וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש לאמבלייז בעל בית - לא בעל חובות

צחי כהן

1.9.2010 / 13:25

אמבלייז בדרך לאקזיט אך לא ברור אם בעל השליטה אלי רייפמן ייהנה ממנה. צחי כהן חושב שהגיע הזמן שרייפמן יסדר את חובותיו, יעניק לחברה מדיניות ברורה ויפסיק לעשות צחוק מכולם

חצאי ידיעות, עדיין לא מאושרות, עסקו ביומיים החולפים באפשרות שחברת אמבלייז הנסחרת בלונדון והשולטת (49.1%) בקבוצת פורמולה (מג'יק, מטריקס, סאפיינס) עשויה למכור את השליטה תמורת סכום המוערך בכ- 260 מיליון דולר או מעט יותר.

אמבלייז השקיעה כ- 93 מיליון דולר ברכישת פורמולה. 70.4 מיליון דולר שולמו תמורת 33.4% בשנת 2006, סכום נוסף של כ- 23 מיליון דולר הושקע במהלך 2007 בחיזוק השליטה ע"י רכישת מניות פורמולה במסחר השוטף ובעסקאות מחוץ לבורסה.

לפני שניכנס לסאגת אלי רייפמן בעל השליטה באמבלייז שלטענתו מניותיו מפוזרות בידי נאמנים ברחבי העולם, נתמקד בנכס המרכזי של הקבוצה- מטריקס. מדובר בחברת IT גדולה הנסחרת במדד ת"א 100 עם הון עצמי של 539 מיליון שקל ושווי שוק בהיקף 1.15 מיליארד שקל. מטריקס חברה רווחית ומחלקת דיבידנדים במזומן. מטריקס עשויה להיות יעד מעניין לרכישה על ידי חברות רבות בארץ ובעולם בתוכם גם נס. מג'יק נסחרת בהון עצמי של 235 מיליון שקל ושווי שוק של 278 מיליון שקל, סאפיינס נסחרת בהון עצמי בהיקף 116 מיליון שקל ושווי שוק של 180 מיליון שקל.

איתן ארז, ורדה אלשיך והמעשיות

אלי רייפמן נטל באמצעות אמבלייז הלוואות עתק לרכישת מניות שותפיו בחברה ובהמשך לרכישת מניות קבוצת פורמולה. חלק מההלוואות נלקחו מהשוק האפור ונשאו ריביות עצומות.

שנות השפל בשווקים ואי יכולת להנפיק, בצירוף הפסדים כבדים בעסקים, גרמו לרייפמן להסתבכות כלכלית ולמינוי מפרק לעסקיו עו"ד איתן ארז.

השופטת המחוזית ורדה אלשייך אף שלחה את רייפמן למאסר בגין אי העברת מניות אמבלייז-פורמולה לידי הכונס. יחסיו של רייפמן והכונס עו"ד ארז ידעו מהלומות מילוליות חריפות. רייפמן החליף עו"ד, הסתכסך גם עם אלשייך, ערער לעליון, לימד קבלה והשתדל להעלם מהנוף. בתווך, חייו זכו לאיום אלים מנושים ורב הנסתר על הנגלה באיתור רכושו.

תועלת לחברות ולמעסיקים

היקף החובות של רייפמן אינו בדיוק ברור. חלקו נובע מחוסר יכולת לחשב את ריבית השוק האפור שנעה סביב 10% על בסיס חודשי ועד ל-18% לחודש כולל פיגורים. לרייפמן יש שפע פיגורי פירעון, לכן החוב התנפח.

בכל מצב רייפמן חייב לשלם את חובותיו אותם קיבל ברצון ובהכרה מלאה. אי אפשר לעשות צחוק מבית המשפט, מבעלי החוב ומהבנקים במשך שנים.

לקבוצת פורמולה ובעיקר למטריקס ימצאו קונים שכן מדובר בעסק רווחי ויציב עם הנהלה מצוינת בראשות מוטי גוטמן. טוב יהיה לבעלי המניות מהציבור אם לחברות הבת יהיה בעל בית מוגדר ולא בעל חובות שעסוק בתמרוני הישרדות.

אם, ומדובר באם גדול, אלי רייפמן החליט סוף סוף לעשות סדר בסיפור חובותיו, ולסיים בהסדר, קבוצת פורמולה עשויה לצאת לדרך עסקית חדשה מוצלחת מבעבר ועם בעל בית שיתווה מדיניות עסקית ברורה - רק שלא ברור מה החליט בדיוק אלי רייפמן.

*עו"ד צחי כהן , סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully