וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיירים חוזרים לישראל - ובתי המלון נהנים

עירית רוזנבלום ונתן שבע

4.9.2010 / 20:00

ישראל חוזרת להיות מוקד תיירות: במהלך המחצית הראשונה של 2010 נרשם זינוק של 31% במספר הלינות ובתי המלון רשמו עלייה של עשרות אחוזים בהכנסותיהם

בחופי הים של תל אביב ונתניה שומעים רק צרפתית, בטבריה חולפות שיירות של צליינים, בירושלים הסמטאות מלאות אדם, באילת המלונות הומים - אין ספק, התיירות בקיץ פורחת. ולא רק בקיץ. אף שינואר, פברואר וחודשי האביב נחשבים חלשים יותר מבחינה תיירותית, במחצית הראשונה של 2010 נרשמה עלייה של 31% במספר לינות התיירים לעומת התקופה המקבילה ב-2009.

דווקא יולי הקיצי היה חלש יותר, עם עלייה של 5% בלבד במספר לינות התיירים במלונות לעומת יולי 2009, על אף שמספר התיירים המבקרים בישראל עלה ב-12%. אף שלרוב מספר הלינות ביולי גבוה באופן משמעותי ממספר הלינות ביוני, השנה דווקא נרשמו יותר לינות ביוני - שבו נכנסו לישראל פחות תיירים מאשר ביולי.

השיפור במחצית הראשונה של השנה נובע בין היתר מהחולשה היחסית של ענף התיירות ב-2009, שהושפעה מהשלכות מבצע עופרת יצוקה ומהמשבר הכלכלי העולמי. לשם השוואה, ביחס לתקופה המקבילה ב-2008 חלה ירידה של 5% במספר לינות התיירים.

בלינות הישראלים חלה עלייה של 1% ביחס למחצית הראשונה של 2009, ועלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה ב-2008. בסך הכל נרשמו במחצית הראשונה של השנה כ-9.9 מיליון לינות של תיירים וישראלים, עלייה של 14% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מספר הלינות התחלק כמעט שווה בשווה בין התיירים לישראלים.

מספר לינות התיירים הכולל בינואר-יוני 2010 הסתכם ב-4.9 מיליון (לעומת 3.7 מיליון בינואר-יוני 2009, ו-5.1 מיליון בינואר-יוני 2008). בירושלים ובטבריה נרשמה עלייה של 38% במספר לינות התיירים , בעוד תל אביב נהנתה מעלייה של 37% במספר הלינות. בים המלח חלה עלייה של 33%, בנצרת 17% ובאילת 15%.

מספר לינות הישראלים בינואר-יוני היה כ-5 מיליון, עלייה של 1%. כ-63% מלינות הישראלים היו באילת ובים המלח. באילת היו כ-2.4 מיליון לינות, ללא שינוי לעומת אשתקד, ואילו בים המלח נרשמו כ-740 אלף לינות, ירידה של 1% לעומת אשתקד. עליות נרשמו גם בקיבוצים (5%), בירושלים ובתל אביב (2% בכל אחת). במשרד התיירות מעריכים כי יותר מ-3 מיליון תיירים יגיעו השנה לישראל, ויהפכו את 2010 לשנת התיירות הטובה ביותר אי פעם.

עלייה גם במחירים

העלייה בשער הדולר שנרשמה במחצית הראשונה של השנה פעלה לטובת המלונאים, שמחיריהם נקובים בדרך כלל בדולרים, והגדילה את הכנסותיהם.

הערים היקרות ביותר מבחינת מחירי החדרים במלונות הן תל אביב וירושלים. במלון מצודת דוד בירושלים, למשל, היה המחיר ללילה באוגוסט קרוב ל-500 דולר. במלון קרלטון תל אביב עלה חדר סופיריור עם נוף לים כ-400 דולר ללילה.

לדברי מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים, אריאל רוטשטיין, התפוסה במלונות העיר הגיעה ל-67% במחצית הראשונה של 2010, לעומת 51% בלבד בתקופה המקבילה ב-2009. "עם זאת, לעומת 2008 אנחנו עדיין בפיגור", הוא מוסיף.

לדברי רוטשטיין, המחירים במרבית המלונות בעיר עלו בחזרה לרמה שנרשמה ב-2008, לאחר שבשנה שעברה נאלצו המלונות להוריד מחירים בגלל התפוסות הנמוכות. "השנה היו חודשים שבגלל תפוסות גבוהות המחירים עלו באופן טבעי", הוא אומר.

אלי זיו, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב רבתי, אומר שהמחירים בתל אביב אינם גבוהים. "אנחנו חיים משקלים, והמחירים במונחים שקליים לא עלו", הוא טוען. "היורו נחלש מול הדולר, והתיירים הצרפתיים נאלצו לשלם ביורו קצת יותר מאשר בשנה שעברה. מה שקרה פה זה שינוי השער".

במחצית הראשונה של השנה חל גידול של 37% במספר הלינות בתל אביב. העיר נהנתה מעלייה של 55% במספר הלינות של תיירים מגרמניה, עלייה של 47% בלינות תיירים מרוסיה ועלייה של 33% בתיירות מארה"ב. בריטניה, שעדיין סובלת מהשפעות המשבר הכלכלי, תרמה עלייה של 24% במספר לינות התיירים בתל אביב, ואילו במספר הלינות של תיירים מצרפת נרשמה עלייה של 15% בלבד.

מאמצע יולי שבו התיירים הצרפתים לכבוש את העיר, אם כי חלקם כבר מתגוררים בדירות משלהם, ואליהם נוספו האיטלקים. לדברי זיו, עלייה של קרוב ל-40% בתיירות בדרך כלל מניבה עלייה דומה בהיקף ההכנסות.

מגמה בולטת נוספת בענף היתה המשך הגידול בתיירות מרוסיה, שנובע בין היתר מביטול הצורך בויזה כדי להגיע לישראל. לפי הערכות, מספר התיירים הרוסים בישראל כבר מגיע לכ-400 אלף איש בשנה, נמוך רק ממספר התיירים מארה"ב, שמוערך בכ-600 אלף איש בשנה. לפי הערכות, בחודשים הקרובים יגדל גם מספר התיירים מאוקראינה - שגם עבורה עומדת דרישת הוויזה להתבטל.

תחזית אופטימית

אחת הנהנות העיקריות מהגידול בכניסת התיירים לישראל היא חברת מלונות דן שבשליטת מיכאל (מיקי) פדרמן, המנהלת 14 בתי מלון בישראל. דן, שפירסמה השבוע את דו"חותיה הכספיים, סיימה את הרבעון השני עם עלייה של 39% בהכנסות, שהסתכמו ב-271 מיליון שקל. הרווח התפעולי של החברה לפני פחת ומימון צמח ב-20% ל-87.6 מיליון שקל, אך הוצאות המימון שנרשמו בעקבות התחזקות הדולר הקטינו את הרווח הנקי ב-18%, ל-44 מיליון שקל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה רשת דן עם הכנסות של 482 מיליון שקל, עלייה של 40% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הנקי של דן יותר מהוכפל לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכם ב-65 מיליון שקל. התוצאות של דן הובילו את מניית החברה לזינוק של 22% מתחילת השנה.

"יש הרבה משפחות מצפון אמריקה ואירופה שהקפיאו את החופשות שלהן מ-2008, וכעת אנו רואים אותן חוזרות - אם כי לא לרמות של 2008", אומר עמי הירשטיין, מנכ"ל רשת מלונות דן. "לפחות לגבי סוכות, הנתונים לא דומים לאלה שראינו לפני שנתיים. מנגד, היקף הלינות של צליינים נוצרים, אנשי עסקים וקבוצות תיירות מזכירים את הרמות של 2008".

הירשטיין מציין עוד כי תיירים המגיעים לישראל שוהים בה תקופה קצרה יותר מאשר בעבר. להערכתו, גם בחודשים הקרובים תימשך המגמה החיובית בענף. "אני לא רואה שינוי דרמטי בשלושת החודשים הקרובים", הוא אומר.

עוד חברה בורסאית שנהנתה מהמגמה החיובית בענף התיירות היא אלרוב, שמנהלת שני בתי מלון בירושלים - מצודת דוד ומלון ממילא. מצודת דוד ייצר לקבוצה עודף תפעולי (הכנסות בניכוי הוצאות ופחת) של 30 מיליון שקל בינואר-יוני, פי שניים מהתקופה המקבילה. מלון ממילא עבר במחצית הראשונה לרווח, לראשונה מאז הפעלתו, ותרם לעודף התפעולי עוד 3.5 מיליון שקל.

דוד פתאל, הבעלים של רשת מלונות פתאל, אומר שהמחצית הראשונה באילת היתה דומה מאוד לתקופה המקבילה אשתקד. לדבריו, 2009 היתה אמנם שנת משבר, אך היא התאפיינה בהיקף גבוה של תיירות פנים - ולכן אין השנה גידול משמעותי בתפוסות.

"במלונות העירוניים שלנו יש גידול בתיירות - בתל אביב בזכות אנשי עסקים ובירושלים ובטבריה בזכות הצליינים", אומר פתאל. "אני צופה שהמחצית השנייה של השנה תהיה טובה מאוד - בתקווה שהמצב בארה"ב לא יחמיר".

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, אומר שהמחצית הראשונה של 2010 היתה טובה מזו של 2009. "שיפרנו את התוצאות, יש עלייה מתונה במחירים ובסך הכל אנחנו שבעי רצון", מסר רביב. "בהסתכלות קדימה אנחנו די אופטימיים לגבי המחצית השנייה והחורף המתקרב, מכיוון שגם חגי תשרי וגם אוקטובר ונובמבר מסתמנים כחודשים עם תפוסה גבוהה". ישרוטל רשמה רווח נקי של 11 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. הכנסות החברה עלו ב-10% ל-362 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully