וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד הטייסים: התיקונים בחוק הטייס אינם מספקים ומנציחים בעיות

זוהר בלומנקרנץ

2.9.2010 / 10:39

מבקר המדינה עומד לפרסם בקרוב דו"ח חמור על מצב בטיחות הטיסה בישראל



התיקונים בפרק העוסק בחקירת אירועי בטיחות טיסה בחוק הטייס אינם מספקים והצעת החוק עדיין יוצרת ומנציחה מספר בעיות עקרוניות" - כך חושף מסמך פנימי של האיגוד הארצי של הטייסים בישראל, שהגיע היום (ה') ל-themarker.



המסמך החדש, עליו חתום יו"ר איגוד הטייסים, קברניט בועז חטיבה, חובר לאחר דיון שהתקיים ברשות התעופה האזרחית (רת"א) על אותו פרק מרכזי בחוק החדש, בשבוע שעבר, לצורך קבלת הערות הציבור לפרק המתוקן.




"הגרסה המתוקנת מכילה אמנם מספר שיפורים ביחס לקודמתה, כאלו שמקורם בהערות וההסתייגויות שהעבירו הגופים בענף אשר היו שותפים לתהליך החקיקה, במהלך אותם דיונים; למרות זאת, לצערי, התיקונים שבוצעו אינם מספקים והצעת החוק עדיין יוצרת ומנציחה מספר בעיות עקרוניות... הדיונים עדיין לא הסתיימו ובחלק מהנושאים שכבר נדונו טרם ניתנה עמדה סופית של גורמי הממשלה המעורבים", פתח המסמך שהופץ בין הטייסים חברי האיגוד הארצי.



חוק הטייס החדש הוא תנאי לחזרתה של ישראל לרמת בטיחות בקטגוריה 1 ויובא לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתום פגרת הקיץ. מבקר המדינה, מיכה לינדשטראוס, אף עומד לפרסם בקרוב דו"ח חדש על מצב בטיחות הטיסה העגום בישראל.



מסמך איגוד הטייסים מצביע על חמש בעיות עיקריות אשר לא נפתרו עדיין, על אף התיקונים שהוכנסו בפרק המרכזי המתייחס לבטיחות הטיסה בחוק החדש, כמו: "היעדר מוחלט של חיסיון בחקירות פנימיות - אלו שמתנהלות בתוך חברות התעופה ואשר מכונות לעיתים 'תחקירים'; חשש לפגיעה בחיסיון המידע אשר נמסר ע"י אנשי צוות האוויר בעת דיווח על אירוע בטיחות; לא הוסדרה קדימות החקירה הבטיחותית על פני כל חקירה ו/או בדיקה אחרת ולא הובהר באופן חד משמעי כי רק החוקר הראשי מוסך לנהל חקירה בטיחותית".



בנוסף, "חקירות מעורבות - איגוד הטייסים מביע התנגדות עקרונית לחקירת אירוע בו היה מעורב כלי טיס אזרחי ע"י הצבא"; וכן, "נדחתה הצעת איגוד הטייסים להוצאת מוסד חקירת התאונות מתוך משרד התחבורה".



בהקשר לנושא העקרוני בסעיף האחרון, מפרט המסמך כי "כל עוד כפוף משרד החוקר הראשי למשרד התחבורה - אשר שלוחותיו השונות, לרבות המשרד עצמו, עלולות להיות גורמים נחקרים בקשר עם בטיחות טיסה - לא ניתן להבטיח כי דו"חות החקירה (תוכנם או עצם פרסומם) יהיו נקיים מניגודי אינטרסים ומהשפעות ולחצים פוליטיים".



על רקע זה הוקמה בארה"ב, על פי המסמך הפנימי, רשות חקירה עצמאית ntsb - אשר כפופה לקונגרס ולא לאותו משרד ממשלתי אשר הוא עצמו, על שלוחותיו השונות, נתונים לחקירתו.



"איגוד הטייסים, כמו גם גורמים אחרים המעורבים בדיוני חוק הטייס, ימשיכו לחתור לניתוק משרד החוקר ממשרד התחבורה וזאת על מנת להבטיח את תקינותה ואי תלותה של החקירה הבטיחותית, שהיא כלי ראשון במעלה לקידום בטיחות הטיסה", חותם יו"ר האיגוד הארצי של הטייסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully