וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1.2 טריליון שקל בחתונה אחת

מאת שרון שפורר

3.9.2010 / 7:11

מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, השיא בשבוע שעבר את בנו במפגן עוצמה שהפגיש את כל ראשי הבנקים הגדולים והלווים שלהם על במת ריקודים אחת. רק הנגיד והמפקח על הבנקים נשארו בבית



>> בשבוע שבו באו בברית הנישואים איתי קינן וקרן פרקש, פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את היקף תיק הנכסים של הציבור - 2.4 טריליון שקל. מה הקשר? ובכן, החתן הצעיר הוא בנו של מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן - אחד האנשים החזקים במשק. וכשאחד האנשים החזקים במשק מחתן את בנו, מן הסתם מוזמנים לחתונה עוד כמה אנשים חזקים, עשירים ומקושרים. וכשמדובר במשק קטן וריכוזי כמו המשק הישראלי, מתברר שאורחי החתונה הנכבדים שולטים בחלק ניכר מהמשאבים במשק.



הנה המספרים: בחתונה השתתפו בין השאר מנהלי כל הבנקים הגדולים, בעליהן של כמה חברות ענק כמו אי.די.בי, אפריקה ישראל, החברה לישראל ואחרים. מדובר באנשים שמנהלים יחד נכסי ציבור בהיקף של 1.2 טריליון שקל - כמחצית מתיק הנכסים של הציבור. הנה רשימת המוזמנים (והמזומנים) המלאה.

1. הלקוחות



בנק הפועלים בניהול קינן הוא אחד משני הבנקים הגדולים במדינה. יחד עם בנק לאומי הוא אחראי ליותר מ-60% מהאשראי שמעמידה המערכת הבנקאית לציבור. החטיבה העסקית של הבנק - זו שניהל קינן עד מינויו למנכ"ל - היא הגדולה מבין הבנקים, ומעמידה אשראי בהיקף של כ-100 מיליארד שקל לחברות הגדולות במשק.



כמי שמעמיד לחברות האלה אשראי, הפועלים וקינן חורצים גורלות של חברות ושולטים בברז המידע שנוגע אליהן. הבנקאים הם האנשים הכי חשובים עבור הלווים. הם קובעים את תנאי האשראי ומנהלים הסדרי חוב כשהחברות מתקשות לעמוד בהתחייבויות שלהן.



האורחים המכובדים אינם רק בעלי הון, אלא גם בעלי חוב. היקף החובות של כלל אורחי החתונה לבנקים - חלק גדול מתוכם לבנק הפועלים - מסתכם במאות מיליארדי שקלים. לא פלא, אם כך, שהם בחרו להגיע לחתונה של קינן הצעיר - אף שרובם כנראה כלל לא מכירים אותו. זו היתה הזדמנות מצוינ0ת בעבורם להתחכך בהנהלת בנק הפועלים, לפגוש מקרוב את בעלת השליטה, שרי אריסון, וגם לנהל שיחת רעים עם קובעי מדיניות האשראי בשאר הבנקים הגדולים, ובראשם בנק לאומי.



אז מי היה בערב המינגלינג הגדול של עולם העסקים הישראלי? ראשית, היו שם הלווים הגדולים ביותר של מערכת הבנקאות בישראל - שהם גם הלווים הגדולים של בנק הפועלים, ובהם עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל ומקבוצת השליטה בבנק מזרחי טפחות; נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, שהגיע בלוויית מנכ"ל אי.די.בי חיים גבריאלי ואבי פישר - משותפיו לגרעין השליטה; יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק ובאלעד; אליעזר פישמן, הבעלים של כלכלית ירושלים; ולב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל.



היקף החובות של הלווים האלה לבדם לבנקים ולבעלי האג"ח מגיע ל-134 מיליארד שקל. השווי האישי שלהם מוערך ב-8 מיליארד דולר.



ההופעה של לבייב בחתונה לוותה במחזה מעניין במיוחד. לבייב - שהבנקים בכלל ופועלים בפרט הפסידו מאות מיליוני שקלים בשל הסדר החוב שלו - הגיע לברך את מנכ"ל הבנק קינן והצטלם עם גליה מאור, מנכ"לית לאומי, כששניהם מחויכים.



לבייב הגיע כשהוא מלווה בנדב גרינשפון, סגן יו"ר הקבוצה, ובאיזי כהן, המנכ"ל שלה. היקף התחייבויותיו של לבייב לבנק הפועלים מגיע לכ-2 מיליארד שקל, ונגד חוב זה שיעבד לבייב את מניות אפריקה לבנק. על פי הערכות, מחק הפועלים בדו"חות מאות מיליוני שקלים עד היום בשל החשיפה ללבייב.



באופן דומה, עידן עופר בירך בברכת מזל טוב את קינן לרגל נישואי בנו, וזאת שבועות ספורים לאחר שחברת טאואר, שבשליטת החברה לישראל, ניהלה מו"מ עם בנק הפועלים ובנק לאומי על הסדר חובותיה. עופר גם נצפה משוחח עם רקפת רוסק-עמינח, מנהלת החטיבה העסקית בבנק לאומי. בעלה של רקפת, שהגיע עמה - ראם עמינח - מכהן כדירקטור בכמה חברות שבשליטת עופר. בני הזוג רוסק-עמינח הם חברים טובים של עופר, ובעבר טסו לחתונתו במיקונוס במטוסו הפרטי.



זוהי רק רשימה חלקית. הרשימה המלאה כללה גם את דודי ויסמן, לווה גדול נוסף ומבעלי קבוצת אלון; אילן בן-דב, בעל השליטה בפרטנר ובחברת טאו תשואות; מאיר שמיר; אלי פפושדו; יגאל אהובי; שלמה שמלצר; משה בובליל (שלאחרונה נודע כי הלית כץ, בת זוגו של יו"ר הפועלים לשעבר, דני דנקנר, החלה לשמש דירקטורית בחברות שלו); אלפרד אקירוב; מוזי ורטהיים; גבי רוטר; הרצל חבס; יו"ר קרן מרקסטון, רון לובש; מנהלת קרן איפקס ישראל, זהבית כהן; ועוד רבים אחרים.



2. המתחרים



הריכוזיות במערכת הבנקאות ממשיכה להיות גבוהה - כך קבע באחרונה הפיקוח על הבנקים בסקירה השנתית על מערכת הבנקאות בישראל. בחתונה של קינן ופרקש - בתו של האלוף במיל' וראש אמ"ן לשעבר, אהרון זאבי-פרקש - אפשר היה לראות עד כמה קרובים ראשי המערכת זה לזה: כל אותם בנקאים בכירים שמנהלים את כספי הציבור, ובכלל זה נכסים בהיקף של כ-770 מיליארד שקל, באו להשתתף בשמחתו של האיש שאמור להיות המתחרה שלהם.



לצד אנשי בנק הפועלים - ובהם היו"ר יאיר סרוסי, מנהלת הנוסטרו ענת לוין ומנכ"ל ישראכרט דב קוטלר - חגגו גם מנכ"לית בנק לאומי מאור, יו"ר דיסקונט, יוסי בכר (שעמד בראש ועדת בכר, שהוציאה מהבנקים את ניהול נכסי הציבור, וקומם עליו בנקאים רבים) מנכ"ל ויזה כאל, ישראל דוד, מנכ"ל מזרחי-טפחות, אלי יונס ויו"ר הבנק, יעקב פרי. ובמלים אחרות, 100% מנתח השוק הבנקאי בישראל רקדו בהופעתו של הזמר אייל גולן בחתונה.



לאירוע הגיעה גם שורה ארוכה של בנקאים לשעבר. האורח המפתיע ביותר היה שלמה נחמה, יו"ר הפועלים לשעבר, שעזב את הבנק בטריקת דלת ונהפך למולטי מיליונר לאחר שמימש את מניותיו בבנק. נחמה הוא לא היחיד שנכח בחתונה אף שיחסיו עם הנהלת הבנק הנוכחית לא שפירים: היו שם צבי זיו, מנכ"ל הבנק לשעבר, שסיים את תפקידו על רקע מחלוקת עם דנקנר. בנקאי עבר נוספים שנכחו הם בארי בן-זאב, בכיר לשעבר בפועלים, ואיתן רף, יו"ר לאומי לשעבר.



בחתונה כזאת לא רק השכירים מגיעים לחגוג, אלא גם הבוסים שלהם. לצד אריסון - שהגיעה מלווה בבנה ג'ייסון אריסון וביו"ר אריסון השקעות, אפרת פלד, המכהנת כדירקטורית בפועלים - הגיעו גם בעלי שליטה בבנקים מתחרים. מוזי ורטהיים מבנק מזרחי וצדיק בינו, בעל השליטה בבינלאומי ובפז, נצפו באירוע.



גם מקומם של מי שמנהלים את החסכונות וההשקעות של הציבור לא נפקד. בין אנשי הביטוח שהשתתפו באירוע נמנו יאיר המבורגר, מנכ"ל חברת הביטוח הראל המנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-80 מיליארד שקל; אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הפניקס שבשליטת תשובה, שמנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-70 מיליארד שקל; ואביגדור קפלן, יו"ר כלל ביטוח המנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקל ונשלטת בידי נוחי דנקנר.



3.עובדים וספקים



בנק הפועלים הוא אחד המעסיקים הגדולים במשק - הן של עובדים בתוך הבנק והן של ספקים שונים, כמו משרדי עורכי דין ומשרדי פרסום. כך למשל, שני עורכי דין בכירים שנכחו בחתונה הם פיני רובין ורם כספי, שעובדים עם הבנק. כספי מייצג בימים אלה את תשובה בסוגיית העלאת התמלוגים למדינה על תגליות הגז. משרדו מייצג גם את אהוד אולמרט.



עורכי דין נוספים שהגיעו היו מיקי צלרמאייר, דורי קלגסבלד ויורם ראב"ד - שמשרדו מייצג את דני דנקנר בחקירות המשטרה נגדו. לחתונה הגיע גם עו"ד דוד חודק ממשרד גרוס-קלינהנדלר-חודק, שעמד באחרונה בראש ועדת חודק להסדרת השקעת המוסדיים באג"ח קונצרניות בעקבות לקחי המשבר. הבנקאים התרעמו על מסקנות חודק, וטענו באמצעות איגוד הבנקים שהן יפגעו בשוק האשראי ויגרמו פגיעה אנושה במשק. כספי וחודק היו שני עורכי הדין המעורבים בעסקת המכירה של מעריב לזכי רכיב. חלק מהמניות של מעריב הוחזקו בנאמנות על ידי בנק הפועלים - הנושה הגדול של מעריב.



אחד מעורכי הדין באירוע אמר: "ראיתי את כל מי שהייתי צריך לראות בחודשים האחרונים".



בין הפרסומאים שנכחו בחתונה אפשר למנות את ראובן אדלר, אייל חומסקי ומודי כידון. אנשי תקשורת שונים לא פיספסו גם הם את האירוע הגדול. היו שם בין השאר מו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס; עופר נמרודי, מבעלי מעריב; מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי; עורך "גלובס", חגי גולן; וורד שרון-ריבלין, עורכת בעיתון "גלובס" ואשתו של חיים רמון. רמון עצמו נעדר מהחתונה, מאחר שנסע להגרלה של משחקי ליגת האלופות במונקו.



4. השלטון



גם לשלטון היתה נציגות בחתונה של הבנקאי המחוזר. היו שם הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, שפרש באחרונה מתפקיד יו"ר חברת סטרלינג שבשליטת נוחי דנקנר ומתכוון לרוץ לפוליטיקה; יוסי פלד, שר בלי תיק מטעם הליכוד; ורפי אלול, ח"כ לשעבר ממפלגת העבודה וכיום דירקטור בחברה שנשלטת על ידי לבייב. אלול משמש גם יו"ר עמותת רוח טובה שהקימה אריסון. גם הפוליטיקאית לשעבר נחמה רונן, שהיתה ח"כ של מפלגת המרכז וכיום מכהנת בדירקטוריון בנק הפועלים, היתה בחתונה.



דמות מרתקת אחרת שנצפתה בחתונה היא הרמטכ"ל גבי אשכנזי. היה זה רק ימים ספורים לאחר סיומה של פרשת גלנט הסוערת. על אף שאשכנזי מכיר היטב את אבי הכלה, זאבי-פרקש, מי שהזמין אותו היה דווקא הצד של החתן: מקורבים לבנק סיפרו כי ההיכרות בין קינן לאשכנזי נולדה בעקבות תרומתו של הבנק למבצע אמץ לוחם. זאבי-פרקש עצמו לא הוזמן לחתונה, על רקע סכסוך משפחתי.



5. מצעד הנחקרים



בתחילת השבוע שבו התקיימה החתונה המליצה המשטרה להגיש כתב אישום נגד דני דנקנר באשמת מתן שוחד, באחת ההסתעפויות של פרשת הולילנד. יומיים חלפו, ודנקנר הגיע לחתונה בלוויית בת זוגו. כששאלו אותו לשלומו, ענה: "אני כל הזמן מבלה בים". דנקנר היה זה שהוביל בעבר את השתלטות בני משפחת דנקנר על בנק הפועלים, יחד עם בן הדוד נוחי, וכיהן כיו"ר הבנק עד הדחתו על ידי נגיד בנק ישראל ב-2009. בחתונה הוא פיזז על רחבת הריקודים כשהוא מצויד במשקפיים היתוליים מהבהבים שחולקו למשתתפים.



חשוד מרכזי נוסף בפרשת הולילנד שהיה בחתונה הוא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. אולמרט עובד כיום אצל משפחת לבנת, שותפתו של נוחי דנקנר לגרעין השליטה בקבוצת אי.די.בי ולווה גדולה של בנק הפועלים.



בחתונה השתתפו גם רבים שהסתובבו באחרונה בחדרי חקירות שונים, כמו זה של רשות המסים: איש העסקים והמתווך רוני מאנה, שמקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו; וניר ברונשטיין, לשעבר יו"ר פועלים שוקי הון - חברה בת של בנק הפועלים - שחשוד בשימוש במידע פנים הנוגע לבנק.



בטקס החופה כיכב השר לשעבר אריה דרעי, שבילה כמה שנים מאחורי סורג ובריח. דרעי בירך את הזוג הטרי בעודו מתלווה לרב הפופולרי בקהילה העסקית ומקורבו של נוחי דנקנר, הרב יעקב ישראל איפרגן ("הרנטגן"), שחיתן את הזוג.



6. הרגולטורים



נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הוזמנו לחתונה של מנכ"ל הבנק שעליו הם מפקחים, אבל שניהם נעדרו ממנה. על פי מדיניות בנק ישראל, עובדיו אינם רשאים להשתתף באירועים מסוג זה. המדיניות הזו מבוססת על החשש שמא קרבה בין מפקח למפוקחיו תייצר מערכת יחסים החורגת מהמישור המקצועי. ברשות ני"ע, שבראשה ניצב היו"ר זהר גושן, סירבו לחשוף את המדיניות בנושא. גושן שוהה בחו"ל.



7. דילמת הצ'ק



גובה הצ'ק שנהוג להביא לחתונה בקהילה העסקית נע בין 1,000 ל-2,000 שקל - כך עולה משיחות עם כמה מהאורחים שהגיעו לחתונה כמוזמנים מצד אביו של החתן. אם בחתונה נכחו יותר מ-1,000 מוזמנים, אפשר להניח שההכנסות מהחתונה הגיעו לכמה מיליוני שקלים.



יזם נדל"ן, מגדולי לקוחות החטיבה העסקית של הפועלים, כעס על השאלה שהופנתה אליו בדבר גובה הצ'ק. לטענתו, מדובר בשאלה לא לגיטימית.



האמנם מדובר בשאלה לא רלוונטית? רובם המוחץ של האורחים מהמגזר העסקי לא הגיעו בגלל החתן או בחירת לבו, אלא בגלל אביו. לכן, במובן מסוים, המתנות שלהם יועדו יותר לאביו של החתן מאשר לחתן עצמו. למרות זאת, אין כל גילוי או שקיפות באשר לגובה המתנה שהם הביאו. ובמקום שאין שקיפות, עלולות להיווצר סיטואציות בעייתיות. האם יש רף למתנות שבכירי הבנקים יכולים לקבל באירועים מסוג זה? האם צ'ק של עשרות אלפי שקלים מאורח דומה מבחינה זו לצ'ק של אלפי שקלים? איפה עובר הגבול?



בדיקה עם המפקח על הבנקים, חזקיהו, מגלה כי אין כל נהלים ברורים בעניין אך לכל בנק אמורים להיות הכללים שלו. בדיקה עם הבנקים העלתה כי אין נוהל העוסק באירועים פרטיים שעורכים הבנקאים ושאליהם הם מזמינים לקוחות. ברוב הבנקים יש נוהל שעל פיו לעובדים אסור לקבל מתנות מלקוחות, אבל אין נוהל האוסר על עובדים - גם בכירים - לקבל מתנות באירועים שמוגדרים על ידם פרטיים. מבנק הפועלים נמסר בעניין זה: "מדובר באירוע פרטי. כל הקשור בחתונה התנהל בהתאם לנהוג ולמקובל ולחוק".



יצחק תשובה (משמאל)



שווי: 2.3 מיליארד דולר



שרי אריסון ומשפחתה



שווי: 4 מיליארד דולר



צדיק בינו (משמאל)



שווי: 800 מיליון דולר



לב לבייב (מימין)



שווי: 1 מיליארד דולר



עופר נמרודי (מימין)



שווי: 150 מיליון דולר



אלי פפושדו (מימין)



שווי: 80 מיליון דולר



נוחי דנקנר (מימין)



שווי: 400 מיליון דולר



מיכאל שטראוס



שווי: 1.4 מיליארד דולר



עידן עופר (מימין)



שווי: 4 מיליארד דולר



אילן בן דב



שווי: 350 מיליון דולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully