וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות חקלאי ישראל: ב-2009 גדל הרווח המצרפי של החקלאים ב-20%

עמירם כהן

2.9.2010 / 17:53

פרויקט ניסיוני בענף: יועסקו מאות עובדים זרים ל-8 חודשים בעונת הקטיף והאסיף



סיכומים ראשוניים של שנת 2009 מראים כי היתה זו שנה טובה לחקלאות - ובעיקר לחקלאים. מנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, עולה כי ב-2009 גדל הרווח המצרפי מעיסוק בחקלאות ב-20% בהשוואה לשנה הקודמת ושווי התפוקה החקלאית הגיע ל-26 מיליארד שקל, גידול של 4%. היצוא החקלאי הטרי גם הוא גדל ל-6 מיליארד שקל, עלייה של 5% בהשוואה ל-2008. נתוני התאחדות חקלאי ישראל מסתמכים על פרסומי הלמ"ס.



הגידול ברווח, בתפוקה וביצוא הושג למרות הירידה בשער היורו, המטבע העיקרי לעסקות היצוא החקלאי של ישראל, שפגעה בהכנסות החקלאים במחצית הראשונה של 2009. כמו כן, נפגע היצור החקלאי ב-2009 מהירידה בהקצאת המים השפירים להשקיה שהסתכמו ב-350 מיליון מ"ק, קיטון של כ-20% לעומת ההקצאות ב-2008.



תוצאות ראשונות מ-2010 מצביעות על ירידה חדה ביבולים בענף הפירות, בגין מכות טבע קשות שהענף ספג. עיקר הנזקים נגרמו ממכות החום שתקפו את הענף גם בחורף אך בעיקר באוגוסט האחרון. כתוצאה מכך, היבולים יהיו מתחת לממוצע הרב שנתי. הפגיעה הגדולה היא בענף התפוח, מפני שלא ניתן יהיה לאסום את היבולים לתקופה ארוכה כמקובל מדי שנה. ענף הפירות אינו מבוטח כנגד נזקים הנגרמים ליבולים מאקלים חם. וילן מסר כי בימים אלה מתנהלים מגעים עם משרדי החקלאות, האוצר וחברת הביטוח הממשלתית ("הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות") למצוא פתרון לסוגיה.



עוד מסר וילן כי רשות ההגירה עושה בחודשים האחרונים מאמצים למלא את החוסר בעובדים זרים בחקלאות, לאחר שתקופה ארוכה הוקפא ההסכם עליו חתמו הממשלה והתאחדות חקלאי ישראל. לפיו, ב-2010 יגיע מספר העובדים הזרים במשקים החקלאיים בישראל ל-26,000. במסגרת המאמצים הללו הגיעו בשבועות האחרונים לישראל עובדים זרים מווייטנאם ומסרי לנקה בנוסף לעובדים התאילנדיים. כמו כן, צפוי להתחיל פרויקט ניסיוני לפיו יועסקו בישראל כמה מאות עובדים זרים עונתיים, שישהו בארץ 8 חודשים בעונת הקטיף והאסיף והטסתם והחזרתם למדינותיהם תהיה על חשבון המדינה. ככל הנראה, מרביתם של העובדים הללו יגיעו מסרי לנקה. בהסדרים הקיימים עובד זר בחקלאות שוהה בארץ 5 שנים.



כמתחייב מההסכם עם הממשלה, החלה השנה התייקרות המים השפירים לחקלאות, שתגיע ל-0.8 שקל למ"ק ב-2015, כך שתעריפי המים השפירים לחקלאות ישתוו לתעריף שמשלמות הרשויות המקומיות לחברת מקורות - 2.35 שקל למ"ק. כמתחייב מאותו הסכם, תחל הממשלה להעמיד לחקלאים תקציבים שיילקחו מתקבולי המים החדשים שישלמו החקלאים להשקעה במערכות הולכת המים ולחסכון וייעול השימוש בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully