וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריצ'רד פולד, מנכ"ל ליהמן ברדרס לשעבר: הרגולטורים אילצו את ליהמן לפשוט רגל

סוכנויות הידיעות

1.9.2010 / 17:17

פולד אמר כי הרגולטורים בחרו לא לסייע לליהמן בעוד הם מסייעים לחברות אחרות על סמך מידע פגום



ריצ'רד פולד, לשעבר מנכ"ל בנק ההשקעות שקרס , יצא כנגד הרגולטורים האמריקאיים, וטען כי אלו נסמכו על מידע שיש בו פגם כאשר מנעו מהבנק סיוע, שניתן לבנקים אחרים. "גם חברות אחרות נפגעו מהצניחה במחיר מניותיהם", אמר פולד, בהצהרה שהוכנה מראש לשימוע בועדת החקירה למשבר הפיננסי. "ליהמן הייתה החברה היחידה שהרגולטורים גזרו עליה פשיטת רגל. לאחר מכן, הממשלה נאלצה להתערב על מנת להגן על החברות האחרות ועל כלל המערכת הפיננסית".



ליהמן ברדרס הגיש ב-14 בספטמבר 2008 בקשה לפשיטת רגל - הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב. פשיטת הרגל הסעירה את השווקים, הפילה את מניות הפיננסים ושוקי המניות בכללם ברחבי העולם, והחריפה את משבר האשראי העולמי.




בנקים רבים היו חשופים לעסקות של ליהמן ברדרס, שכעת לא היה ברור האם הבנק פושט הרגל יוכל לעמוד מאחוריהם. הממשל נאלץ כעבור יומיים להעניק סיוע עצום לחברת הביטוח aig, לה הייתה חשיפה גדולה במיוחד לכלים פיננסיים של ליהמן - בשווי 40 מיליארד דולר. הסיוע ל-aig, התנפח ל-182.3 מיליארד דולר לאחר שהרגולטורים הסיקו כי קריסת חברת היבטוח תשתק את המערכת הפיננסית.



סיוע הובטח גם לבנק אוף אמריקה, תמורת הסכמתו לרכוש את מריל לינץ', שאף הוא היה שרוי בבעיות, וכעבור מספר שבועות, אישר הקונגרס תכנית סיוע נרחבת בשווי 700 מיליארד דולר (tarp) שאיפשרה לממשל להזרים כספים לבנקים הגדולים במדינה ולהבטיח יציבותם.



"ליהמן אולץ לפשוט רגל לא כיוון שהזניח את אחריותו או לא ניסה למצוא פתרונות למשבר, אלא בגלל החלטה שהתקבלה על בסיס מידע שגוי, שלא לספק לליהמן את הסיוע שניתן לכל אחד ממתחריו ואף לחברות מחוץ למגזר הפיננסים בימים שהגיעו אחרי קריסתו", אמר פולד. הממשל חילץ גם את יצרניות המכוניות האמריקאיות באמצעות כספי tarp.



באוקטובר 2008 אמר יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, כי הרגולטורים לא היו מסוגלים לסייע לליהמן, כיוון שלבנק ההשקעות לא היו מספיק בטחונות, "ולא היה שום מכניזם, שום אפשרות, שום מערך חוקים, שום מימון שהיו מאפשרים לנו להתמודד עם הבעיה".



לדברי פולד, ליהמן ביקש אישור להפוך לחברת אחזקות בנקאית, דבר שהיה מאפשר לו לזכות בסיוע הבנק הפדרלי; ביקש לאפשר לחטיבתו ביוטה לגייס פקדונות להגברת הנזילות; והציע לאסור על מסחר "נייקד שורט", במסגרתו מוכרים משקיעים ני"ע שלא היו ברשותם בהימור על ירידת ערכם. הרגולטורים פסלו כל אחת מההצעות, אך לבסוף סייעו לחברות אחרות בדיוק באותם צעדים שהציע ליהמן, לדברי פולד.



פולד הוסיף כי "השמועות" בנוגע לבעיית הנזילות של ליהמן היו כוזבות, וכי החברה גייסה כספים וצמצמה חשיפתה לנכסים לא נזילים כמעט בחצי. במארס 2008 סייע הבנק הפדרלי לג'יי.פי מורגן צ'ייס לרכוש את בר סטרנס, שכשל אף הוא.



לפי דו"ח שהתפרסם במארס האחרון, פולד הוזהר על ידי שר האוצר דאז, הנרי פולסון, כי ליהמן עשוי להיכשל אם ימשיך לדווח על הפסדים ללא מציאת קונה אפשרי או גיבוש תכנית הישרדות. לפי הדו"ח שנכתב על ידי אנטון ואלוקס, פולד אשם "לכל הפחות ברשלנות פושעת כאשר גרם לליהמן ברדרס להגיש דו"חות תקופתיים מטעים". פולד אמר לאחר פרסום הדו"ח כי לא היה מודע כלל לעסקות הבעייתיות במאזני ליהמן ברדרס בתקופת כהונתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully