וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: העלייה בהתחלות הבנייה יחד עם העלאת ריבית עשויים להביא לירידה במחירי הדירות

טל לוי

2.9.2010 / 14:01

לפי שעה, העלייה בהיקף התחלות הבנייה עדיין אינה מספיקה בכדי לבלום את התייקרות מחירי הדיור



"העלייה בהיקף התחלות הבנייה ל-40 אלף יחידות (המספר הגבוה ביותר בשנים האחרונות) עדיין אינה מספיקה לשינוי במגמת מחירי הדירות בטווח הקרוב" - כך כותב הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן. הסיבה לכך היא שנתוני המכירות של דירות חדשות והמלאי שנותר למכירה מלמדים עדיין על עודפי ביקוש.



מסקירת משרד הבינוי והשיכון לחודש יולי, עולה כי הביקוש השנתי לדיור עומד כיום על כ-50 אלף דירות כאשר כ-40 אלף הם תוצאה של תוספת במספר משקי הבית וכ-10,000 דירות שנרכשות על ידי משקיעים שלא להשכרה (בעיקר מחו"ל), רכישת דירות נופש וכן מלאי חיכוכי הדרוש לקיום שוק משוכלל. עם זאת, במבט לטווח רחוק יותר, המשך מגמת העלייה בהתחלות הבנייה, במקביל לצעדי צמצום מוניטרי (כלומר העלאת ריבית) הנעשים באופן הדרגתי, עשויים להביא בסופו של דבר לבלימת עליית מחירי הדירות ויתכן שאף לירידה בהם.



בבנק לאומי מציינים כי "האמצעים השונים בהם נוקט בנק ישראל כדי לפעול לצמצום הביקוש לדיור, עשויים להיות אפקטיביים עוד יותר".



השקעות זרים בנדל"ן הסתכמו בכמיליארד דולר בשנה האחרונה



בבנק מפנים שוב למצב הקיים, לפיו חלק מן הביקוש לדיור, מקורו ברכישת דירות על ידי משקיעים זרים. נתוני בנק ישראל (עד הרביע הראשון של 2010) אמנם כוללים את כלל ההשקעות במקרקעין, דהיינו לא רק בדירות למגורים, אך להערכת לאומי ניתן לקבל מנתונים אלה אינדיקציה טובה על המגמה בקרב משקיעים אלה.



לאחר שיא של השקעות בשנת 2007 (קצב שנתי של כ-1.6 מיליארד דולר), נרשם צמצום של קרוב למחצית בעת המשבר הפיננסי ומאז נרשמה התאוששות לקצב שנתי של כמיליארד דולר. לפיכך, ניתן לומר כי קיים "עוגן" של ביקוש מצד ההשקעות של זרים בנדל"ן בישראל, שגם אם היקפו אינו מהותי ברמת המשק כולו, הרי שייתכן שבאזורים מסוימים בארץ השפעת רכישות הנדל"ן על ידם היא משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully