בעקבות פרודו אל אזור הפיורדים של ניו זילנד

אלכס הצ'קינסון | ניו יורק טיימס

2.9.2010 / 14:10

לאט אבל בהתמדה, הסירה התגמדה ■ שטנו באזור הפיורדים בניו זילנד, והקפטן ביקש מאתנו לבחור נקודה על אחד הצוקים שלפנינו, שלדעתנו היא בגובה המפרש ■ פיורדלנד, בפינה הדרום-מערבית של ניו זילנד, אזור פראי וכמעט בתולי בגודלה של קונטיקט, שאוכלוסייתו הקבוע

לאט אבל בהתמדה, הסירה שלנו התגמדה. שטנו באזור הפיורדים בניו זילנד, והקפטן ביקש מאתנו לבחור נקודה על אחד הצוקים שלפנינו, שלדעתנו היא בגובה המפרש. אך בעודנו מתקרבים לקו החוף, נקודת המבט השתנתה, וזו שבחרתי התנשאה לפתע לגובה של שלושה מפרשים מעלינו. כשהגענו למרחק של כמעט נגיעה מהמצוק התלול, כיבה הקפטן את המנוע. דממה כבדה השתררה, וחשפה אט-אט את ציוצי הציפורים במרחק ואת פכפוך אינספור המפלים הזעירים הנופלים מגובה של עשרות מטרים מעלינו, לאורך הצוקים המכוסים טחב ושרך.

היינו בפיורדלנד, בפינה הדרום-מערבית של ניו זילנד, אזור פראי וכמעט בתולי בגודלה של קונטיקט, שאוכלוסייתו הקבועה - לפי מפקד התושבים האחרון - עומדת על 18. אתר מורשת עולמית זה, על פסגותיו המושלגות, אגמיו האלפיניים ויערות העד שלו, מוכר יותר בשל 14 הפיורדים שמעטרים את קו החוף שלו, שעוצבו בגרניט על ידי קרחונים לפני יותר מ-10,000 שנה.

יופיו של האזור ידוע מאז 1908 לפחות, אז תיאר המגזין הבריטי "דה ספקטטור" את המסלול בן ארבעת הימים בין לייק דה אנאו למילפורד סאונד כ"מסלול היפה ביותר בעולם". מספר התיירים באזור כמעט הוכפל מאז שיצא לאקרנים הסרט הראשון בסדרת "שר הטבעות", שצולם כאן ב-2001.

לפי חלק מההערכות, מספר המבקרים באזור מגיע לכ-700 אלף תיירים מדי שנה, בעיקר בעונת הקיץ, מאוקטובר עד אפריל. כחצי מיליון מתוכם שמים פעמיהם למילפורד סאונד, הפיורד שהגישה אליו היא הקלה ביותר מבין ה-14, בזכות מנהרה באורך 1.2 ק"מ שנחצבה דרך ההרים בין 1935 ל-1954.

זינוק אל המים הקרירים

מתוך שאיפה להתחמק מההמון, ארוסתי (שכעת היא אשתי) לורן קינג, ואני, העדפנו לוותר על המסלול "היפה ביותר", במהלך טיול בן שמונה ימים שערכנו באזור בדצמבר שעבר. תחת זאת, בילינו ארבעה ימים במסלול רגלי המכונה רוטברן טראק שנמצא מזרחית למילפורד, ומשם המשכנו כמה שעות דרומה כדי להגיע לפיורד הגדול יותר, אך המרוחק יותר, דאוטפול סאונד.

הפיורד קיבל את שמו מתיאורו של החוקר הבריטי קפטן ג'יימס קוק, שהגיע לפיורדלנד ב-1770. הקפטן סירב לעגון במה שנראה כמו מפרץ טבעי, למרות הפצרותיו של הבוטנאי שלו. ביומנו כתב קוק כי המצוק גורם לו "להטיל ספק" אם יוכלו למצוא רוח שתסייע להם להפליג החוצה מהמפרץ.

התחלנו את המסלול בעיר מאנאפורי, ושטנו באגם שנקרא באותו שם אל החוף המערבי המבודד שלו, שיט הנמשך 45 דקות. כשהגענו לחוף, עלינו באוטובוס שסיפקה חברת השיט לגובה של 700 מטר, משם צפינו בנוף עוצר הנשימה אל הפיורד, המשתרע לאורך 40 ק"מ בין מערב וילפורד לים הטסמני.

ירדנו מהמעבר לעבר המים. שם חיכתה לנו הפיורדלנד נוויגייטור, ספינה תלת-תורנית ממונעת שתהיה ביתנו ל-24 השעות הקרובות. השארנו את חפצינו בתא השינה וזינקנו אל הסיפון כדי שלא להחמיץ את נופי הפיורד המרהיבים שהתנשאו מעליו. המשכנו בחוויית פיורד בלתי נשכחת: זינוק מהסיפון אל המים הקרירים. הופתענו לגלות כי המים מתקתקים. כמות הגשם הרבה באזור - יותר מ-630 ס"מ בשנה - שזורמת אל מימי הפיורד, יוצרת שכבה של מים מתוקים מעל מי הים המלוחים שמתחת.

לאחר מכן הפלגנו לעבר אי קטן, שם הבחנו בעשרות כלבי ים שעירים המתחממים על הסלעים. באזור ראינו גם קבוצות של פינגווינים מצויצים, וחוקר הטבע פיט ווטס, שהיה עמנו בספינה, הצביע על מינים שונים של שחפים בעלי יכולת תעופה מרשימה ביותר. כשירדנו אל בטן הספינה לארוחת הערב, שכללה מטעמי כבש ניו-זילנדי, בשר בקר וסלמון מעושן, הבחין ווטס בשלושה לווייתנים גדולי סנפיר - שני בוגרים וגור. הצצנו מהחלון, והעדפנו להתמקד בארוחת הערב. ואולם בהדרגה, יותר ויותר אנשים יצאו מחדר האוכל כדי לצפות במפגן הראווה של הלווייתנים. קריאות ההתלהבות התגברו, והגיעו לשיא כשווטס קרא: "זאת הפעם הראשונה שאני רואה דבר כזה בעשר שנים!"

בבוקר שלמחרת החליט הקפטן ללמד אותנו שיעור בפרספקטיבה. אל מול הקירות האדירים, התקשתי למצוא זווית צילום במצלמה שתתפוס את מלוא הדרם של המצוקים. לאחר כמה דקות של ניסיונות כושלים, הבנתי שהדבר בלתי אפשרי. אבל בעצם לא ממש היה לי אכפת.

? נמל התעופה קווינסטאון נמצא במרחק נסיעה של 70 דקות מראוטברן טראק ובמרחק של כשעתיים מאגם מאנאפורי. אייר ניו זילנד וג'ט סטאר אייר מקיימות טיסות ישירות לקווינסטאון מאוקלנד ומכרייסטצ'רץ'; קנטס ופאסיפיק בלו מקיימות טיסות עונתיות מבריסביין, ממלבורן ומסידני.

? מידע מפורט לגבי הטראקים ברוטברן, במילפורד ובקפלר (שלושת המצוקים הגדולים בפיורדלנד) אפשר למצוא באתר האינטרנט של ממשלת ניו זילנד: http://tinyurl.com/259zngh

? ריל ג'ורניס (64-3-249-7416; realjourneys.co.nz) מציעה טיולי שיט בני יומיים לדאוטפול סאונד בין ספטמבר למאי החל ב-180 דולר לאדם.

? אולטימט הייקס (64-3-450-1940; ultimatehikes.co.nz) מציעים טיולים מודרכים בטראקים רוטברן ומילפורד.

ביזנס & פלז'ר

אריאל אטיאס

מנכ"ל וואלה!טורס

ללכת לאיבוד במוזיאון

"מוזיאון הפאזלים שנמצא בוונקה, עיירה קטנה באי הדרומי של ניו זילנד, עוסק רובו במשחקי מחשבה והיגיון, ומציג שעשועי דמיון, תעתועי ראייה ומבוך ענק. זהו מוזיאון אינטראקטיבי ויוצא דופן, שבו המבקרים נהנים מחוויה אחרת ומעוררת חשיבה. פיצוח המבוך הוא אתגר בפני עצמו, שכרוך בהליכה בגבהים ובדילוג מעל מהמורות. אל תוותרו על ביקור בשירותים, שהם חוויה בפני עצמה". puzzlingworld.co.nz

צביקי עשת

מנכ"ל מסעדות ג'ויה נובה

מאכלי הים הטובים ביותר

"לחובבי הגסטרונומיה אני ממליץ להגיע לעיר נלסון, שנמצאת בצפון האי הדרומי. העיר נחשבת לבירת מאכלי הים של ניו זילנד, ואפשר למצוא בה כמה מהמסעדות הטובות בעולם בתחום הזה. אחת המסעדות האהובות עלי שם היא boat shed, שבה אני אוהב במיוחד לאכול מולים וצדפות מאודים עם שום, פטרוזיליה ויין". boatshedcafe.co.nz

דיווי לוי

הבעלים והשף של "אוונגרד"

לישון בדרום אפריקה

"globel village היא אכסניה מקסימה בעיירה גריימאונט שבאי הדרומי, שמעוצבת בסגנון דרום-אפריקאי. האווירה בה שקטה, ביתית ורגועה, ובחדרים יש מטבחים מאובזרים היטב שמקלים על המטיילים. מגיעים אליה צעירים, מבוגרים ומשפחות מכל קצוות העולם, והיא מציעה שיט קיאקים בחינם בנהר הסמוך, אופניים, מתחם ברביקיו וחיבור אינטרנט זול".

globalvillagebackpackers.co.nz

חן עובדיה

מהבעלים של "ניקולטי"

מסעדה שאסור להחמיץ

"באחד מביקוריי באוקלנד קיבלתי המלצה מעמית מקומי לסעוד ב-the grove. אמנם מדובר במסעדה לא זולה בלשון המעטה, אך נאמר לי שמדובר בחוויה חד פעמית ויוצאת דופן שאסור לוותר עליה. השתכנעתי ולא התאכזבתי. המסעדה מעוצבת כחלל רחב ידיים, אלגנטי ומתוחכם, עם רצפת עץ בהירה ומזמינה, חלונות גדולים וריהוט בקו נקי. יש בה מטבח שף ניו-זילנדי מודרני הכולל לא מעט מנות נועזות שמעוצבות בקפידה יתרה ותפריט יינות עשיר ואיכותי". thegroverestaurant.co.nz