וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מותר ומה אסור בחגים

שירה להט

2.9.2010 / 6:49

זכויות עובדים



>> חגי תשרי כבר כמעט כאן, והשנה הם מביאים איתם בשורה לעובדים: שלושה מתוכם יחולו בסמוך לסוף השבוע - כך שלמעשה אנו מרוויחים סוף שבוע ארוך בתשלום. אך יש כאלה שייאלצו לעבוד בחג גם אם הוא בשבת. הבשורה נכונה גם לגבי העובדים הלא-יהודים - בספטמבר יחול גם עיד אל פיטר (חג שבירת צום הרמאדן). הנה כמה נקודות שכדאי לקחת לתשומת הלב.

תשלום בעבור ימי חג



על פי חוק, אסור להעסיק עובדים בימי החג עצמם (מכניסת החג בערב החג ועד צאתו) ללא קבלת היתר מיוחד ממשרד התמ"ת. העובדים אשר מועסקים על פי היתר כזה, זכאים לקבל תוספת של 50% לשכרם הרגיל בגין כל שעת עבודה בחג ו/או מנוחה נוספת בתשלום. גם במקרה שבו ניתן היתר כזה, אין המעסיק יכול לחייב את העובד לעבוד בחג עצמו אם העובד מצהיר כי הוא שומר מצוות. המעביד רשאי לדרוש מהעובד לאשר את הצהרתו זו בתצהיר כדין.



עבודה לאחר צאת החג או בערב החג לפני כניסתו היא כמו עבודה ביום רגיל ואינה מזכה בתשלום נוסף כלשהו. עובד שעתי או יומי, שמועסק במקום העבודה לפחות שלושה חודשים, זכאי לקבל "דמי חגים" בגין תשעה ימי חג בשנה (שני ימי ראש השנה, יום כיפור, שני ימי סוכות, שני ימי פסח, יום העצמאות ושבועות). "דמי החגים" יהיו בשווי השכר שהיה מקבל אילו עבד ביום החג, וזאת בתנאי שלא נעדר מעבודתו ללא רשות מנהליו יום לפני החג ויום אחריו. הרעיון הוא שהעובד יזכה ליום מנוחה מבלי ששכרו ייפגע.



האם עובד זכאי לתשלום בעבור ימי חג החלים בשבת?



עובד חודשי זכאי למשכורתו המלאה בלי שינוכו ממנה הימים שבהם נעדר בשל החגים. לא קיימת חובה, על פי החוק, לתשלום מעבר למשכורת החודשית הרגילה כשהחג חל בשבת. עובד יומי לא יהיה זכאי לתשלום בגין ימי חג החלים בשבת, אלא אם קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה או הסכם אישי הקובע אחרת.



מהו מספר שעות העבודה שעל עובד לעבוד בערבי חג?



בערב החג יום העבודה קצר בשעה אחת מיום העבודה הרגיל. בערב יום כיפור יום העבודה לא יעלה על שבע שעות. עובדים המקבלים שכר חודשי יקבלו בגין ערב החג את שכרם הרגיל. עובדי שכר יומי או שעתי יקבלו שכר מלא בגין ערב החג אף שיעבדו שעה אחת פחות, רק אם הם עובדים באופן רגיל חמישה ימים בשבוע (ולא שישה). עובד הנעדר מעבודתו בערב החג יחויב ביום חופש מלא.



האם מעביד יכול להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת במהלך חול המועד סוכות?



בניגוד למקובל לחשוב, ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים לכל דבר ועניין, אלא אם יש במקום העבודה נוהג או הסכם קיבוצי הקובע אחרת. אי לכך, היעדרות מהעבודה ביום מימי חול המועד דינה כיום חופש מלא. עבור חופשה מרוכזת חייב המעסיק להודיע לעובדים על כך מספיק זמן מראש ולוודא שלכולם יש מספיק יתרת חופשה צבורה.



ימי חג לעובד לא יהודי



עובד שאינו יהודי זכאי לבחור כימי מנוחה את חגי ישראל או את חגי עדתו. זכות זו היא מוחלטת ולמעביד אין שיקול דעת, או סמכות, למנוע מעובד להיעדר בחגי עדתו. מכאן, שלא ניתן לחייב עובד שאינו יהודי לעבוד בימי החג של עדתו, אם בחר לקיימם.



-



הכותבת היא עורכת דין במשרד יגאל ארנון ושות' ומומחית בדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully