאנס). במסגרת הארגון פתח לוואן בתי ספר בצפון אפריקה, במדינות ערב ובארץ ישראל, כמו בית הספר מקווה ישראל שהיה בית הספר החקלאי הראשון בפלשתינה. לוואן לא הסכים לקרוא לקרן על שמו או על שם משפחתו, והתעניין רק במימוש מטרות הקרן. לכן, בחר לקרוא לה בשם כללי המוכר ליהדות.



בניגוד לרוב הקרנות, השומרות על בסיסן הכספי ומשתמשות בתרומות רק בשיעור מסוים שנוצר מהשקעות של כספי הקרן, קרן רש"י אינה צוברת כספים אלא הוקמה מלכתחילה כדי להוציא את כספיה לצורך מימוש את מטרותיה בזמן מסוים, ליצור השפעה גדולה יותר.



הקרן פועלת בישראל ורשומה כעמותה, אך היא ממומנת על ידי קרן מחו"ל שהוקמה וממומנת על ידי תורמיה, שגם מכהנים בוועדה מיוחדת המוקמת בצרפת המלווה את פעילותה. חלק מחברי העמותה הם ממשפחות התורמים, כמו גם אנשי אקדמיה בישראל. נשיא הקרן הוא הוברט לוואן, המשמש גם כסגן נשיא של אליאנס העולמית. בוועד המנהל של הקרן מכהנים גם יו"ר אל על לשעבר יוסף צ'חנובר ואחיו זוכה פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, איש העסקים רוני דואק, נשיא הטכניון לשעבר עמוס חורב ומייסד אמדוקס ויו"ר תנועת אור ירוק אבי נאור.



כמנכ"ל הקרן מכהן אלי אלאלוף, בעבר מבכירי הסוכנות היהודית. אלאלוף ניהל בשנות ה-90 את קרן היסוד בז'נבה, ועם שובו מונה למנהל קרן רש"י. אחד העקרונות המרכזיים של הקרן הוא פעולה באמצעות שותפויות המסייעות לה בגיוס כספים.



עם שותפי הקרן נמנים ג'וינט ישראל, הסוכנות היהודית, הפדרציות היהודיות בצפון ארה"ב, בקנדה ובבריטניה וקרנות משפחתיות יהודיות רבות הפועלות בישראל ובחו"ל, כמו קרן רקאנטי, קרן ברונפמן וקרן גנדיר, בנוסף למשרדי הממשלה שמממנים את פעילות הקרן הקשורה אליהם ורשויות מקומיות.



בפרויקטים מסוימים משתפת הקרן פעולה גם עם קרנות תרומה עסקיות, בהן בהקרנות של תאגיד אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר ושל בורסת היהלומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully