וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחי התייר הישראלי העשיר

מירב ארלוזורוב

2.9.2010 / 10:30

השקל באמת פוגע בתחרותיות היצוא? מירב ארלוזורוב חושבת שבעוד שהיצואנים הישראלים מאבדים מכושר התחרות בגלל התחזקות השקל, התייר הישראלי נהפך בזכותו למלך העולם

מי שמאס (כמונו) בנהי של שרגא ברוש ושל חבריו התעשיינים על הפגיעה האנושה ברווחי היצואנים כתוצאה מהתחזקות השקל - מוזמן לנסוע לאירופה, ובמיוחד לאיטליה. מדינה יפה, בת 60 מיליון תושבים, שחוץ מיין משובח והיסטוריה מפוארת מתגאה בתוצר לנפש (במחירי 2008) של 32 אלף דולר - כמעט 20% יותר ממדינת ישראל המדברית והקטנה, שמייצרת רק 27 אלף דולר לנפש.

טיול של שבועיים באיטליה - בחלק הצפוני והעשיר יותר של המדינה - יגלה עד כמה ברוש צודק. למעשה, הוא יגלה את תמונת המראה של מה שברוש מלין עליו: בעוד היצואנים הישראלים נאנקים תחת התחזקות השקל ומאבדים מכושר התחרות שלהם, התייר הישראלי נהפך בזכות השקל החזק למלך העולם. לפתע הוא מגלה עד כמה הוא עשיר, ועד כמה איטליה הגדולה זולה ביחס לישראל הקטנה.

דוגמאות? בבקשה. חדר במלון כפרי משובח, למשפחה שלמה, עולה כיום באיטליה 100 יורו ללילה (כולל ארוחת בוקר) - כ-500 שקל בקירוב. קשה לדמיין לילה בצימר ישראלי, ברמה נמוכה וללא ארוחת בוקר, שיעלה באוגוסט פחות מ-1,000 שקל למשפחה. אפילו במרכז רומא היקרה, חדר זוגי במלון ברמה גבוהה יעלה 100 יורו בלבד - רחוק מאוד מהמחירים שגובים מלונות ישראליים מתיירים בתל אביב.

גם באוכל ההפרש ברמות המחירים דומה. מחוץ לרומא, כוס קפה איטלקי משובח תעלה בין יורו לשני יורו - פחות ממחיר כוס קפה (משובח הרבה פחות) בתל אביב, שנע סביב 10-15 שקל. ארוחה במסעדה, עם פריטי המזון היקרים ביותר, תעלה למשפחה 60-70 יורו, שוב, פחות ממחיר ארוחה משפחתית במסעדה בישראל (כולל מסעדות מחוץ לתל אביב). ביקור בסופרמרקט מגלה הפרשי מחיר של עשרות אחוזים לעומת ישראל - עבור מוצרים שאיכותם טובה בהרבה מבארץ. אפילו מוצר מיובא כמו שוקולד טובלרון עולה בסופרמרקט באיטליה פחות מיורו.

פרט לרומא, שהיא יקרה יותר, עלות המחיה לתייר בכל רחבי איטליה התגלתה כזולה בעשרות אחוזים במישראל. בנוסף, לא יכולנו שלא להעיף מבט על המכוניות בהן נוהגים האיטלקים - מכוניות קטנות מאוד, לעתים ישנות - ולתהות אם באיטליה אין לאזרחים מספיק כסף כדי להרשות לעצמם רכב שטח, או שמא רק בישראל המדברית הקטנה מכונית גדולה ומפוארת היא סמל סטטוס נחשק.

בביקורים הקודמים איטליה דווקא נחרתה בזכרוננו כעוד מדינה אירופית, מתוחכמת ויקרה. זאת אינה אותה איטליה שזכרנו. ללא ספק, סימני המיתון הכלכלי העולמי ניכרים היטב במדינה, והם עומדים בסתירה מוחלטת לתחושת הצמיחה והרווחה ששוררת בישראל. השקל הגואה, המשקף את עוצמתה של הכלכלה הישראלית, הופך כיום את התייר הישראלי לתייר עשיר - אבל גם מודאג משהו. אם ישראל כל כך הרבה יותר יקרה משוקי היצוא שלה, אולי בכל זאת יש משהו באזהרות של שרגא ברוש בדבר הפגיעה האנושה בתחרותיות היצוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully